Vilken motor och var?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26647
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Vilken motor och var?

Inlägg av Icecap »

Jag har börjat komma fram till hur jag kan göra initialt för att jobb-pendla på cykeln. Ett enkelt och "billigt" sätt är att göra ett släp med motor och ackumulatorer, det finns dock lite småsaker som ska falla på plats först...

En motor är en rimlig viktig komponent i det hela faktisk! Jag siktar på något i närheten av 0,5-1kW, helst närmre 1kW än 500W...
Jag har funderingar på en Turnigy TR80-100-A som vid 48V skulle kunde lämna 7kW - och det borde ju räcka ganska långt. Priset är överkomligt och om jag kör den på 24V borde drivningen vara rimligt enkelt att åstadkomma.

Men hur jag än vrider och vänder det hela blir det en nedväxling på ~11:1. Jag ämnar att dra ett 16" och ha en topphastighet runt 50km/t och den utväxling kan jag inte göra i ett steg med kedjehjul från cyklar och sannolikt inte på speciellt många andra, inte allt för ineffektiva, sätt heller.

Resten av släpet har jag ganska klart för mig men val av motor spökar. Och därför undrar jag: är det någon här som känner till en rimligt vettig motor till en vettig peng med ett vettigt varvtal som kan användas? Jag menar att det finns så många olika personer med så många erfarenheter att någon borde veta något intressant.

Kärran kommer att bli med ett hjul, det ska bli avfjädrat för bästa grepp och minsta fysiska stress, initialt blir det "billiga" bilackumulatorer som strömkälla men tiden får utvisa hur allting utvecklar sig sedan.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Vilken motor och var?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Rätt tänk tycker jag
Har varit inne i tankevärlden på denna lösning. Man får väl bara vara lite försiktig med påskjutande krafter!
Men jag har sett en del asiatiska bilder på slikt fordon. Enkelt att koppla till och från!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Vilken motor och var?

Inlägg av Meduza »

För det första är nog en Turnigy 80-100-B en bättre kandidat än A-versionen med sina 130 i stället för 180kv vilket borde reducera din utväxling ner till 1:8 eller så.

Annars så finns det ju andra alternativ som tex Goldenmotors HPM5000B som dessutom ska gå att få lindad för 2000rpm i stället för standard 6000rpm, men då pratar vi iaf fyrdubbla priset för motorn :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26647
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Vilken motor och var?

Inlägg av Icecap »

Meduza: det löser inte mycket. En praktisk utväxling kan rimligt enkelt göras som 4:1 varför det ville vara en stor fördel om motorn kunde ha ett högsta RPM på ung. 650 RPM.
BMI
Gått bort
Inlägg: 496
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:29:08
Ort: Halmstad

Re: Vilken motor och var?

Inlägg av BMI »

Jag har nog några motorer liggande som suttit på diverse hjälpmedel. Det är inga kW mototorer "så inget bakhjuls åka".
Men motorererna är nog de flesta på 24 V och har utväxling som drivit hjulen direkt.
Om det kan vara av intresse får du höra av dig , så kan jag kolla i gömmorna
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26647
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Vilken motor och var?

Inlägg av Icecap »

BMI: jag ska fundera kraftigt men jag antar att de motorer kommer från körstolar eller liknande och de klarar oftast inte kraven.

Saken är att jag har 5 mil till jobbet och jag måste hålla en hygglig snitthastighet för att det inte bara ska bli en kul grej att pendla ofta. Mitt mål är att kunde hålla runt 35km/t i snitt (gärna mer) och det kommer att kräva att jag trampar samtidig som jag får hjälp av en motor. Totalt blir det ändå nästan 3 timmars transport per arbetsdag vid ett snitt på 35km/t så jag ser det som att jag inte är hjälpt speciellt mycket av lite hjälp, jag behöver en hel del faktisk...

Men jag kan ha fel och det vore riktigt kul om du har något liggande som faktisk skulle vara svaret på frågan!

Jag räknar som följer: När jag trampar själv tar det runt 2:30 enkel väg. Det ger en snitthastighet på ~22km/t och jag har testat det några gångar, samma resultat jämt. När jag har cyklat ett par turer har jag sedan en vilopuls på 44 så det ger ju motion... Jag antar att jag då klämmer 200W i tramporna, en tur drar alltså ~500Wh @ 22km/t.

