Paintballtimer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Paintballtimer

Inlägg av Marta »

Den tar inte mera tid än de andra. En enda krets som skall kopplas samman med displaymodulen. Knappar, kristall, spänningsregulator och lite små kondingar och några motstånd.

Jämför det med t.ex. dekadräknare, 1 krets per siffra och 7 trådar till varje 1siffra display. Styrlogik, och allt runt omkring. Hög strömförbruknng på LED, dålig presentation jämfört med en alfanumerisk LCD. Krångel med hårdvara för avstudsning och att säkerställa knapparnas stabila funkton. Massor av krångel, noll flexibilitet. Drivor av kretsar som skall kopplas samman.

Mikrokontrollern gör allt enkelt och lätt. Tydlig presentation på t.ex. 2x16 rader. Flexibelt och väl fungerande. Lätt att bygga samman på en veroboard. Det är färre trådar mellan LCD och MCU än mellan en enda dekadräknare och dess LEDdisplay och det krävs fyra av dessa. Samt 7 motstånd per siffra, bara det antagligen mera än samtliga motstånd som behövs med mikrokontrollern.

Det är inte forntid längre... Idag görs allt enklare, bättre och mera kostnadseffektivt med en MCU, det bara är så. 74xx och 40xx är nostalgi idag, inget förstahandsval i en modern konstruktion.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Kanske inte den billigaste lösningen men ganska smidig om man inte kan/vill bygga/progga med komponenter:

En mini-plc som går på ett 12V batteri.

Provade för skojs skull att se om det gick att få till och det verkar fungera bra.

Vill du prova så hämta och installera programmeringsverktyget för xLogic: http://www.systemdevices.co.uk/download ... tSetup.exe
och öppna denna fil:
http://dl.dropbox.com/u/5418730/Elektro ... all_v1.xlg

Tryck F3 för att gå in i simuleringsläge.
Tryck "pil åt sida" med muspekaren på modellen av PLC:n i nerkant av fönstret för att ta fram poängmenyn.

Du kan nu med musen trycka på ingångarna till vänster i programfönstret.

Du kan även klicka på I1-I4 på modellen.

Finns kommentarer vad varje ingång och utgång är.

Du har två ingångar för resp. lag, en ingång för att stoppa räkningen och en ingång för att nollställa poängen.
La även in två utgångar som visar vilken ingång som är aktiverad.

Räknar tiden i sekunder men presenterar i hela minuter men det borde duga.

B002 och B003 är räknarna, du ser under räknaren hur många sekunder den står på, B009-B010 är en mattefunktion som delar räknaren värde med 60 och H1 är menyn som visas på PLC:n.

PLC:n drar enl. databladet som mest 3W (10-28V) så du får räkna hur länge den går på ett ex. mcbatteri.

Finns många fabrikat av mini-plc men xLogic är nog den billigaste och tog den för att programmeringsverktyget är fritt att hämta men dom flesta ser likadana ut.
paintball_v1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Marta skrev:Den tar inte mera tid än de andra.
Det beror väl på hur van man är? Jag tror att bara skriva programvaran skulla ta mig runt en vecka.
En enda krets som skall kopplas samman med displaymodulen.
Och hur fort går det att göra ett mösnterkort om man aldrig har gjort nåt förr? För att inte tala om utrustning för att tillverka kortet.
Jämför det med t.ex. dekadräknare, 1 krets per siffra och 7 trådar till varje 1siffra display. Styrlogik, och allt runt omkring. Hög strömförbruknng på LED, dålig presentation jämfört med en alfanumerisk LCD. Krångel med hårdvara för avstudsning och att säkerställa knapparnas stabila funkton. Massor av krångel, noll flexibilitet. Drivor av kretsar som skall kopplas samman.
Bygger man min lösning med reläer så behöver man inte fixa nåt för avstudsning. Och man kan som sagt var börja med de där 39-kronors väckarklockorna. Sen kan man som steg 2 byta ut till "snyggare" klockor. Räknarna med dekadräknare rotade jag som fram som alternativ till de PIC-baserade, och främst för att visa hur enkel lösningen med väckarklockor är.

Strömförbrukningen hos LED-displayen blir ju marginell, särskilt eftersom han ville att hela lådan helst ska lysa i den färg som "tickar". Och batteriförbrukningen är knappast intressant heller då man kan köra laddningsbara batterier. Räcker med om batterierna räcker en dag på en laddning, sen laddar man dem över natten.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Logikspåret i alla fall:
Jag ritade upp ett schema som jag tror borde funka.
Den räknar i 2hz, 4x7seg per lag ger 1.3 timmar.
16 Grindar blir det, inte överdrivet dyrt.
Den börjar inte räkna förrän ett lag har börjat tryckt är det tänkt.

