Hej har en elcykel som jag köpte en ny elektronikbox till (ej orginal men som ska fungera med andra 500w borstlösa elmotorer) problemet är att när ja kopplade in den så går motorn inte som den ska. Motorn går baklänges och kan inte belastas (då stannar den) Troligtvis är den felkopplad på något sätt, problemet är att ja inte kan klura ut hur.
Hallsensorn har fem kablar som går till elektronikboxen troligtvis är det något av dom som är felkopplad men som sagt hur!
Motorn har tre kablar till sig som jag bytt plats på utan effekt.
Någon som har nån aning om vad man kan göra?
Har inte hittat nån som vet något har ringt runt till många så tips på reparatörer i gbg området mottages tacksamt.
Mvh Mikael
borstlös elmotor till elcykel
-
mannerbjork
- ChristianS
Re: borstlös elmotor till elcykel
Dina fem kablar är hallsensorer ofta ganska tunna i jämförelse med de som matar motorlindningarna.
De fem kablarna består av en plusmatning och jord, oftast 5-24V beroende på sensortyp prova med 5V först rotera sedan motorn och se att du får signal från de andra tre.
De kommer sannolikt inte ligga i fas med varandra. Sedan kan det oxå vara så att kontrollern inte passar med din kommuterings sekvens. Har fått kontrollers att provköra med som mjukvaran inte passade så vi byggde egna
Exakt hur du skall koppla in är svårt att säga här är ett exempel på en motor jag jobbat med hur sekvensen går. Hoppas att det hjälper
1 2 3 4 5 6
Connection Leads
Phase 2 green + z - - z +
Phase 1 blue - - z + + z
Phase 3 yellow z + + z - -
Hall 1 blue 1 0 0 0 1 1
Hall 3 yellow 0 0 1 1 1 0
Hall 2 green 1 1 1 0 0 0
De fem kablarna består av en plusmatning och jord, oftast 5-24V beroende på sensortyp prova med 5V först rotera sedan motorn och se att du får signal från de andra tre.
De kommer sannolikt inte ligga i fas med varandra. Sedan kan det oxå vara så att kontrollern inte passar med din kommuterings sekvens. Har fått kontrollers att provköra med som mjukvaran inte passade så vi byggde egna
Exakt hur du skall koppla in är svårt att säga här är ett exempel på en motor jag jobbat med hur sekvensen går. Hoppas att det hjälper
1 2 3 4 5 6
Connection Leads
Phase 2 green + z - - z +
Phase 1 blue - - z + + z
Phase 3 yellow z + + z - -
Hall 1 blue 1 0 0 0 1 1
Hall 3 yellow 0 0 1 1 1 0
Hall 2 green 1 1 1 0 0 0