Behöver pålitlig 7,4V
Behöver pålitlig 7,4V
Har lite funderingar om lämplig strömkälla.
Håller på med en robot bestyckad med 16st rc-servon model grövre (35kgcm). SAVÖX SV-0235MG
Dom vill ha 7.4V och peakar ungefär 1,5A som mest.
Som det är nu kan jag med lite fusk (större konding) köra ETT servo på mitt lilla 0-30V 2A labbagg, kopplar jag in fler en ett så sjunker spänningen och servo ballar ur eftersom dom är digitala. Prövade med större labbag typ 7A och kunde då köra två servon.
Värsta senariot är att 16st servo drar max samtidigt.. 25-30A..
Helst skulle jag vilja ha något färdigt/halvfärdigt som inte är ett Li-ion acc.
Olika lösningar jag kommit på hittills: (jag antar att servona inte mår dåligt av spänningar mellan 7-8V)
1. "PC PSU" ta 12V och 5V och du får 7V. Lite kondingar på det och jag har en stabil 7V eller något som börjar ryka.
2. Köra ett eller flera Li-ion acc. med laddare inkopplad.
3. 12-24V till DC-DC omvanlare, regulator eller liknande.
Roboten kommer vara igång kanske 10min kontinuerligt men den rör sig inte kontinuerligt utan har små pauser mellan rörelserna.
Håller på med en robot bestyckad med 16st rc-servon model grövre (35kgcm). SAVÖX SV-0235MG
Dom vill ha 7.4V och peakar ungefär 1,5A som mest.
Som det är nu kan jag med lite fusk (större konding) köra ETT servo på mitt lilla 0-30V 2A labbagg, kopplar jag in fler en ett så sjunker spänningen och servo ballar ur eftersom dom är digitala. Prövade med större labbag typ 7A och kunde då köra två servon.
Värsta senariot är att 16st servo drar max samtidigt.. 25-30A..
Helst skulle jag vilja ha något färdigt/halvfärdigt som inte är ett Li-ion acc.
Olika lösningar jag kommit på hittills: (jag antar att servona inte mår dåligt av spänningar mellan 7-8V)
1. "PC PSU" ta 12V och 5V och du får 7V. Lite kondingar på det och jag har en stabil 7V eller något som börjar ryka.
2. Köra ett eller flera Li-ion acc. med laddare inkopplad.
3. 12-24V till DC-DC omvanlare, regulator eller liknande.
Roboten kommer vara igång kanske 10min kontinuerligt men den rör sig inte kontinuerligt utan har små pauser mellan rörelserna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Re: Behöver pålitlig 7,4V
Du kan INTE tjuva mellan 5 och 12V på PC-agg utan att dra minst lika mycket ström på 5V.
Alt. 2 säger jag!
Eller två batterier och ladda ett i taget.
Borde gå att göra med automatik.
Eller två batterier och ladda ett i taget.
Borde gå att göra med automatik.
Dina tre lösningar verkar inte speciellt tillförlitliga eller pålitliga som du kallar det.
Skall du köra alla servon samtidigt som då drar 16 x 1,5 A så går det åt 24A. Till detta behöver du naturligtvis marginal och då hamnar du på ett nätaggregat som kan leverera 30 Amper vid 7,4 volt. Om du söker på nätet hittar du flera lösningar.
Anledningen till att ditt labbaggregat tappar spänning vid för hög belastning kan bero på att det innehåller strömbegränsning som drar ned spänningen.
Skall du köra alla servon samtidigt som då drar 16 x 1,5 A så går det åt 24A. Till detta behöver du naturligtvis marginal och då hamnar du på ett nätaggregat som kan leverera 30 Amper vid 7,4 volt. Om du söker på nätet hittar du flera lösningar.
Anledningen till att ditt labbaggregat tappar spänning vid för hög belastning kan bero på att det innehåller strömbegränsning som drar ned spänningen.
Med det menar du att 5V inte kan leverera tillräckligt med ström?13th.Marine skrev:Du kan INTE tjuva mellan 5 och 12V på PC-agg utan att dra minst lika mycket ström på 5V.
labmaster: Hur är det med ett "vanligt" switchat typ lambda? Alla dessa brukar det ju gå att justera spänningen typ 5V går att justera 4,5-6 etc. Har inte hittat NÅGOT på efla som kan justeras till 7,4.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Nopp. 12-5V-"tricket" fungerar genom att du "spänningsdelar" med hjälp av 5V-enheterna, du kan inte skicka ström tillbaka in på 5V-linan.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Kolla med Stefan på BHIAB om han har någon trafo med 5VAC sekundär modell större och bygg ett PSU den vägen.
Tack tecno och bearing!
Båda låter som bra idéer. Det måste dock köpas från något säkrare än Kina->ebay då jag behöver det inom en vecka eller så. (Helst igår såklart).
bearing: Det var något i den stilen jag inte kunde hitta på elfa. Lustigt tycker jag.
Båda låter som bra idéer. Det måste dock köpas från något säkrare än Kina->ebay då jag behöver det inom en vecka eller så. (Helst igår såklart).
bearing: Det var något i den stilen jag inte kunde hitta på elfa. Lustigt tycker jag.
Vill att tillägga att jag köpte ett liknande nätaggregat via ebay och det kom hem efter 5 dagar. På paketet satt det en lapp med rubriken gåva och det tycker jag var generöst. Varför fördjupar jag mig inte i och vill inte heller veta.
Nätaggregatet fungerar perfekt och det har nu varit i kontinuerlig drift sedan starten för mer än tre månader sedan.
Nätaggregatet fungerar perfekt och det har nu varit i kontinuerlig drift sedan starten för mer än tre månader sedan.
haha ok.. hittade PSU 7,5V 40A på ELFA när jag googlade. Låg under Uncategorized products. Att man ska behöva googla för o hitta på deras webshop
~1000kr det är taget.
Annars går det ju att dela upp belastningen på flera nätdelar. 2-4 serrvon per matning.