OP problem
OP problem
Jag har kopplat en OP som en icke inverterad förstärkare med 820ohm motstånd mellan inverterad ingång och utgång. Och 820ohm mellan inverterad ingång och jord. Det ska ju ge en förstärkning på 2x vilket den ger med bra precision. Men problemet är att den vägrar att gå under 3.78 volt oavsett vad den får in under en viss nivå. Ingången får mellan 0 och 2.92V.
Kan någon se var problemet kan tänkas ligga. Jag får för mig att jga missat nånting men kan inte komma på vad det är.
Kan någon se var problemet kan tänkas ligga. Jag får för mig att jga missat nånting men kan inte komma på vad det är.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Vad jag kan se i databladet kan LM741 bara ge ut en utspänning som ligger som bäst ca 1V ifrån matningsspänningen Om man kör med 15V. ca 3V om man kör med 20V.
Vilka spänningar driver du opampen med, på ben 4 och 7?
Vilka spänningar driver du opampen med, på ben 4 och 7?
Senast redigerad av MadModder 8 oktober 2005, 20:20:14, redigerad totalt 1 gång.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Båda alternativ fungerar. Gör man nätdelen själv så är det enkelt att göra dubbel spänning på en gång. Jag vet att det är lite "oldway" men det funkar ju..... Finns små gulliga kondensatorpumpar som duger bra om man redan har en färdig matning. Så länge strömmen är liten duger de utmärkt, men medför en liten risk att man kan få med störningar ifrån pumpen på signalen, men den risken finns ju med vanliga linjära nätagg också om man inte konstruerar väl.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jo det kan ju funka, om du vill ha en offset på 5V på utgångenGroover skrev:Ajsom, lite trist. Blir att leta efter en annan OP då. Eller ändra inspänning och sätta en virtuell jord på drygt 5V kanske kan funka?

Annars kan du använda dig av en spänningsinverterare. Gjorde jag på en pryl åt en polare.

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... php?t=6976
ICL7662
Annars kan du skaffa en rail-to-rail opamp. den klarar ner till 0 med gnd på minusmatningspinnen.