Nåväl, vid 30km/t är runt 90% av energin man lägger i tramporna luftmotstånd, på en liggcykel är det väl lite mindre men vi kör på det värde ändå. Ska jag dubbla hastigheten till 44km/t kommer luftmotståndet att stiga till kvadraten på höjningen, alltså behöver jag runt 200W * 4 = 800W för att nå 44km/t. I ärlighetens namn kommer jag inte att vilja trampa som en blådåre hela vägen, efter 4 dagar är man ganska trött så det är mer realistisk att räkna med att jag trampar 0W och att allt ska vara med motor.

Så jag behöver 800W för att köra runt 44km/t och en resa skulle då ta ung. 1:10 och förbruka ~910Wh på de 5 mil enkel resa.

Tar man 12V 60Ah bilackumulatorer som räkneexempel kan man väl klämma ut hälften som mest, det blir alltså 360Wh/ackumulator. Kan jag hitta ett sätt att kunde ladda skiten på jobbet behöver jag då "bara" 2,5 st ackumulatorer för att ha energi nog med till en resa, det blir alltså drygt att få ihop till tur + retur.

Motorn bör kunde ge runt 800W för att hålla mig på 44km/t och det är en ganska stor motor. Sätter man en sådan motor på en körstol är det nog lite i hästväg, därav min tvekan på om den räcker till.

Men 500W då? Hur långt räcker det? 500W / 200W = 2,5gg. Roten av 2,5 = 1,58. 22km/t * 1,58 = ~35km/t. Då kommer körtiden enkel resa att hamna på ~1:25 och det kommer att gå åt ~715Wh = 2 ackumulatorer. Och nu börjar det likna något faktisk. Det är möjligt att ha 4 st ackumulatorer i kärran, det borde ge möjlighet att komma hem utan att behöva mellanladda och jag behöver "bara" pendla 3 timmar per dag...

Skulle jag investera i 4 st AGM-batterier från Biltema (ja ja, jag vet att kvaliteten är sådär men det är "billigt") kommer de att hamna på 7196:-. Till det behöver jag laddare, enklast är att koppla in en CTEK per ackumulator, det blir en kostnad på 2396:-, alltså totalt 9592:-.

Bilfan slukar bensin och med dagens priser blir det ju dyrt. När jag kör ~75km/t på E18 kommer jag ~14,5km per liter inkl. den körning av barn på mina jobba-hemma-veckor. Bilvägen är 44km enkel resa och en arbetsdag borde alltså kosta 6l bensin. Med dagens kostnad blir det 90kr/dag och efter ~110 dagars pendling har jag nått break-even. Då jag pendlar varannan vecka blir break-even uppnådd vid 44 veckor men då jag inte tar cykeln när det är halkigt eller alldeles för grisigt väder kommer det alltså att ta ett par år innan jag har vinst vid projektet.

Men de ackumulatorer jag räknar på är på 95Ah och räknar jag hälften som verkligt uttag blir det alltså 570Wh per ackumulator. 4 st sådana skulle ge 2280Wh att tillgå på en laddning, alltså 1140Wh per körväg. Det borde i teorin ge möjlighet att dra iväg med 52km/t och plötsligt blir transporttiden trevlig. Men motorn måste upp på minst 1kW...

Och ja, jag vet att jag räknar med 100% effektivitet och att det inte finns men det är bra överslag som ger svar på vad som ger vad.

Det är därför jag gärna har en motor på 1kW eller mer och lagom med RPM för att det ska bli kul, sedan får jag justera resten till vad som fungerar.

EDIT: Hittade en motor som tydligen kallas Colossus, den skulle vara på 7kW och ha en kW på 15 och då börjar det ju bli intressant. Vid 24V blir det 360 RPM och det är spot-on vad jag behöver. Men jag hittar ingen ÅF eller liknande...
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Vilken motor och var?

Inlägg av zeus »

Kan det här vara något?
http://www.goldenmotor.com/
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26647
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Vilken motor och var?

Inlägg av Icecap »

Kan vara, kollar på det men det finns några begränsningar jag inte gillar...

Har nu kollat igenom deras 1kW navmotorer och skulle jag klämma dit en 26" fälg kommer hastigheten upp på 34,8km/t som mest, då under full belastning.

Så navmotor verkar gå fett bort helt enkelt...
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Vilken motor och var?

Inlägg av zeus »

Finns de som inte är nav och så funkar väl 28"?

En till att kolla på iaf.
bearing
Inlägg: 11676
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Vilken motor och var?

