ELFA blir större och internationellare och flyttar ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

ELFA blir större och internationellare och flyttar ?

Inlägg av prototypen »

Hittat på Evertiq.

http://evertiq.se/news/24036

Editerat rubrik
Edit igen, då jag inte lyckas kopiera ingressen och klistra med min iPad så blev inlägget knäppt. Ska jag radera allt?
Senast redigerad av prototypen 17 februari 2012, 18:45:06, redigerad totalt 2 gånger.
mjv

Re: ELFA ännu en gång

Inlägg av mjv »

Ännu en gång?
Tror ingen blir jättesur på dig om du lägger ned någon minut extra på rubrik och trådstart. :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: ELFA ännu en gång

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Är väl ett tecken i tiden
Hur mycket tillverkning finns det i Sverige?
Världen är ett ställe, gränser och nationer förlorar sin betydelse.
Vi vill ju ha en gränslös värld och då är detta rätt!
mjv

Re: ELFA blir större och internationellare och flyttar ?

Inlägg av mjv »

"Vi vill ju ha en gränslös värld och då är detta rätt!"

Undrar om SD har tagit upp kondensatorkvalitet i sitt partiprogram? :roll:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Början till slutet?
bearing

Inlägg av bearing »

Jag undrar hur mycket dom tappade på att byta webbsystem.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Finns det någon annan Svensk aktör som tar tomrummet?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Mig tappade de som trofast kund, nu sitter jag och kollar priser och leveranstider mellan de stora drakarna. ELFA får en del men inte nära 100% som tidigare.

Protte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

bearing skrev:Jag undrar hur mycket dom tappade på att byta webbsystem.
Troligen inte många, eftersom de stora kunderna inte köper via webbsystemet.
bearing

Inlägg av bearing »

Ja, det låter ju rimligt. Dom förlorade nog inte lika mycket i försäljningssiffror som i unika kunder.

Har inte köpt en enda pryl på ELFA sedan de bytte webbsystem. När jag surfade in nyligen upptäckte jag att de ordnat så att webben fungerar skapligt. Behövde några komponenter och bestämde mig för att stödja den svenska elektronikbutiken istället för att beställa via eBay. Dessutom skulle jag ju få hem grejerna snabbare. Det visade sig dock att ELFA tagit bort den billiga brevfrakten, så det blev inte någon beställning då både komponentpriset och frakten var högre än på eBay. Några dagar senare var jag i närheten av Järfälla vid lunchtid på jobbet, och passade på att åka förbi ELFA. Klev in och bad om att få köpa två komponenter. Det gick inte, sa de, då de bara har avhämtning av förbeställning. Då undrade jag om jag kunde beställa i disken, och sedan hämta. Det gick inte heller. Surt. Dagen efter beställde jag via webben, med avhämtning i Kungens Kurva. Beskedet var att jag skulle kunna hämta komponenterna dan därpå. Efter två dagar kom ett SMS om att komponenterna var framme. När jag kollade öppettiderna visade det sig att butiken ändrat stängningstiden från 18 till 17.30. Jag tog ut flextid, lånade en bil, och körde så fort jag kunde till Kungens Kurva. Kom fram 17.32. Dörren var låst, och inte en själ fanns inom synhåll. Då blev jag riktigt sur, och bestämde mig för att aldrig mer ha med ELFA att göra. Har ännu inte hämtat komponenterna. Förmodligen hade jag fått dem för länge sedan om jag beställt via eBay från början.

Tydligen är det krångligare/dyrare att flytta komponenterna den korta sträckan ELFA till mig, än från Kina. Men det känns ju helt fel att skicka några enstaka komponenter över hela världen när de finns att köpa några mil från där jag bor.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Bearing, maila din välupplagda text till högsta hönset ove.opseth@elfa.se

Ju fler vi är som säger till att de inte sköter sig kanske det kan bli förändring, steg ett är ju att få tillbaka brev servicen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja, har du lust och betala för det, troligen inte.
Den typen av service ELFA tillhandahöll för ett par år sedan är tyvärr en företagsekonomisk omöjlighet idag.
Tydligen är det krångligare/dyrare att flytta komponenterna den korta sträckan ELFA till mig, än från Kina.
Troligen är det exakt så.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Utlämningen i Järfälla stänger t.o.m 16 har jag för mig. Skulle dit efter jobbet en dag när jag slutade lite tidigare, men tji fick jag...
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Jag har liknande erfarenheter, tror jag skrivit om det i en annan tråd.

Beställde ett gäng kondensatorer och 3 hallgivare i november någon gång. Enligt deras hemsida fanns kondingarna hemma i Göteborg men inte hallgivarna. Efter ca en månad mailade jag kundtjänsten och frågade hur det gick med min order. Då sa de att sms-funktionen strulade och den var klar att hämta. Väl i butiken så fanns bara hallgivarna men han bakom disken lovade att jag skulle få ett sms när kondingarna fanns hemma. Var tvungen att kolla när jag kom hem igen och lagersaldot på hemsidan påstod fortfarande att kondigarna fanns i Göteborg. Jag har fortfarande inte sett röken av några kondingar.

För min del blir det RS eller digikey i fortsättningen, även när jag handlar för jobbets räkning. Som jag ser det finns det inga fördelar alls med elfa.
bearing

Inlägg av bearing »

TomasL skrev:Tja, har du lust och betala för det, troligen inte.
Att de var så fyrkantiga att de inte kunde ta min beställning när jag var på plats i Järfälla har inte med resurser att göra. Det var inte ens kö, jag klev in just efter att en person hämtat sin beställning, och ingen klev in efter mig under tiden jag stod där.

När jag i julrusningen kom fram till Autoherba 10 minuter efter stängning var dörren fortfarande öppen, och en man stod lugnt i kassan och väntade på kunderna som ramlar in sent.
Den typen av service ELFA tillhandahöll för ett par år sedan är tyvärr en företagsekonomisk omöjlighet idag.
Jag gissar att det går dåligt eftersom att utbudet är lägre på ELFA än t.ex. Farnell. Om en av de önskade komponent inte finns hos ELFA, så beställer man hela rasket från annat håll istället. Det verkar också som att de haft rätt dålig timing med expansionen för några år sedan, då de öppnade flera butiker.
Tydligen är det krångligare/dyrare att flytta komponenterna den korta sträckan ELFA till mig, än från Kina.
Troligen är det exakt så.
Det är verkligen synd.
Skriv svar