Hejsan alla!
Jag funderade på varför man (iaf jag) inte kan hitta PS/2-USB adapters i "vanliga" butiker, USB-PS/2 finns ju överallt. Är det något som är svårare när man gör det åt "andra" vägen? Skulle vara väldigt praktiskt att ha till sin laptop då den saknar PS/2.
Kan man möjligen bygga en egen sådan här konverterare hyffsat enkelt?
EDIT: Vände på PS/2-USB men det jag menar är att jag vill få mitt PS/2 Tangentbord till datorns USB port.
PS/2-USB
Houm... så här va... när du kan använda en "USB-PS/2" adapter så har du oftast en hårdvara (mus, tgb eller whatever) som klarar av båda protokollen.
När du ska gå åt andra hållet så måste det finnas ett lite mera aktivt interface som översätter PS/2 signalen till USB-systemet med drivrutiner och så vidare.
Trött som jag är så försöker jag alltså säga att det inte bara är att koppla sladdar mellan dessa två kontakttyper
Detta är då redan gjort och tex Clas Ohlson har en
http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_ ... 1562428142
God natt
När du ska gå åt andra hållet så måste det finnas ett lite mera aktivt interface som översätter PS/2 signalen till USB-systemet med drivrutiner och så vidare.
Trött som jag är så försöker jag alltså säga att det inte bara är att koppla sladdar mellan dessa två kontakttyper

Detta är då redan gjort och tex Clas Ohlson har en
http://www.clasohlson.se/shop/store/fs_ ... 1562428142
God natt

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Vore kul att veta vad som sitter i dessa små adapters. Någon som har receptet?
Men överhuvudtaget så behöver man förstås en USB-kontakt.
USB så pass nytt (jämfört med andra kontakter) så sådana är kanske inget man har liggandes hemma, jämfört med DSUB-kontakter av alla möjliga sorter. Men t.ex 42-709-22 från Elfa kostar bara 3.81kr/st (exkl moms) sedan behöver man kanske ett litet skal (t.ex 42-712-86) som kostar 5.05kr/st exkl moms, så själva kontakterna är riktigt billiga....
PS/2-jack kan man däremot säkert hitta på något trasigt moderkort t.ex.
42-195-31 i Elfa kostar 24.40kr/st exkl moms.
OBS: Den "egentliga" benämningen är Mini-DIN, (istället för PS/2 alltså).
Lite värdelöst vetande: PS/2 var en dator för kontorsbruk från IBM. Har för mig att det var på de datorerna man började med dessa portar för mus och tangentbord.
Men överhuvudtaget så behöver man förstås en USB-kontakt.
USB så pass nytt (jämfört med andra kontakter) så sådana är kanske inget man har liggandes hemma, jämfört med DSUB-kontakter av alla möjliga sorter. Men t.ex 42-709-22 från Elfa kostar bara 3.81kr/st (exkl moms) sedan behöver man kanske ett litet skal (t.ex 42-712-86) som kostar 5.05kr/st exkl moms, så själva kontakterna är riktigt billiga....
PS/2-jack kan man däremot säkert hitta på något trasigt moderkort t.ex.
42-195-31 i Elfa kostar 24.40kr/st exkl moms.
OBS: Den "egentliga" benämningen är Mini-DIN, (istället för PS/2 alltså).
Lite värdelöst vetande: PS/2 var en dator för kontorsbruk från IBM. Har för mig att det var på de datorerna man började med dessa portar för mus och tangentbord.