ATMega32 som ville bli en Arduino
- Electricguy
ATMega32 som ville bli en Arduino
Då var det dags att ge sig på ett till knasigt projekt.
Ett RIKTIGT expansions shield till Arduino Uno..
För att montera shieldet så börjar man med att ta ur orginal ATMega328 ur Arduinokortet. Sedan ska expansionsshieldet monteras som ett vanligt shield. Skillnaden är att shieldet har en nedsänkt sockel på undersidan för att jacka in i sockeln på arduino kortet. På shieldet kommer det att sitta en ATMega32 i en ZIF sockel som kommer att få en custom bootloader inbränd.
Bilder kommer när jag har kommit längre..
Ett RIKTIGT expansions shield till Arduino Uno..
För att montera shieldet så börjar man med att ta ur orginal ATMega328 ur Arduinokortet. Sedan ska expansionsshieldet monteras som ett vanligt shield. Skillnaden är att shieldet har en nedsänkt sockel på undersidan för att jacka in i sockeln på arduino kortet. På shieldet kommer det att sitta en ATMega32 i en ZIF sockel som kommer att få en custom bootloader inbränd.
Bilder kommer när jag har kommit längre..
Re: ATMega32 som ville bli en Arduino
Jag gillar arduino, men detta låter fullständigt onödigt avancerat.....
Varför?
Varför?
- Electricguy
Varför inte?
Mest för att det går.. Och man får en lite fläskigare CPU med mer I/O och minne.
Anledningen med ZIF sockeln är att jag har några stycken ATMega32 CPUer, så jag kan byta CPU om jag vill byta innehåll, om jag har programmerat nåt jag vill spara.
En första titt på hur det kommer att bli.

Mest för att det går.. Och man får en lite fläskigare CPU med mer I/O och minne.
Anledningen med ZIF sockeln är att jag har några stycken ATMega32 CPUer, så jag kan byta CPU om jag vill byta innehåll, om jag har programmerat nåt jag vill spara.
En första titt på hur det kommer att bli.

Men en mega328 och en mega32 har väl precis lika mycket minne. Av alla sorter. Men en mega32 är ju ganska pin-kompatibel med en mega644p eller en mega1284p. Den senare med 16k SRAM och 128k FLASH. Med mera...fläskigare CPU med mer I/O och minne
En Arduino mega / AtMega 2560 har ju det och är officiellt stödd 

- Electricguy
hrm.. var väl nåt annat jag läste om då.. Men men.. Det här var ett snabbt litet projekt! Det är nästan färdigt redan! haha.
Jo men du får ju fler port-pinnar. Och flera hela (8 bitars) portar. Experimenterandet är ju dessutom väldigt lärorikt och en stor del av nöjet med att pyssla med mikrokontrollers. Tycker i alla fall jag.
- Electricguy
Ja precis. Den primära anledningen att jag bygger detta är att få fler pinnar, eftersom orginal Arduino har lite dåligt med det. Och för att jag har en drös med ATMega32 som inte används.
- Electricguy
Konstigt.. Jag får compiler error... Kan ju vara nåt jag har missat. Ska kolla på det mer imorgon.
Fick du igång det?
Sitter nu och försöker själv med en mega32 men det går inge vidare.
Sitter nu och försöker själv med en mega32 men det går inge vidare.
- Electricguy
mja.. tappade intresset lite tyvärr. Måste pilla ihop en ISP programmerare för att bränna bootloader.. Sen ska jag ge mig på det igen!
Det SKA nämligen fungera. För jag har en kompis som har lyckats med det och det fanns Arduino kloner med ATMega32 att köpa förut.

