Trasig förstärkare - kondensator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Wester

Trasig förstärkare - kondensator?

Inlägg av Wester »

Hej, för några dagar sen gick min gitarrstärkare upp i rök. Det luktade väldigt bränt sedan dess har den käkat säkringar så fort strömmen kopplas in. Jag har felsökt enligt alla guider jag kunnat hitta, http://www.geofex.com/ampdbug/ampdebug.htm har varit till stor hjälp, och symptomen enligt denna sida pekar mot en trasig kondensator. Nu har jag hittat en som helt klart verkar bränd: Bild

Innan jag börjar skaffa delar och byter ut, är det troligt att denna orsakar felet?

Förstärkaren är en vox ad30vt, elschema finns här: http://www.valvetronix.net/docs/AD15_30 ... manual.pdf
cosmox
EF Sponsor

Re: Trasig förstärkare - kondensator?

Inlägg av cosmox »

Hej Wester,

Testa att byta den. Den ser onekligen bränd ut.

Passa även på att göra rent där i.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Kollade igenom schemat nu. Det kan nog vara bra att kolla IC9 (spänningsregulator) och de andra kondensatorerna runt den.

Har du riktig otur så har regulatorn gett upp och tagit med sig kondingen och i värsta fall uC'n den är kopplad till.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Vänta nu, kollade lite mer på schemat. De använder samma beteckning på andra kondensatorer också (C17 alltså).
På vilken del sitter den trasiga kondensatorn?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

1: MÄT om det är kortslutning i kondensatorn, utifrån det så får man ta nästa beslut, var på schemat sitter denna.

Hur somhelst så kan man ju byta denna.
Den ena C17 kan inte bränna säkringar.
Den andra avkopplar +30 volten till slutsteget och den borde kunna bränna nätsäkringen.

Men jag skulle nog mäta likriktarna också, känns mera troligt än en keramisk 0,1

Protte
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Om det är nätsäkringen som går sönder skulle jag undersöka likriktarbryggorna i ett tidigt skede (liksom Protte).
Sedan brukar dessa inte gå sönder utan orsak, så felsökningen måste fortsätta ett tag till trots att likriktaren är utbytt.
Det mest troliga är att rökdoften kom från något (dammigt) motstånd som har ganska mycket med likriktarbryggorna och effektkrävade steg att göra.
Ett sådant fel kräver en noggrann kontroll innan man kan spänningssätta apparaten igen.

PS.
Att bara byta ut misstänkta komponenter utan att ha kontrollmätt kan bli både dyrt och tidsödande, så jag tar för givet
att du har något instrument att felsöka med. En multimeter är en bra början. :)

EDIT: Efteråt såg jag vilken konding du menar, visst är C17 kaputt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SM7CZR 19 februari 2012, 09:59:35, redigerad totalt 1 gång.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Som jag ser det så kan det bara vara en viss C17 då vi ser "ryggen" på LM3886 till vänster och de andra komponenterna bakom IC6 tillhör nätdelen.Alltså bör det vara +30v-kondingen.
Keramiska kondingar kan ofta utveckla en kortis när de går sönder.
Wester

Inlägg av Wester »

Tack för många och snabba svar!
Kondensatorn sitter på nätdelen. Jag använde multimeter och mätte likriktarna, såg att D1 inte alls beter sig som den ska och dessutom har den när jag kollade närmare en liten spricka i sig. Så då är det bara att börja testa motstånd då.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Om D1 är misstänkt så byt den plus C17 och gärna C16 (eller står det C18?) eftersom det är en likadan "kompis". Värdena är 0,1 µF (100nF).
Något trasigt motstånd behöver du nog inte leta efter i detta läget eftersom kondingen var svartbränd.
Det är antagligen kondingen som orsakade både rök och lukt så efter dessa byte kan du göra första testen.
Använd originalvärde på nätsäkringen!

Stämmer schemat med verkligheten? Jag kan inte hitta C17 på schemat, har letat en stund.
Wester

Inlägg av Wester »

Jo det stämmer, tryck ctrl-f när du har dokumentet uppe så kan du söka efter c17.

Vart får jag tag på likriktaren? Har sökt överallt efter kbp206, hittat dess specifikationer här http://www.data-sheet.org/Semiconductor ... 65/KBP206/ men ingen återförsäljare.

[EDIT] Hittade dom på ebay så det blir väl att beställa därifrån, återkommer när jag fått hem den!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det räcker högst troligen med att du bara skaffar en likriktare som klarar samma spänning och ström, och får plats fysiskt, jag skulle ha letat i skrotlådan, och i brist på sådan letat rätt på motsvarande på electrokit eller nåt.
Wester

Inlägg av Wester »

Har ingen skrotlåda, hade inte några kondensatorer eller ens en tennsug men det har jag beställt nu också men det kommer väl ta någon vecka innan dom dyker upp. Men som sagt, återkommer med resultat snarast möjligt!
Wester

Inlägg av Wester »

Halleluja! Har varit utomlands ertt par månader men när jag kom hem hade jag komponenter och tennsug så efter att ha bytt kondensatorn och likriktaren fungerar den igen, som ny :shock: Jag trodde knappt mina ögon eller öron! Tusen tack för hjälpen, hade aldrig kunnat fixa den annars!
Skriv svar