Tips på ESD/transientskydd
Tips på ESD/transientskydd
Har byggt en modul avsedd för b.l.a fordon och vill ha ESD skydd på tre ingångar som jag anser är utsatta. På dessa tre ingångar finns det redan 100nF kondingar. Det ska vara hålmonterad komponent gärna i storleken som en 1n4007 diod.
Vilka kan ni rekomendera?
1 En ingång är matningen till hela kretsen. Så här går en kabel från 12Vdc direkt till en 7805. Så jag vil ha ett esd skydd innan 7805.
2 En ingång är 12V eller noll volt. Denna går in i en PIC via en spänningdelare. Vill sätta ESD skydd innan spänningsdelaren
3 En ingång går direkt in i PICens adc. Denna noden kan anta 0-5V.
Som sagt alla noder jag vill skydda har redan en 100nf cap.
Tack.
Vilka kan ni rekomendera?
1 En ingång är matningen till hela kretsen. Så här går en kabel från 12Vdc direkt till en 7805. Så jag vil ha ett esd skydd innan 7805.
2 En ingång är 12V eller noll volt. Denna går in i en PIC via en spänningdelare. Vill sätta ESD skydd innan spänningsdelaren
3 En ingång går direkt in i PICens adc. Denna noden kan anta 0-5V.
Som sagt alla noder jag vill skydda har redan en 100nf cap.
Tack.
Re: Tips på ESD/transientskydd
hehe jotack. jag har inte heller riktigt koll på vilka som skall passa,n enkelriktad dubbelriktad etc...
Så svårt är det nog inte. Jag har för mig att zenerdioder är vanliga för ESD-skydd, iaf i integrerade kretsar när jag läste mikroelektronik. Ska du ha skydd på spänningsmatningen blir du tvungen att använda dubbelriktad som tar både negativa och positiva överspänningar.
Väljer man "Clamping Voltage" från 18 V och uppåt samt endast "No. of Pins" till 2 får du följande fem alternativ
http://se.farnell.com/jsp/search/browse ... s%3D204377
Tyvärr ingen hålmonterad. Kolla igenom databladet för någon som du tror passar och försäkra dig om att den gör jobbet du eftersöker.
http://se.farnell.com/jsp/search/browse ... s%3D204377
Tyvärr ingen hålmonterad. Kolla igenom databladet för någon som du tror passar och försäkra dig om att den gör jobbet du eftersöker.
Före 7805:an skulle du kunna använda en 18 eller 24-volts enkelriktad TVS, kanske SMBJ18 / SMBJ24 (600W). Kan kanske kombineras med lågt motstånd innan så att inte TVS'en får ta ALL energi om det skulle bli mycket. Storlken på motståndet kan ju vara i relation till strömmen man normalt tar ut / önskat spänningsfall.
(SMBJ är ju ytmonterade... men det borde väl finnas liknande hålmonterade?)
12V eller 0V ingång .... antar att även denna är "bilbatteri 12V" dvs. lika skitig som matningen? I så fall samma recept som ovan (om du nu måste ha något 'före' spänningdelaren) plus en extra zenerdiod på t.ex. 4.7 volt efter spänningsdelaren. I det här fallet är det ju enklare att ta spikarna efter spänningsdelaren, eftersom det då inte går lika höga strömmar som om man ska ta dem före, så det hade antagligen räckt med zenerdioden + spänningsdelaren som skydd (+ kondensatorn som alltid är bra). Är man rädd för negativa spikar kanske man ska lägga en schottkydiod (0.3 volt) till jord efter spänningsdelaren också eftersom zenerdioder och TVS'er ofta har ganska högt spänningsfall i framriktningen (0.8 - 1 volt) och det är lite för mycket för en PIC-ingång.
ADC är ju knepigare - här får vi inte påverka spänningen inom mätområdet. ADC:n vill ju inte ha allt för högohmig signal, kanske max 10k om du inte ska börja få fel värden. Man kan kombinera ett motstånd på mellan 1k och 10k med en kondensator (om det är acceptabelt att signalen filtreras till låga frekvenser) och sedan en 100 nF konding. Snabba schottkydiod till VCC och GND efter motståndet borde väl skydda mot det mesta. Vilka som är 'snabba' låter jag nog någon mer insatt svara på...
(SMBJ är ju ytmonterade... men det borde väl finnas liknande hålmonterade?)
12V eller 0V ingång .... antar att även denna är "bilbatteri 12V" dvs. lika skitig som matningen? I så fall samma recept som ovan (om du nu måste ha något 'före' spänningdelaren) plus en extra zenerdiod på t.ex. 4.7 volt efter spänningsdelaren. I det här fallet är det ju enklare att ta spikarna efter spänningsdelaren, eftersom det då inte går lika höga strömmar som om man ska ta dem före, så det hade antagligen räckt med zenerdioden + spänningsdelaren som skydd (+ kondensatorn som alltid är bra). Är man rädd för negativa spikar kanske man ska lägga en schottkydiod (0.3 volt) till jord efter spänningsdelaren också eftersom zenerdioder och TVS'er ofta har ganska högt spänningsfall i framriktningen (0.8 - 1 volt) och det är lite för mycket för en PIC-ingång.
ADC är ju knepigare - här får vi inte påverka spänningen inom mätområdet. ADC:n vill ju inte ha allt för högohmig signal, kanske max 10k om du inte ska börja få fel värden. Man kan kombinera ett motstånd på mellan 1k och 10k med en kondensator (om det är acceptabelt att signalen filtreras till låga frekvenser) och sedan en 100 nF konding. Snabba schottkydiod till VCC och GND efter motståndet borde väl skydda mot det mesta. Vilka som är 'snabba' låter jag nog någon mer insatt svara på...
Tack för svaren.
Ang ADC'n. Den läser av spännings delningen mellan ett fast motstånd på 180ohm som är en pullup till fem volt och en variabel på 180ohm. så det är redan lågohmigt....
Ang ADC'n. Den läser av spännings delningen mellan ett fast motstånd på 180ohm som är en pullup till fem volt och en variabel på 180ohm. så det är redan lågohmigt....
Hittade en som ser trevlig ut hos elfa..
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/i ... 8-11&toc=0
Vad tror ni?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/i ... 8-11&toc=0
Vad tror ni?
Vet inte hur den fungerar riktigt, men det är antagligen en 'bidirectional' och då skyddar den inte mot negativ spänning under -18V. Sen är ju 18V för mycket för en ingång , men för 7805'an är den nog ok. Vill man skydda även mot negativ spänning kan man ju sätta en vanlig likriktardiod i serie före, så kommer ju inget igenom.