Inkompetent elektriker behöver hjälp med bil!!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lången
Kontakt:

Inkompetent elektriker behöver hjälp med bil!!

Inlägg av Lången »

Tjena

Är ny här på forumet och behöver hjälp med ett problem jag har. Jag håller på att byta insprut i min bil, det är en Audi 100 turbo quattro. Så till mitt problem. Det insprutet jag byter till ska ha en varvtalssignal från minus polen på tändspolen...och den ska vara på minst 5 Volt. På min är det bara 1-2 volt på tomgång och när man varvar så sjunker det ytterligare lite :( Så jag undrar om man kan bygga nån slags förstärkare på den kabeln, går det så slipper jag byta ut hela mitt tändsystem vilket skulle spara mycket tid och massa pengar. Är själv helt tappad bakom vagnen när det gäller sån här elektronik så alla tips och trix mottages med stor tacksamhet..får jag bara reda på vilka komponenter som behövs och hur dom ska anslutas så fixar jag resten själv...löda det kan jag iaf :)

Tacksam för svar
/ Lången
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Är det lik eller växelspänning, och ska spännignen sjunka när varvtalet ökar?
Lången
Kontakt:

Inlägg av Lången »

Hmm..ja du...vet ej vad det är för spänning..det är i en bil..vet ej vad det vanligast förekommande är i bilar..så duktig på el är jag :) Spelar inge större rollom spänningen sjuner vid varv...bara den inte sjunker under 5 volt..helst ska den vara stabil vid kanske 10-12 volt
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En tändspole är väl iaf kopplad så att plus är på hela tiden, och så pulsas jord för varje gnista som ska komma?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja det är standardlösningen.
Lången
Kontakt:

Inlägg av Lången »

Ja så är det nog på min med..för mäter man över anslutningarna på spolen när man vrider på tändningen så är det ström på bägge.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Man borde väl då kunna koppla in basen på en PNP-transistor via ett 1k-motstånd till minuskabeln på tändspolen, och koppla emittern till +12, och sen kollektorn till insprutningssystemet?
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Tror du ska söka upp tändningsmodulen och hämta signalen där.
Lången
Kontakt:

Inlägg av Lången »

MadModder skrev:Man borde väl då kunna koppla in basen på en PNP-transistor via ett 1k-motstånd till minuskabeln på tändspolen, och koppla emittern till +12, och sen kollektorn till insprutningssystemet?
Hmm..ja..d låter väldigt bra det där...inte för jag fattar nånting av det :D nån som vill förklara vad han menar och vad som händer?
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Leta upp elfas faktasidor om elktronik så hittar du hur en PNP-trissa funkar! När du har läst kan du återkomma med det du inte förstod. Det är inte för att vara ortrevlig, utan för att det är ett mycket effektivare sätt att lära sig på...
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Bild
.

Edit: Bilden har fel. Byt plats på "Sprut" och "+12" :).

Trådskaparen: Välkommen hit, kul med mer Audifolk.
Senast redigerad av PaNiC 9 oktober 2005, 19:24:38, redigerad totalt 1 gång.
Lången
Kontakt:

Inlägg av Lången »

gvs skrev:Leta upp elfas faktasidor om elktronik så hittar du hur en PNP-trissa funkar! När du har läst kan du återkomma med det du inte förstod. Det är inte för att vara ortrevlig, utan för att det är ett mycket effektivare sätt att lära sig på...
Okej jag förstår..ska göra det!
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Hur/med vad har du mätt signalen till 1-2v? Eftersom det är frågan om en pulsad signal så blir det ju inte helt rätt med en vanlig voltmeter, du kanske rent av har helt ok signal om den granskas på rätt sätt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag tror inte på att det bara är ett par volt på lågspänningssidan av tändningen! Motorn skulle inte köra alls då!

Om du har mätt DC med ett vanligt mätinstrument och signalet i själva verket är en pulsande DC får du just den mätning. Du har alltså helt enkelt mätt fel.

Ta du signalen direkt från minusen på tändspolan o koppla till, signalen kommer att räcka mer än väl till.
Lången
Kontakt:

Inlägg av Lången »

Icecap skrev:Jag tror inte på att det bara är ett par volt på lågspänningssidan av tändningen! Motorn skulle inte köra alls då!

Om du har mätt DC med ett vanligt mätinstrument och signalet i själva verket är en pulsande DC får du just den mätning. Du har alltså helt enkelt mätt fel.

Ta du signalen direkt från minusen på tändspolan o koppla till, signalen kommer att räcka mer än väl till.
Jag har inte mätt mig fram..jag har kontrollerat i en verktandshandbok på min bil modell...Audi 100 turbo har ett väldigt invecklat tändsystem som är olikt alla andra...så det är fakta..inte nått jag mätt fram själv
Skriv svar