Inlägg av bearing »

Colossus är en specialmotor som en medlem och företagare på http://www.endless-sphere.com beställde från en kinesiskt elmotorfirma.
http://endless-sphere.com/forums/viewto ... 31&t=20292
http://endless-sphere.com/forums/viewto ... 30&t=21969

Den har 75 RPM/V från början, men tydligen har någon lindat om den till 15RPM/V enligt den här videon.


Jag först dock inte varför du vill att motorvarvtalet ska vara så lågt som 360RPM. Det är väl varvtalet som hjulet kommer ha i 30-40km/h ungefär. Är direktdrivning tanken?

Minns inte vid vilket varvtal Colossus ger 7kW. Men generellt gäller att en motor som är specad 7kW vid 7000rpm kan leverera omkring 0,36kW vid 360 rpm. Det innebär alltså en rejäl effektförlust att köra motorn på så lågt varvtal. Om tanken med att använda 7kW var att ha marginal, så är hela marginalen försvunnen.

Med kedja #25 (1/4 tum länklängd) kan man få till ganska höga utväxlingar utan att drevet på hjulet blir enormt.
Här finns t.ex. ett 90-tands drev som passar på vissa cykelnav:
http://www.electricscooterparts.com/sprockets.html

15:90 är ju 1:6 och 10:90 är 1:9, och det innebär att motorn kan snurrar 2-3-4 tusen varv när cykeln går i omkring 30-50km/h.

Jag tycker också att navmotor verkar vara ett bra val med tanke på att du inte önskar högre effekt än 1kW eller så.

Om du istället för att köpa bly lägger 10 tusen kronor på litiumbatterier med BMS och laddare tror jag att du kommer få ungefär samma räckvidd, fast 1/4 av vikten.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26647
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Vilken motor och var?

Inlägg av Icecap »

bearing: för en navmotor behöver jag 360RPM, detta då den är väldigt direktdriven.

Jag ser ingen problem med att ha en utväxling, problemet kommer när jag måste ha den i två steg. 28" hjul är ingen lösning på något alls, kärran behöver vara relativ låg och kompakt för att inte farbror blå ska störa min framfärd.

Jag ska räkna lite, rent omedelbart kan det vara intressant att kolla med Turnigy 80-100-B som ju är till att betala samt kedjedreven som kan ge den utväxling som behövs.

Vilken batteriteknologi jag kommer att använda blir en ekonomisk fråga.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Vilken motor och var?

Inlägg av LHelge »

Vart har du tänkt att köpa Turnigy-motorerna? Jag köpte en medan Hobbyking sålde dem, men jag är sugen på att skaffa en till.

Jag har en Turnigy 80-100B som jag lindat om för 90 rpm/v. A varianten har 8 varv per statortand och B varianten har 6. De är båda delta-kopplade så om man y-kopplar dem istället sjunker Kv med en faktor 1,73.

min är lindad med 7 varv vilket borde ge

180 * 7 / 8 / 1.73 = ~90 rpm/v

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=55622

Nu har blåsorna på mina händer läkt, men det är riktigt jobbigt att linda om en sån här motor jag vet inte om jag skulle rekommendera det till någon annan. Jag drog två st 1,5 mm koppartrådar paralellt, det är nog mycket bättre att använda litz-tråd eller flera tunnare trådar om du ska göra det.

En annan lösning om du vill ha lite bättre utväxling är denna:
https://sites.google.com/site/commuterbooster/
Användarvisningsbild
SeniorLemuren
Inlägg: 8426
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Vilken motor och var?

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har ett par servomotorer liggandes från en torshälla CNC-svarv. Dom har legat ute under en pressenning bland en del annat skrot. Skyltarna är tyvärr delvis oläsliga, men det jag kan tyda är 2000 rpm, cont torque 8,5 Nm, peak 60 Nm. 73 amp. Spänning är oläsbar, men jag vill minnas att den var 70 volt. Tyvärr så är jag just nu utan kamera så jag kan inte lägga in några bilder idag.

Kan det vara något så sponsrar jag en av dem. Jag är intresserad av att se bygget fortskrida. :) Så har du vägarna förbi så är du välkommen att kolla.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26647
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Vilken motor och var?

Inlägg av Icecap »

Jag planerar att ha vägen förbi någon dag när vädret inte är till att åka på fel del av kroppen utan cykel mellan... och då kommer jag att vara väldigt nyfiken på en massa saker :-)
Skriv svar