Ett tips är att bygga de i moduler, t.ex. tidsbasen i en. 2x 7segment i en osv. (blir lite mer logik men lättare att felsöka och testa)

Har en början på eagle ritning om någon är intresserad också.

edit: har utelämnat avstörningskondensatorer i schemat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Micke_s 14 februari 2012, 09:44:43, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du behöver inte lägga 80kr på klockor om du inte vill.
Väckis 9kr på IKEA
Bild
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80196593/

Vill man ha minut upplösning så kanske det bli väl korta visare. Då funkar ju Ruch 19kr
Bild
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70098989/

Dit med snyggare urtavla, bort med timvisaren och om man vill något annat än sekundvisaren. Det är nog trevligt att ha något som rör sig där, men den ska nog inte peka på något.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Det skulle även gå att koppla ihop två brytare mekaniskt som en vipparm.
2 Ruch för 19kr st, lite trä och brytare för 10:-.

Superenkelt!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Gör det inte svårare än det är.

En snygg, ren och prydlig lösning med en PIC som styr det hela är och förblir ett överlägset alternativ. Skall det alls göras någon poängberäkning e.dyl. så krävs det en processor hur som helst. Det hela byggs givetvis på Veroboard om det bara gäller ett exemplar, det går snabbt att löda samman och det fungerar bra.

Hopkok med lösa klockor och sladdhärvor ser verkligen oprofessionellt ut. Sedan lossnar nåågot eller annat händer med sladdärvan eller ett mekansikt fel i 9-kronorsurverket.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men Marta, det skall ju inte göras nån poängräkning, det skall bara mätas tid.

Det lag som "haft" basen längst tid vinner.

Jag kan hålla med om att en uC-baserad lösningen antagligen är snyggast, men den är absolut inte enklast.

Det skulle säkert ta mig ett par dagar att få till koden för att snacka med displayen, för att inte tala om att få till en klocka som tickar snyggt med interrupt. Och då måste jag även bygga eller köpa en programmerare.

Relä-lösningen med ett par väckarklockor bygger man ihop med en enkel lödkolv. Ingen programmering, ingen programmerare, behövs inget kort (går fint att bygga som råttbo) etc.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

Knapparna jag hänvisade till tidigare använder vanliga enpoliga mikrobrytare (NC,NO,COM), men eventuella lösningar som föreslås verkar innebära nyttjande av relän iaf…

Förresten, har inte Velleman färdiga kretsar för räknare och tidskretsar? Borde finnas något i deras sortiment som kan användas… Skall leta lite.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nu ska jag komma med ett lite tråkigt förslag :)

Två vanliga stoppur och två momentana strömbrytare.

Hur tänker jag nu detta?

De flesta stoppur har gemensam knapp för start & stopp, och behöver bara en puls på ingången för att växla.
Min tanke är att koppla som nedan:

Kod: Markera allt

Knapp1
|       |
|     Knapp2
|       |
S1      S2
Knapp 1 ska vara tvåpoligt momentant slutande
Knapp 2 ska vara enpoligt momentant brytande.

Genom att hålla i knapp 1 länge så kör man "reset" på stoppuret (så är det på de flesta modeller),
sen håller man i knapp 2 och trycker på knapp 1 varpå man startar det ena uret och det andra står stilla.
släpp knapp 2 och du är ready to go, varje gång du trycker på knapp 1 så byter du nu mellan vilket stoppur som går.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Meduza, den lösningen liknande ju den med äggklockorna från Biltema, och lider av samma två problem:

1. Det syns inte tydligt vilken klocka som går just nu

2. Råkar man trycka två gånger så är det motståndarnas klocka som tickar poäng
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Ny idé!

En pinne i kedja som kan sättas i ett av två hål.
Brytare innanför varje hål som känner av pinnen.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Den iden gillar jag, bra tänkt zeus!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Fast om pinnen åker ur, vilken klocka ska gå då? Ingen av dem?

Den lösningen kräver ju dessutom samma typ av klockor som "min" relälösning.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Tycker inte relä-lösningen är så dåligt, bara lite mycket att sätta sig in
om man är nybörjare. Men mycket enklare än en µC helt klart.

2 analoga klockor, 2 bryare och så lite trä. Kan det bli enklare?
Skriv svar