Nu har jag inte följt just denna "guide" utan gjort det på annat vis, men det verkar ju fungera:
http://www.instructables.com/id/Arduino ... of-Atmels/
Arduino går att få att fungera med en väldans massa olika AVR uC.
Electricguy, du kan ju göra det med Arduinon, alltså bränna bootloader/programmera som "vanligt" utan den.
http://www.instructables.com/id/Arduino ... of-Atmels/
Arduino går att få att fungera med en väldans massa olika AVR uC.
Electricguy, du kan ju göra det med Arduinon, alltså bränna bootloader/programmera som "vanligt" utan den.
Jag lyckades äntligen!
Hade sett borres länk innan faktiskt, och det är den jag följde nu.
Jag brände en bootloader hexfil jag hittade med en stk500 i avrstudio 6.
Laddade upp Arduno ISP till en UNO R3.
Satte upp Mega32 i ett kopplingsdäck, kopplade efter konsten alla regler, och lyckades bränna in blink led exemplet.
Körde i Arduino 0.23, ersatte existerande filer med dessa.
I Arduino bords väljer man minimegaboard.
Provade bränna "bootloader w/ Arduino as ISP" med en annan mega32 i Arduino, då klagade den på "efuse" memory type not defined for part "ATMEGA32", någon som vet varrt man kan hitta mer om detta?
Provade den "utan" bootloader igen och när man skall bränna till den första gången tex blink exemplet så kommer det upp
"avrdude: verification error, first mismatch at byte 0x0002
0x6a != 0x68
avrdude: verification error; content mismatch"
Då försöker man bränna bootloder igen vilket kommer ge error "efuse" memory type not defined for part "ATMEGA32" och efter det så blink exemplet så funkar det utan error.
Värt att notera är att det verkade gå smidigare men en 8MHz kristall än 16MHz när man höll på och trixa fram och tillbaka , men jag har inga belägg för det.
pinMode(12, OUTPUT); är pinne 5 på mega32.
Det blev lite rörig text men jag hoppas att ni förstår.
EDIT: Det är denna jag andvände. Inte dessa under, men jag låter dom vara kvar ifall någon vill ha dom i framtiden.
Hade sett borres länk innan faktiskt, och det är den jag följde nu.
Jag brände en bootloader hexfil jag hittade med en stk500 i avrstudio 6.
Laddade upp Arduno ISP till en UNO R3.
Satte upp Mega32 i ett kopplingsdäck, kopplade efter konsten alla regler, och lyckades bränna in blink led exemplet.
Körde i Arduino 0.23, ersatte existerande filer med dessa.
I Arduino bords väljer man minimegaboard.
Provade bränna "bootloader w/ Arduino as ISP" med en annan mega32 i Arduino, då klagade den på "efuse" memory type not defined for part "ATMEGA32", någon som vet varrt man kan hitta mer om detta?
Provade den "utan" bootloader igen och när man skall bränna till den första gången tex blink exemplet så kommer det upp
"avrdude: verification error, first mismatch at byte 0x0002
0x6a != 0x68
avrdude: verification error; content mismatch"
Då försöker man bränna bootloder igen vilket kommer ge error "efuse" memory type not defined for part "ATMEGA32" och efter det så blink exemplet så funkar det utan error.
Värt att notera är att det verkade gå smidigare men en 8MHz kristall än 16MHz när man höll på och trixa fram och tillbaka , men jag har inga belägg för det.
pinMode(12, OUTPUT); är pinne 5 på mega32.
Det blev lite rörig text men jag hoppas att ni förstår.
EDIT: Det är denna jag andvände. Inte dessa under, men jag låter dom vara kvar ifall någon vill ha dom i framtiden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Jonaz 17 juli 2012, 17:01:45, redigerad totalt 2 gånger.
- Electricguy
Kul att du fick till det!
Måste testa det.. kanske i morgon!
Måste testa det.. kanske i morgon!

Ändrade mitt inlägg ovan och la till rätt fil
Det vore ju skönt om man fick till det så att den inte klagade varje gång man vill ladda upp filer.

Det vore ju skönt om man fick till det så att den inte klagade varje gång man vill ladda upp filer.