Inkompetent elektriker behöver hjälp med bil!!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det kan så vara men inget tändsystem på marknaden ger tändning med så lågtspändta pulser....fast de kan vara jävligt korta.

Sen har detta forum så att säga bara 1 regel: citera inte inlägget strax innan.

Om du menar att den spänning du pratar om är den spänning som genereras i pick-up spolan i strömfördelaren är den ganska låg, helt rätt! Men den ska du inte använda så det kvittar ju!

Om du behöver den för att få pulser som inte är kompenserat med förtändning får du bygga dit en förstärkar.

Sen känner jag till MÅNGA olika tändsystem och ett stort antal olika tekniker, jag har experimenterat tungt med olika system och komplicerat är det inte, SAABs (vissa modeller) kan vara en mardröm att greja men alla andra fungerar vid att pulsa en spola med 12V, det kan så vara olika pulsbredder osv. men det är likt förbannat 12V pulser.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Icecap skrev: Sen har detta forum så att säga bara 1 regel: citera inte inlägget strax innan.
Vi är uppe i tre regler. Men det är ju inte så jobbigt att läsa.
Ben

Inlägg av Ben »

Detta kan bli en riktig rysare för audi ägaren. Undrar vad elektronik boxen/boxarna säger om dessa extra prylar, hummmm.

Jag är inte heller någon hejare på detta med elektronik. Men första tanken var till elektronikboxen. Den kanske kommer att ryka lite i ren protest. Men det kanske du har tänkt på!
Lången
Kontakt:

Inlägg av Lången »

Jag får lösa detta själv verkar det som...här var man inte särskilt välkommen.,,föråt att jag är okunnig :evil: Konstigt om en mekaniker som har hållt på med audi bilar i hela sitt liv säger att det inte går att köra med så låg styrsignal som det finns på just denna bil. Han har själv monterat ett antal eftermarknads sprut och stött på samma probem för i tiden på just den här bil modellen...men då byggde han om tändsystemet i stället, Och det har jag ingen lust med eftersom det tar tid och jag har inte pengar till det! Så jag tänkte att en singnalförstärkare eller liknande vore melodin...jag frågade hur man byggde en sånn..inte att det går visst köra så och si och saab har så och bla bla bla d går visst !!! D GÅR INTE FÖR SIGNALEN ÄR FÖR LÅG!!!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det är inga problem att bygga en krets som gör om signalen som du vill ha den. Men utan att du har mätt ordentligt och väl vet vad du vill ha ut så är det lite svårt att ge dig en färdig lösning på ditt problem.
Lången
Kontakt:

Inlägg av Lången »

Jag vill ha så det inte understiger 5v och inte mer än 12v
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jag misstänker att det är något lite lurigt med ditt tändsystem - vore bra om du kunde ansluta ett oscilloscop till anslutningen så man vet vad som finns där. Misstänker att det kan vara så att för spara ström/värme så låter man bara spänningen ligga till på spolen till dess den har mättats och sen bryter man och får gnistan när triggen kommer ifrån styrsystemet att det är dax att tända. Mäter du då med en fluke eller likande så kommer du troligen få ungefär det resultatet du besktiver. Det går fortfarande att lösa, men för att kunna ge dig ett förslag så måste du mäta och även mäta vid minst två olika varvtal så man kan se hur det ser ut.
Lången
Kontakt:

Inlägg av Lången »

Tyvärr kan jag inte mäta då bilen inte går pga att jag inte får någon styrsignal till mitt nya sprut pga av den är för låg...jag har fått ett tips om att det inte går att köra med org tändningen för att spolen ger inte på tillräckligt med ström..och detär av en som vet vad han pratar om...mer info än så kan jag tyvärr inte ge dig...ag tänker prova bygga en sån som är på ritning tidigare i den här tråden så för vi se vad som händer...en det får inte bli så mkt mer än 12 volt in i boxen..det kanske den inte mår så bra av.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ajdå... Alltid bra att kunna mäta på något som fungerar. Är det gamla sprutet kastat ? Visserligen trist att koppla in det igen bara för att mäta signaler, men ibland måst man... Du har inte ritningarna på tändsystemet så man kanske kan lista ut hur det är konstuerat?

Törs man köra på gamla tändsystemet med ett nytt sprut? Vill man inte ändra tändkurvorna när man mappar om bilen ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det verkar som om att du faktisk behöver att ta ut de signaler som kommer från pick-up:en och det är lite knepigt.

Inte att ta ut dom men att veta vad "den andra ändan" gör med dom så att man inte förstör, det är ju skit att få spruten att fungera o tändningen dör.....

Du är definitivt inte ovälkommen i detta forum men dina upplysninger är ytterst sparsamma.

Men som en garanti för att inte får för kraftiga signelar kan man koppla en zenerdiod på 12V till GND (minus, chassi). Skicker man det slutgiltiga signalen via ett motstånd om sisådär 100 ohm - 1000 ohm kommer det att begränsas om det vill överskrida zenerspänningen.

Men det löser inte förstärkningen.....

Jag vill fasthålla att en tändspola på en bil körs med spänninger från 6V (mycket gamla biler) och uppåt på lågspänningssidan! Den kommer jag inte att frångå! Det kan sedan vara lite olika om det är + som pulsas eller -, oftast är det - som pulsas men med elektroniska tändningssystem kan jag tänka mig att det finns alternativ.

Att jag fasthåller 12V (6V på gamla...) eller mer som drivspänning är för att strömmen i annat fall skulle ge upphov till storninger man definitivt INTE vill ha, speciellt i "fullelektroniska" biler.

Men när du ska ha signal att synka spruten med är du nästan tvungen att ha signalen från pick-up:en som inte är kompenserat för förtändning (den kompensation sköter tändboxen).

Du måste alltså ha en diffrential förstärkar som har 2 högimpedansingånger, dessa finns i verkliga livet o kallas operationsförstärkare. Ingångerna ska skyddas lite men sedan skulle det vara ganska enkelt faktisk,

Det kräver en del komponenter men är inte så dyrt eller besvärligt, mest pilligt bara. Komponentkostnad hamnar på ca: 50-100 beroende på kapsling osv.
Senast redigerad av Icecap 9 oktober 2005, 21:33:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jag har sett något tändsystem som bara lade till spänningen i några milisekunder innan triggen kom. Troligen bökade man till systemet på det viset för att ge samma energi per puls oavsätt varvtalet och låta spolen slippa ha den höga mättnadsströmmen genom sig på låga varvtal vilket förmodligen fick den att bli för varm (spolen var mindre än en gammal hederlig spole typ 60´talsbil)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

PaNiC skrev:Edit: Bilden har fel. Byt plats på "Sprut" och "+12" :).
Nej, emitter är ju den med pilen på, och den ska till plus på en PNP. Basströmmen går mellan basen och emittern, och eftersom basen på en PNP ska ha lägre potential än den på emittern så flyter strömmen från +12V till basen. Din bild är alltså helt rätt. ;)
Skriv svar