ELFA blir större och internationellare och flyttar ?
Re: ELFA blir större och internationellare och flyttar ?
ELFA har genom åren varit kända för att tillhandahålla en hög service till höga priser, det funkar tyvärr inte längre, följaktligen måste även de anpassa sig till marknaden, och pressa priser och även servicen.
Storförbrukarna har inget behov av den service som ELFA tillhandahöll, och det är hos storförbrukarna man tjänar pengar, så sorry, det är liksom bara att acceptera faktum.
Storförbrukarna har inget behov av den service som ELFA tillhandahöll, och det är hos storförbrukarna man tjänar pengar, så sorry, det är liksom bara att acceptera faktum.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det som ELFA lyckats supa bort på ett par år är sitt varumärke.
I det långa loppet är allt annat oväsentligt.
ELFA har aldrig varit speciellt interesserade av storkunder.
Man gjorde en satsning för ett par år sedan men det dog ut.
Nu håller man på att montera ned det andra benet, d.v.s. små till medelstora kunder.
Det beror troligtvis på Ebay , Digikey och Mouser samt att hemsidan
har varit en fullständig katastrof.
Under hela min 30 åriga tid inom elektronik har det alltid hetat:
Ah.. komponenter - kolla hos ELFA
Men nu är det
Ah... komponenter - kolla vart som helst men inte hos ELFA
Frågan är väl vad de skall välja.
Kan de slå ut Digikey, Mouser, RS, Farnell, Acte, Arrow? Knappast....
Lite "FACIT" är det över det hela... Datorer, nej tack, skrivmaskiner skall det vara.
Swech
I det långa loppet är allt annat oväsentligt.
ELFA har aldrig varit speciellt interesserade av storkunder.
Man gjorde en satsning för ett par år sedan men det dog ut.
Nu håller man på att montera ned det andra benet, d.v.s. små till medelstora kunder.
Det beror troligtvis på Ebay , Digikey och Mouser samt att hemsidan
har varit en fullständig katastrof.
Under hela min 30 åriga tid inom elektronik har det alltid hetat:
Ah.. komponenter - kolla hos ELFA
Men nu är det
Ah... komponenter - kolla vart som helst men inte hos ELFA
Frågan är väl vad de skall välja.
Kan de slå ut Digikey, Mouser, RS, Farnell, Acte, Arrow? Knappast....
Lite "FACIT" är det över det hela... Datorer, nej tack, skrivmaskiner skall det vara.
Swech
Sant att ELFA historiskt sett varit ointresserade av storkunder, dock är det annorlunda nu.
När jag jobbade med ett företag som byggde och konstruerade små elmojutter så handlade vi framförallt av farnell och elfa, typ 90% var elfa, och det berodde på flera saker..
- Snabba leveranser, beställ innan 13(?) och grejerna kom med posten kl10 nästa dag.
- bra lagerhållning, nöstan allt fanns på lager.
- Kontinuitet, man kunde ta en beställningslista som var tre år gammal och använda den igen typ,
- bra support, datablad på det mesta över fax, och ville man veta mer än vad som stod i faxdatabladet ringde man och fick snabba svar. (detta var innan internet..)
- Bra fakturahantering, om jag fattade det rätt så kunde man beställa hur många gånger man ville, och sen fick man ändå bara EN faktura i slutet av månaden, mycket enkelt för den som skötte fakturor.
- "allt" fanns, visst, kanske var dyrare på mycket men det var snabt och enkelt att beställa verktyg och liknande från elfa, och tid är som bekant pengar för ett företag,
Det känns som att typ alla dessa punkter är förstörda idag, kanske fakturahanteringen fortfarande fungerar så.. men sortimentet är mycket sämre, lagerhållningen usel, leveranserna långsammare, kontinuiteten borta, supporten bortrationaliserad..
- Snabba leveranser, beställ innan 13(?) och grejerna kom med posten kl10 nästa dag.
- bra lagerhållning, nöstan allt fanns på lager.
- Kontinuitet, man kunde ta en beställningslista som var tre år gammal och använda den igen typ,
- bra support, datablad på det mesta över fax, och ville man veta mer än vad som stod i faxdatabladet ringde man och fick snabba svar. (detta var innan internet..)
- Bra fakturahantering, om jag fattade det rätt så kunde man beställa hur många gånger man ville, och sen fick man ändå bara EN faktura i slutet av månaden, mycket enkelt för den som skötte fakturor.
- "allt" fanns, visst, kanske var dyrare på mycket men det var snabt och enkelt att beställa verktyg och liknande från elfa, och tid är som bekant pengar för ett företag,
Det känns som att typ alla dessa punkter är förstörda idag, kanske fakturahanteringen fortfarande fungerar så.. men sortimentet är mycket sämre, lagerhållningen usel, leveranserna långsammare, kontinuiteten borta, supporten bortrationaliserad..
Det du skriver Glenn, är något som gäller alla leverantörer i dag.
Det är sällan, dvs aldrig man kan få ihop en hel BOM hos en leverantör.
Det är tyvärr idag en fruktansvärd brist på produktionskvantiteter av komponenter, vilket beror på att tillverkarna, efter förra "krisen" + nuvarande "kris" + brand i nån plastfabrik + en flodvåg i Japan mm, inte kommit upp i de produktionskvantiteter man hade innan alla sk kriser började, trots att efterfrågan stigit markant.
