Ni som är lite duktigare på AC kanske kan förklara detta. Med huset ärvde vi ett system med halogenspottar. Fyra spottar och en transformator. På spottarna står det "Max 20W". På kabeln ut från transformatorn finns det en klisterlapp med texten "Max 6A". Så långt är det logiskt, men på transformatorn själv står det 12VAC 0.83VA.
80 watt på 12 volt blir mer än 6 ampere och (i min värld) mycket mer än 0.83VA.
Hur hänger det ihop, man måste räkna på ett annat sätt?
Dimensionering av transformator för halogenspottar
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Re: Dimensionering av transformator för halogenspottar
0.83 VA passar inte någonstans.
"Max 20 W" låter som vad armaturen tål---är det verkligen 20W ljuskällor i dem? 4x10W ger litet drygt 3 A vid 12 V vilket går ihop med märkningen på kabeln.
Om det är så att du har 4x20W på den transformatorn så skulle jag byta ut den och se över kablaget så att det tål strömmen.
"Max 20 W" låter som vad armaturen tål---är det verkligen 20W ljuskällor i dem? 4x10W ger litet drygt 3 A vid 12 V vilket går ihop med märkningen på kabeln.
Om det är så att du har 4x20W på den transformatorn så skulle jag byta ut den och se över kablaget så att det tål strömmen.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Dimensionering av transformator för halogenspottar
Nej det gör ju inte det. Det satt 20W i armaturerna, så det måste ha funnits fler transformatorer. Det är (var) ju ett sånt där byggsatssystem med snabbkopplingar. Nu kör jag med en 5W halogen och en 10W halogen, två spottar tomma. Har det så i väntan på att DX ska behaga skicka mina fyra G4-led-spottar. Då blir det likströmsdrift och en totalt förbrukning på 8W.