Lagar o Regler

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ben

Lagar o Regler

Inlägg av Ben »

Elektroteknik är ett ämne som lockar när inte den vanliga kunskapen om elektronik räcker till, därför skulle jag vilja fråga om någonting som verkar vara ganska logiskt ur kommersiellt syfte.

Många av er har säkert köpt ett elektronikkort för att koppla ihop något funktionell system tillsammans med något annat, så långt är antagligen allt ok, t.ex. när man bygger sin dator själv måste man ju köpa korten, lådan mm. mm.

När saken blir kommersiell, när man skapar sin egen design, sitt eget varumärke och säljer dessa saker vidare i kommersiellt syfte. Då måste man ju ge garantier och dylikt på sakerna man säljer. Men det måste rimligtvis finnas ett regelverk för detta, Vart?

Skulle man kunna köpa ett elektronik kort för att ta bort eller lägga till komponenter för att senare sälja vidare, eller finns det någon typ av copyright tänkande bakom en funktionell elektronik krets.

Jag kan ta ett till exempel
Om jag säger att jag är en detektiv och vill skapa min egen produkt för avlyssning och möjligen sälja vidare till andra sedan. Jag tar en laser en dator och en avläsare jag gör detta till en fungerande system för avlysning och sätter min egen design och mitt eget varumärke. Vad tror ni tillverkaren av laser skulle säga om det?

Hoppas ni förstår vad jag menar. Många tänker nog att det är självklart att kunna använda sig av andras produkter för att utveckla en egen produkt, visst! Men det borde rimligtvis finnas ett regelverk för detta. Eller är det bara jag som tycker att allt styrs av lagar och regelverk.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Exempelvis kondensatorer och motstånd är ju uppenbart att man får använda dem i sina egna applikationer, det är ju därför de säljs. Det bör vara samma sak med mer komplexa produkter som en laser, det som skulle kunna hindra dig från att använda denna är om du accepterat något avtal som förhindrar detta när du köpte produkten...

det är vad jag tycker om saken :)

lättast är ju att bara fråga återförsäljaren, han vill förmodligen sälja så mycket han kan. :)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Det gäller avtalsfrihet när det gäller försäljning och köp av varor mellan företag. Det innebär att det är upp till säljaren och köparen att komma överens om vilka villkor som ska gälla vid köpet. I Sverige regleras det av köplagen. Köplgaen är inte tvingande så den går att ersätta med egna villkor. Om köparen är en privatperson gäller däremot konsumentköplagen och den går inte att förhandla bort vilket kan vara skönt för konsumenten.

Tillbaka till din fråga. Det är alltså upp till säljaren att säga vilka villkor som gäller och upp till köparen att acceptera dessa vilkor. Om inga vilkor angivits gäller köplagen.
Exempel på villkor för elektronikgrejer är att de inte får användas för medicinsk utrustning eller exporteras vidare till vissa länder (t.ex. diktaturer mm).
Köper du över nätet brukar man få acceptera villkor innan man kan genomföra köpet. Det är dessa som i så fall gäller. Under förutsättning att villkoren inte är i strid mot någon annan lag dvs.
Ben

Inlägg av Ben »

Tack strombom.

Speciellt tack till Andax. Nu vet jag vart jag ska börja gräva.
:lol:
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

du skulle behöva läsa lite "intelectual property rights" tror jag.
Ben

Inlägg av Ben »

gvs skrev:du skulle behöva läsa lite "intelectual property rights" tror jag.
:humm:

Hummm!.Menar du varumärkesskydd. Att jag bör läsa en bok om varumärkesskydd. et är detta jag är en smula orolig för, att jag ska trampa någon jätte på tårna :oops:
Många företag med starka varumärken upplever att varumärkessnyltning och ren kopiering har ökat och avsevärt försvårat varumärkesarbetet.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Intelectual property rights tar upp det du pratar om, hur man går till väga då man behöver "låna" bitar som andra har byggt/uppfunnit och lagarna ring detta.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

En lösning är att man köper delarna som OEM-komponenter för då är det redan från börjat underförstått att man avser använda delarna till att bygga ett eget system. En annan möjlighet som är vanlig om den del man köper utgör en stor del av den färdiga produktens funktion är "cobranning" Med andra ord att du skriver din OEM tillverkares namn på din produkt tillsammans med ditt förtags namn. Vanliga ordalydelser är typ " Xxxx powered by YYYYY". Eller "Intel inside" finns många exempel.
Skriv svar