Det är sällan, dvs aldrig man kan få ihop en hel BOM hos en leverantör.
Det är tyvärr idag en fruktansvärd brist på produktionskvantiteter av komponenter, vilket beror på att tillverkarna, efter förra "krisen" + nuvarande "kris" + brand i nån plastfabrik + en flodvåg i Japan mm, inte kommit upp i de produktionskvantiteter man hade innan alla sk kriser började, trots att efterfrågan stigit markant.
Har priserna påverkats mycket av det du räknar upp TomasL?
Har inte funderat så mycket på det, men ialla fall en 20-40% upp, mer på vissa speciella komponenter, plus det att leveranstiderna nu räknas i år i stället för månader, ungefär, ja i alla fall kvartal eller så.
Har fått leveransbesked på vanliga motstånd, på rulle från diverse leverantörer, och där står det 2014 eller så, wtf.
Har fått leveransbesked på vanliga motstånd, på rulle från diverse leverantörer, och där står det 2014 eller så, wtf.
-
rikkitikkitavi
Kan det inte vara så att Elfas industrikunder, dvs små och medelstora tillverkare faktiskt inte finns kvar i Sverige? och Elfa därför börjar rikta sig mer och mer åt större och större kunder och därför slåss med Farnell, Digikey , RS etc ?
hobbyisterna är förvisso kunder, men ekonomiskt inte lika lönsamma (förlust i de flesta fall)
för oss finns ialla fall ebay, Electrokit mfl.
Enda jag handlar på Elfa numera är utförsäljning, till rabatterade priser. Fina ELP38 kärnor i N87 material för labbande med switchnätagg, mm . Kostade endast en tiondel av nya
Osv...
hobbyisterna är förvisso kunder, men ekonomiskt inte lika lönsamma (förlust i de flesta fall)
för oss finns ialla fall ebay, Electrokit mfl.
Enda jag handlar på Elfa numera är utförsäljning, till rabatterade priser. Fina ELP38 kärnor i N87 material för labbande med switchnätagg, mm . Kostade endast en tiondel av nya
Osv...
Naturligtvis är det så att den svenska marknaden är för liten, det är ju därför som ELFA expanderade till andra länder.
Ja, hobbyistförsäljningen är nog en ren förlustaffär, samma har ju hänt med andra hobbyinriktade företag, man har bytt kundkategori, därför att det varit olönsamt.
Titta bara på Hobbex och Claes Ohlsson, vad som hänt med deras utbud de senaste 20 åren eller så.
Ja, hobbyistförsäljningen är nog en ren förlustaffär, samma har ju hänt med andra hobbyinriktade företag, man har bytt kundkategori, därför att det varit olönsamt.
Titta bara på Hobbex och Claes Ohlsson, vad som hänt med deras utbud de senaste 20 åren eller så.
Jag har förstått det som att elfa sett hobbyistförsäljningen som en marknadsföring, om det naturliga valet för komponentköp är elfa som privatperson så kommer det att spilla över när privatpersonerna börjar jobba på ett företag osv.
Förvisso har det nog varit så, tidigare, men nu, med dagens typ av produktion och upphandling stämmer inte detta längre.
Idag var jag i alla fall och hämtade/betalade grejerna. Behövde även 24 st vanliga 1/4W motstånd. Bad att få 25 st, då jag vet att en del varor blir billigare vid volymen 25. Han plockade detta och jag gick till kassan. Tyckte att det blev ganska dyrt, och nu när jag kollar på kvittot ser jag att han valt motstånd som kostar 3kr st 60-102-84. Jag hade ju föredragit om han hade valt motstånd för ca 1 kr styck... 60-502-13.
Hur är det med de andra leverantörerna, har de också motståndssortiment och kondensatorsortiment o s v (servicesortiment eller vad de kallas)?
Jag har i princip bara köpt av ELFA för utom några smågrejer från en annan leverantör så jag har inte så bra koll, men jag tycker de där servicesortimenten är praktiska och bra om man skall testa saker på labbdäck, vore bra att veta om liknande kommer att finnas tillgång till framöver om man skulle få ett sådant behov.
Någon som vet?
Jag har i princip bara köpt av ELFA för utom några smågrejer från en annan leverantör så jag har inte så bra koll, men jag tycker de där servicesortimenten är praktiska och bra om man skall testa saker på labbdäck, vore bra att veta om liknande kommer att finnas tillgång till framöver om man skulle få ett sådant behov.
Någon som vet?
- 13th.Marine
- EF Sponsor
De flesta stora har sortimentsatser.
Tyvärr har Elfa spelat ut sin roll nuförtiden, enda gången det handlas därifrån är det då det inte går att hitta någon annanstans.
Farnell har leverans nästa dag, och Mouser och digikey tar inte så lång tid heller.
Tyvärr har Elfa spelat ut sin roll nuförtiden, enda gången det handlas därifrån är det då det inte går att hitta någon annanstans.
Farnell har leverans nästa dag, och Mouser och digikey tar inte så lång tid heller.
Men vilka andra säljer till privatpersoner? Farnell gör det inte, så man måste beställa via Mikro-Kit och då tar det 3-4 dagar att få hem komponenterna 
/// Marcus
/// Marcus