Eluttag i villa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Re: Eluttag i villa

Inlägg av Purre »

anlamotte skrev:I bostäder används x-plintarna för tändtrådar, mellantrådar, jordledare etc.
I privatbostäder får X-plintar inte användas var vad jag lärde mig på elsäkerhetsutbildningen i november/december månad. Dock är det tillåtet att lägga en torix/wago/sockerbit/ubåt bakom strömbrytaren/vägguttaget
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det är tillåtet att använda en gammal trefasgrupp till att köra tex tvättmaskin och tumlare, samma med spis och ugn eller dra ny matning till en övervåning.

MEN man får inte dela upp trefasgruppen i ett uttag, det ska göras i en dosa.

Sedan är det olämpligt att använda uttag med sk separat brunntändning, båda halvorna ska komma från samma enfasgrupp/säkring.
Att sätta uppdelade uttag utmed varandra är inget problem men delningen ska ske i dosa om än den sitter bara 5 cm från uttaget.

Det rekommenderas att säkringarna är 2 eller 3-poliga om man har automater.
Med vanliga Diazed så ska det vara en JFB.

Äldre TM var ofta 3 fas med en effekt på ca 3 kW, problemet var att värmningen gick så fort att de olika delarna i tvättmedlet inte hann verka.
Dagens maskiner har dessutom mindre mängd vatten som med 2 kW värms väl så fort så någon längre tid tror jag inte det tar pga lägre värmeeffekt. Kontrollera hur mycket tid som går för sköljning tex så kanske det förklarar sig.

Sedan är det så himla praktisk när man köpt en ny maskin, bara proppa i och skruva fast slangen och köra. Vänta på en elektriker..............

Gustav180: Uttag med separat brunntändning ser ut som ett vanligt dubbeluttag men invändigt är det skilda skruvar för fasen, tanken är att den ena fasen ska gå via en strömbrytare. Detta är användbart vid renovering där det är ont om dosor så kan man tända fönsterbelysningen från brytaren vid dörren men ändå ha ström till klockradion. Att tjonga in två faser i ett sådant uttag är tekniskt inget problem, man får ut 230 V i båda uttagen och kan sätta i vilken shuckostickpropp som helst.

Det är dock inte att rekommendera pga att man förväntar sig bara en fas i ett vanligt uttag i bostäder.

Faran med uppdelade 2 eller 3-fasgrupper är att släpper nollan så blir det mellan 0 och 400 volt i uttagen så nollan mellan centralen och delningen bör ägnas lite extra omsorg vid installationen.

Protte

Jag behöver väl inte påpeka att nollan inte blir överbelastad oavsett belastning (möjligen då väldigt olinjära laster och laster med väldigt olika cosfi)

Purre var det inte så att X plinten får användas för att skarva tex tändtråd till någon apparat bara den ingår i samma enfasgrupp (säkring). Typexemplet är en utanpåliggande installation där kabeln kommer uppifrån med jord, nolla, fas och tändtråd ned till en strömbrytare, där skarvas jord och nolla på X-plintarna och drar vidare till ett vägguttag
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Nej X fick inte användas öht enligt den som föreläste för oss. Anledning var att det inte skulle kunna bli något missförstånd då en privatperson skulle byta ett befintligt uttag eller liknande.

Industri eller andra platser fick man göra vad man ville med den däremot.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Vad hjälper det att man inte får, titta i pakas andra tråd http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=57115 där verkar det som om någon använt X-plinten som då troligen kallas B hos ELKO. Turligt nog så fungerade det inte, hamnade liksom i cyberspace.

Vi får väl se om paka får ordning på sitt elsystem.

Protte
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Purre skrev:Nej X fick inte användas öht enligt den som föreläste för oss. Anledning var att det inte skulle kunna bli något missförstånd då en privatperson skulle byta ett befintligt uttag eller liknande.

Industri eller andra platser fick man göra vad man ville med den däremot.
Intressant. Var kan man läsa detta? Har aldrig hört detta tidigare att man tagit hänsyn för lekmän i en apparat som är fastskruvad.
Jag kan heller inte hitta något om trefasmatningar för bostäder i föreskrifterna. Något jag missat? :humm:
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Var man kan läsa om det vet jag inte. Det är vad föreläsaren sa till oss på kursen då jag var där för att lära mig kring ELSÄK-FS 2006:1 samt SS 426 00 00. Var SSG som höll i kursen. Går säkert att maila dom eller elsäkerhetsverket för att se om jag fått lära mig rätt.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

SSG? Ajdå, det blir nog inte lätt att få ut information ur dem :D

Skämt åsido, en not i wikin med länkar till information om var man kan hitta regler om dylika ting skulle nog inte vara så dumt.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Anledningen att jag haja till är att jag reagerade på att du nämnde det var för att inte lekmän ska råka illa ut. De brukar inte skriva om sånt i föreskrifterna.

Nu har jag suttit och kollat vad jag kunnat hitta. Dessa stycken tyckte jag berörde ämnet. Ska tillägga att jag hittade inget undantag för bostäder. Men det är rätt snårigt att leta i denna bok.
Saxat ur SS 436 40 00 Utgåva2
521.6.2
Det är inte tillåtet att använda gemensam neutralledare för flera kretsar. Det är dock tillåtet att skapa enfas gruppledningar utgående från en flerfasgrupp med endast en neutralledare förutsatt att det klart framgår att så är fallet. Denna flerfasgrupp ska kunna frånskiljas med hjälp av en frånskiljningsanordning enligt avsnitt 536.2.2 vilket frånskiljer alla spänningsförande ledare.

536.1.2
I TN-C-system får PEN-ledaren inte frånskiljas eller brytas. I TN-S- och TN-C-S-system behöver inte inte neutralledaren frånskiljas eller brytas.

536.2.2.1
En anordning för frånskiljning ska effektiv ska effektivt skilja alla spänningsförande matande ledare ledare från den aktuella krettsen med iaktagande av fodringarna i avsnitt 536.1.2
Frånskiljningsanordningarna ska väljas i enighet med de fodringarna på överspänningskategorier som gäller på den platts de installeras.

536.2.2.5
En frånskiljningsanordning ska företrädesvis bestå av en flerpolig frånskiljare som frånskiljer matningens samtliga poler. Även enpoliga frånskiljare som är monterade intill varandra kan användas med hänsyn taget till avsnitt 536.1.2 och 536.2.2.1
Det jag kan tolka är att man får mat med flera faser och ha enpoliga säkringar om de sitter intill varandra.
mjv

Inlägg av mjv »

I en kompis lägenhet sitter det fyrbrunnade uttag i vardagsrummet, varav halva uttagen (2 brunnar) går via egen grupp och brytare. Upptäckte det då vi skulle tapetsera, behövde ta ur två säkringar för att få strömlöst.
Har inte reflekterat över att det skulle vara en otillåten installation.
Skriv svar