Hjälp. PIR sensor på och av
Hjälp. PIR sensor på och av
Jag skulle behöva hjälp med en sak. jag är ute efter en PIR sensor som startar men inte stänger av sig själv per automatik
räckvidd på 5-20cm .. exempel du drar handen framför sensor så tänder den.. du drar handen framför igen så släcks den.. hoppas ni hänger med..
räckvidd på 5-20cm .. exempel du drar handen framför sensor så tänder den.. du drar handen framför igen så släcks den.. hoppas ni hänger med..
Re: Hjälp. PIR sensor på och av
PIR funkar inte riktigt så, men kopplar du det till ett impulsrelä så borde du väl få ut det du är ute efter.
zeus skrev:Är det ett krav att det ska vara PIR?
Det är inget krav på att det är PIR.. du ska inte behöva Beröra lampan överhuvudtaget. utan den ska styras av din handrörelse.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
ja vad ska man säga, det bör vara litet.
Helst skulle jag vilja köpa en färdig produkt för inbyggnad, men visst att tillverka något eget fungerar ju också.
Men där har vi problem med elektronik på kretsnivå, det är inte min grej riktigt.
Helst skulle jag vilja köpa en färdig produkt för inbyggnad, men visst att tillverka något eget fungerar ju också.
Men där har vi problem med elektronik på kretsnivå, det är inte min grej riktigt.
Det finns färdiga moduler att köpa med olika tekniker.
PIR kan funka, men svårt att _bara_ få den att reagera på rörelse nära.
Kolla även på mikrovågor, typ som denna: http://www.elechouse.com/elechouse/inde ... cts_id=634
Det är svårt att säga exakt vad du behöver, beror på hur det ser ut där det ska sitta.
PIR kan funka, men svårt att _bara_ få den att reagera på rörelse nära.
Kolla även på mikrovågor, typ som denna: http://www.elechouse.com/elechouse/inde ... cts_id=634
Det är svårt att säga exakt vad du behöver, beror på hur det ser ut där det ska sitta.
hmm..
Blir avancerat det här. borde ju finnas en vettig enkel lösning där du mer eller mindre bara använder den som brytare.
mitt googlande ger dock dåligt med resultat..
Blir avancerat det här. borde ju finnas en vettig enkel lösning där du mer eller mindre bara använder den som brytare.
mitt googlande ger dock dåligt med resultat..
Det som gör det svårt är att du inte vill att den reagerar på
om någon bara går förbi den.
Kan du inta ta en bild där den ska sitta, eller skissa upp hur du tänkt?
om någon bara går förbi den.
Kan du inta ta en bild där den ska sitta, eller skissa upp hur du tänkt?