WiFi anslutning i Hedemora

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

WiFi anslutning i Hedemora

Inlägg av prototypen »

Hej igen
Sitter med min iPad i Hedemora och det kommer upp en WiFi "Telia gateway 00-24-17-C3-62-40" den ju naturligtvis låst men hur får man veta vems det är? Svarar Telia på detta?

Protte
MathiasP

Re: WiFi anslutning i Hedemora

Inlägg av MathiasP »

Kan inte tro det har koll på det alls. Men de lär ju inte tala om det om de så visste.
Jag har en app på min androidtelefon man kan kolla signalstyrkan. Försök pejla in var signalen e starkast och knacka dörr. Är nog det klart enklaste lösningen.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Det är en AP från Telia, en privatpersons AP. Varför vill du veta vems det är?
jens75

Inlägg av jens75 »

Det är i alla fall "Thomson Telecom Belgium" som äger MAC rangen 00-24-17-XX-XX-XX...
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

prototypen skrev:WiFi "Telia gateway 00-24-17-C3-62-40" den ju naturligtvis låst men hur får man veta vems det är?
Knacka dörr och fråga om de inneboende äger en Thomson-router med MAC-adress 00:24:17:C3:62:40. Telia lär inte berätta det för dig.
paka

Inlägg av paka »

Instämmer med föregående, Det är en Thomson router via Telia.
Finns appar som påstår sig kunna visa från vilket håll en signal kommer, prova några sånna och knacka dörr.
Antar att du vill "hyra in dig" på deras bredband, om det är för att du bor där tillfälligt skulle jag skaffa ett mobilt bredband med kontantkort istället då dina grannar förmodligen inte släpper in dig på deras bredband om de inte vet vem du är. De är ju trots alls ansvariga för vad du gör på nätet (om du skulle surfa in på en massa betalsidor eller nått sånt så får ju de betala...)

Har du bara din iPad blir det såklart lurigt med ett mobilt bredband via USB, men det finns routrar som kan fungera som modem också. Alltså flytta simkortet till routern och kör WIFI från den.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jo jag skulle vilja "hyra in mig".
Jag skulle tippa att det står en AP i andra halvan av huset men där ser jag aldrig till någon. Så jag får väl släppa det men det är lite störande då iPaden hela tiden vill koppla upp mot AP:n.
Jo jag vet att det går att stänga av.

Jag har ju den dyrare iPaden med 3G kopplat till mitt mobilabonemang så jag står ju inte utan bredband (vilket detta är skrivet via).

Protte
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag är tveksam till att betatjänster debuterar mot up. Att man blir juridiskt ansvarig för vad någon annan gör låter inte heller riktigt rimligt.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

> Att man blir juridiskt ansvarig för vad någon annan gör låter inte heller riktigt rimligt.

Välkommen till Sverige à la Bodström/Ask, där den som har abbonemanget är den som torskar om någon annan använder det.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Finns det något prejudikat eller annan källa på det?
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Det finns, men jag har tyvärr ingen direktlänk att ge dig.
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

APB har medvind i dessa fallen eftersom civilrättsliga fall inte har samma krav på bevisbörda. Enligt Wikipedia skiljer det sig så att för att bli fälld i ett brottsärende behöver det vara "ställt utom allt rimligt tvivel" att man är skyldig, i ett civilrättsligt ärende behöver det enbart vara "styrkt" för att bli fälld. Någon på nätet liknades det vid 75% sannolikhet(mot 100% i brottsmål). http://sv.wikipedia.org/wiki/Bevisb%C3%B6rda

En personlig reflektion; skulle det inte vara lika bra att helt enkelt upphöja APB till en del av polismyndgiheten, fast med speciella befogenheter utanför ramarna för traditionellt polisarbete?

//Alexander
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Att det inte krävs vattentäta bevis för att jag gjort något är inte samma sak som att jag är ansvarig för vad andra gör.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ranstam skrev:En personlig reflektion; skulle det inte vara lika bra att helt enkelt upphöja APB till en del av polismyndgiheten, fast med speciella befogenheter utanför ramarna för traditionellt polisarbete?

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: VA? Menar du på fullaste allvar att vi ska upphöja en lobbyfinansierad privatpolis, som dessutom har påvisats inte använda dom renaste metoderna, till polisstatus med speciella befogenheter??? :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag utgår ifrån att han var ironisk.

Att Beatrice Ask är en fullkomlig idiot är väl ställt utom allt tvivel, och vore det inte för att nån var korkad nog att både ta med henne i regeringen och göra henne till justitieminister :doh: så hade hon förhopppningsvis blivit betraktad som den byfåne hon faktiskt är.

Men det jag egentligen tänkte säga är att det i princip alla avtal till privata internetabonnemang står att man INTE får ge andra tillgång till nätet, ofta står det uttryckligen att man inte får sälja kapacitet heller. ..Sen om man bryr sej om det elelr ej är ju en annan sak.
Skriv svar