Aktivt filter var passivt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Aktivt filter var passivt?

Inlägg av MadModder »

Brorsan frågade om det var lätt att bygga in hans aktiva subsonic-filter köpt på Backes ljudbyggeri i den EQ jag ska bygga till han. Visst sa jag, det är inga problem alls.
Jag öppnade den lilla lådan med 12V-kabel till och tog ut kretskortet.
Hmm... Exakt var sitter de aktiva komponenterna? :lol:

http://madmodders.se/temp/subsonic1.jpg
http://madmodders.se/temp/subsonic2.jpg

Det enda som drivs av strömmen är lysdioden. Hehe!
Vad säger man? :P
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Vilken bluff! :P

Det var ju verkligen kondensatorer av hög kvalitet också. Vanliga billiga elektrolyter :lol: Känns värt att ha ström till den också.. provade han någonsin att köra utan sladden i ? :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Visst sa han det. Ja det funkade inte då, svarade han. Det trodde jag naturligtvis inte en sekund på, och sa då att strömmen inte har kontakt med något på hela kortet förutom ett motstånd och lysdioden. Jomen det står ju på Backes sida att den är aktiv sa han då. Titta här, sa jag och pekade med multimeterns mätpinnar lite överallt utan att få kontakt, och så förklarade jag hur strömmen gick. Sen frågade jag, har du verkligen provat den här utan att ansluta 12V? Nej... sa han då lite tyst :D
Ibland vill man kanske tro på saker man betalat för. Fast det var ju inte så fasligt högt prispåslag. Endast 100% :P

Självklart har jag mailat och frågat varför inte detta filter står under avdelningen för passiva filter :)
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Haha... så illa. :lol:
Lägg gärna upp mailsvaret här sen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kan ju visa hur filtret ser ut schematiskt. Inte så komplicerat :P
Det står i texten att man ska kunna ställa filtret mellan 15 och 60Hz.
Det är alltså ett högpassfilter. Jag tror ju den tar bort lite mer än så, men den som kan filter lite bättre kan ju räkna lite på det här. ;)

Och elektrolyterna är faktiskt bipolära, eller vad man ska säga. De har ingen märkt polaritet.

en kanal:
http://madmodders.se/temp/filter.gif
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tror att det är lågimpedans bipolära lytar det där. Jamicon gör iofs bra kondingar, men sicken bluff ändå....

probemet med det där filteret är att frekvenssvaret är extremt beroende av in respektive utimpendas.
Användarvisningsbild
JockeE

Inlägg av JockeE »

Så här tycker PSpice om filtret, obelastat. De två kurvorna är när poten står i sina båda ändlägen (0 och 4,7k). Gränsfrekvenserna verkar då vara 44 respektive 77Hz.

Bild

Hänger man på en 8-ohmslast blir kurvan mer utdragen och med högre dämpning, och det verkar inte spela någon större roll hur man ställer poten.

Hoppas att den där produkten inte var dyr :roll:
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

nej inte det mest genomtänkta filter jag sett....
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Ja herregud, Backe överträffar sig själv än en gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

http://www.backesljudbygg.se/bl/aktfilter.htm subsonic light. Den är omotiverat dyr.
Köper man komponenter på Elfa för att bygga 100 enheter, så kostar de ca 100kr styck. 10 stycken blir 157kr styck.

Såg en sak till nu. Kolla in volymkontrollen längst ner för 125 spänn. 10-30000Hz. :lol:
Och den står under aktiva filter. Hmm... jag tror någon fattat det där fel med aktiva filter. :P
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

jisses... som jag säger, oki - audio är inte helt lätt, men ibland så blir det bara fånigt....

Inte så svårt att bygga filter och förförstärkare. Effektförstärkare är ju lite knivigare, men då främst med komponentval, kylning och mekaniken...
Användarvisningsbild
Jonte!

Inlägg av Jonte! »

Har ett par Zachry delningsfilter som följde med högtalarsats jag beställde för ett tag sedan från ljudia. Tog ur dom när jag skulle ha basarna till bilen, var ju så klart tvungen att plocka isär filtren. :P Va visserligen passiva men det ända som fanns i var en enda 7W resistor.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

MadModder skrev:http://www.backesljudbygg.se/bl/aktfilter.htm subsonic light. Den är omotiverat dyr.
Köper man komponenter på Elfa för att bygga 100 enheter, så kostar de ca 100kr styck. 10 stycken blir 157kr styck.
Men sen tillkommer den fula lådan, jobbet, lager(?) och allt annat, så jag tycker inte priset är sååå jättefel men kategorin är väldigt fel.....
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Kanske lite fel med ordet komponenter, men jag har räknat in allt som behövs för att bygga en exakt kopia. Nog tycker jag att det är en hundring för mycket iaf...

Undertiden jag väntar på svarsmailet, så kanske nån kan tipsa om hur man bygger sig ett aktivt högpassfilter med inställbar delningsfrekvens från ca 10-50Hz? Eller en sida som visar hur man ska räkna på opamp-baserade filter?
Buffi

Inlägg av Buffi »

Nu har jag aldrig byggt ett filter fysiskt, men har läst elkretsteori där vi har simulerat kretsar med filter och jag måste säga att pspice är helt underbart för detta.

Bara att placera komponenterna och köra en simulering och man får en skitfin graf över vad som släpps igenom :)

Sen lär det ju inte vara dyrt heller... följde iaf med en liteversion (hittar inga begränsnignar so far iaf) med våra läroböcker.
Skriv svar