UPS - byta till MINDRE batterier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jalle_h

UPS - byta till MINDRE batterier

Inlägg av jalle_h »

Hej!

Min UPS har som original två st 12V 17Ah blyaccar. Min fråga är om det blir knas någonstans om jag slänger in MINDRE batterier, t.ex. biltemas på 12Ah? Kan laddströmmen bli för stark eller är det okej eftersom skillnaden inte är jättestor?

Jag har plöjt igenom trådarna om UPS-batteribyten här på forumet men dom verkar mest behandla frågan om man kan sätta in större, vilket inte behövs i mitt fall samt att de specade med 18Ah inte ryms fysiskt i UPSen.

Vidare undrar jag om det blir knas om jag skulle testa funktionen på UPSen med två likvärdiga biltema GEL-batterier även fast dom har olika Ah? Den ena är på 5Ah och den andra på 14. Dom är båda i bra skick och fullt uppladdade med en CTEK.

Biltemas batterier för ersättning (80412): http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batter ... rer-80404/
UPS: http://www.apc.com/resource/include/tec ... ku=SU2200i
Batteripackar: http://www.apc.com/products/resource/in ... _sku=RBC11
Ersättningsbatterier: http://www.emcbattery.com/products/APC- ... %2311.html

Mvh
Jalle
hummel

Re: UPS - byta till MINDRE batterier

Inlägg av hummel »

Vet att till min APC UPS var det billigare att köpa originalbatteri via apc:s hemsida inklusive DHL leverans jämfört med Biltema/Elfa/Clas Ohlson.
Vad tar apc för ditt batteri?
jalle_h

Inlägg av jalle_h »

APC tar ca 290€, moms och frakt vet jag inte. Dustin tar 3400:- inkl. moms plus frakt. Det känns strået vassare om jag kommer undan med 600:- på biltema.
hummel

Inlägg av hummel »

ok, till min mindre modell kostade runt 300:- vill jag minnas.
Hur som, något mindre kapacitet spelar ingen roll, är det stor skillnad bör du kolla hur hög laddström UPS:en har.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Fast motsvarande på biltema borde vara 4st 80413 , 4x469:- = 1876:- :humm:
eller ?
jalle_h

Inlägg av jalle_h »

Nu när du tar upp det kan det faktiskt stämma. Originalbatterierna är uppenbarligen två enheter bestående av två st seriekopplade batterier. Det är totalt sett fyra batterier. Jag trodde det var sexvoltare i serie upp till 24, men nu när jag kollade lite extra så hittar jag en lapp på vart och ett av dom fyra batterierna, se bilden. Kollar man upp märkningen anger den ett batteri på 12V och 17Ah, så det verkar som att du har rätt nifelheim. Det skulle betyda att jag totalt sett behöver 48V.

Fasiken.

Men kan man slänga in fyra st 80410 istället. Kapaciteten blir då 7Ah, vilket är tillräckligt för mina behov. Kan man slänga in något motstånd för att minska laddströmmen?

Till saken hör att UPSen klarar 1600W och jag kommer inte ens nyttja 300. Så minskad prestanda är inte problemet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs

Inlägg av xxargs »

laddströmmen kommer inte vara problemet, då dom ofta har ganska klena laddare med flertal timmar laddtid. däremot batteritest och övervakningen kan eventuellt gnälla om de tycker att kapaciteten på batteriet är för litet för att spänningen sjunker lite för mycket pga. lägre Ah vid en urladdningsprov med större inkopplad last, dock lite beroende på hur avancerat de kollar sådana saker.

med andra ord det är bara att prova.
jalle_h

Inlägg av jalle_h »

Tack för alla svar!

Jag får se vad jag hittar på för något att testa, men det lutar åt 7Ah just nu p.g.a. priset.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

En idé kan ju vara en ny UPS om du inte behöver så mycket kapacitet. En FSP Nano 600 tex kostar mindre än de där fyra Biltemabatterierna.
jalle_h

Inlägg av jalle_h »

Tack för förslaget. Jag har sneglat på det alternativet, men dom mindre erbjuder oftast bara några minuter drifttid vilket är lite väl lite. Jag räknar med ca en timme om jag får in 7Ah.

Dessutom gillar jag att den UPS jag sitter på nu är rätt sofistikerad. Den "städar" strömmen bland annat och jag behöver det eftersom jag får hyggliga spänningsfall rätt ofta i mitt hus, vilket tydligen inte alls är bra för servrar.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Den du har är bra, det finns de som inte hinner igång utan att datorn kraschar...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Köpte nya batterier till min UPS för ett tag sedan, 16st 6V 12Ah eller nått sånt, fick betala runt 80:-/styck.
Köpte dem på Batterilagret.
jalle_h

Inlägg av jalle_h »

Fint tips TomasL, jag kände inte till batterilagret. Men jag hittar inte 12Ah 6V för mindre än 219:-. Däremot hittar jag på 4,5 Ah för 79:-. (http://www.batterilagret.se/product/162 ... gm-6v.aspx, men jag kan ju ha missat något? Ser man då på kapaciteten kontra pris så ligger det annars väldigt likt Biltema.

För att komma vidare i projektet håller jag på att skrapa ihop begagnade startbatterier för att se om jag får igång UPSen. CTEKen får jobba hårt. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja, iom att jag ville ha 16 st så ringde jag och frågade om jag behövde betala nånting för dem.
jalle_h

Inlägg av jalle_h »

Haha, snyggt. En regelrätt prutning med andra ord. :) Det funkar säkert bättre på batterilagret än biltema får jag för mig.
Skriv svar