Det är svepet som inte fungerar, inkopplade mot tidsbas får jag bara rörelse i höjdled på båda kanalerna, men när jag kopplar in dem på x och y kan jag få strålen att röra sig i sidled. Därför borde ju x-förstärkaren funger som den skall. Som tur var fick jag med en servicemanual så jag skruvade isär skopet, ställde in det och matade in en sinus enligt manualen. Det jag har kommit fram till efter en stunds probande är att felet med stor sannorlikhet sitter i triggergenereringen. Denna består av ett gäng logikkretsar som därför är ganska tacksamma att mäta på som tur är, men jag kan ändå inte riktigt hitta källan till problemet på grund av det något snåriga schemat (mycket återkoppingar osv.)
Jag bifogar ett schema över den misstänkta delen som jag hittat i en scannad serviemanual, tyvärr är det lite skruttig upplösning, men hela manualen återfinns här: http://tinyurl.com/7slcrrz
Min markerade bild:

Jag har markerat en del testpunkter som fanns utmärkta med referenser gröna eller röda om det stämde eller ej (på de gröna är det alltid en vågform, på de röda alltid dc).
De två JK-flipflopparna, U7 markerade med en rosa rektangel känns som en felkälla, men jag har försökt, och till viss del lyckats trigga dessa genom att jorda CLR och PR, så de verkar fungera.
Den märkliga flipfloppen, U8 markerad med en orange rektangel fungerar inte, den kontrollerar nand-gindar både innan och efter felet uppstår, men den verkar också styras av U7.
Den Ljusblå rektangeln innehåller Chop-oscillatorn, vad jag förstår är det henna som alternerar mellan a och b för att kunna visa båda på skärmen samtidigt. Den fungerar inte alls, oavsett hur man ställer A/B switcharna eller Tim/Div switchen (dessa jordar de olika nand-grindarna i den). Här misstänker jag starkt att någon av kondingarna gett upp, dessa är markerade med röda cirklar. De två övre är stora tantal-kondingar, den undre är en keramisk.
Det jag undrar mest nu är, kan chop-oscillatorn få hela trigger mekaniskmen att avstanna eller tvärt om eller har dessa två stannat oberoende av varandra?
Jag skulle gärna vilja ha lite expertråd innan jag går loss med skruvmejseln och lödkolven ordentligt för att testa kondensatorer m.m.
Kan också passa på att inflika att alla spänningar och sånt är stabila och fina, inget rippel eller likande, så power supplyet och dess glätting kondingarnar mår bra.