Ta reda på vilken typ av Aluminium man håller i handen?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
PopUnoNkoK

Ta reda på vilken typ av Aluminium man håller i handen?

Inlägg av PopUnoNkoK »

Kom inte på någon bra rubrik. :?

Alltså, jag har fått ca 10cm x 10meter x 5mm aluminium som jag tänkt cnc fräsa saker ur. Det är uppdelat i ett par meter långa stycken. Det kommer från en fabrik där det var färdiganvänt eller som embalage, vet ej vilket.

Frågan: går det på något sätt ta reda på vilken typ av aluminium det är? Har läst här på forumet att det finns alu som passar sämre till att fräsa. Med tanke på att jag är alldeles nybörjare skulle det vara skönt att veta att aluminiumet funkar att fräsa med så man inte står och knäcker fräs efter fräs på något som skulle vara svårt även för en rutinerad fräsare.

MVH Peter
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Ta reda på vilken typ av Aluminium man håller i handen?

Inlägg av tecno »

Kan du se ev. färgmärknig i ändorna på dessa?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag har numera fräst ganska mycket aluminium och de flesta gångerna har jag inte haft en aning om vilken legering det varit.

Jag brukar börja med att räkna fram skärdata och sedan köra manuellt i en provbit för att se hur det fungerar. Om det smetar justerar jag spindelhastigheten och matningen ett steg i taget till det ser ut att fungera. Jag brukar även justera skärdjupet såväl axiellt som radiellt.

När jag hittat de parametrar som fungerar för rubricerat material gör jag CAM-beredningen och fräser detaljerna. Är det lång maskinberabetning sitter jag oftast inte vid fräsen och tittar. Den sköter sig helt själv utan min inblandning.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

PopUnoNkoK skrev:Kom inte på någon bra rubrik. :?

Alltså, jag har fått ca 10cm x 10meter x 5mm aluminium som jag tänkt cnc fräsa saker ur. Det är uppdelat i ett par meter långa stycken. Det kommer från en fabrik där det var färdiganvänt eller som embalage, vet ej vilket.

Frågan: går det på något sätt ta reda på vilken typ av aluminium det är? Har läst här på forumet att det finns alu som passar sämre till att fräsa. Med tanke på att jag är alldeles nybörjare skulle det vara skönt att veta att aluminiumet funkar att fräsa med så man inte står och knäcker fräs efter fräs på något som skulle vara svårt även för en rutinerad fräsare.

MVH Peter
Kan du inte lyfta på luren och fråga någon i produktionen på företaget som materialet kommer ifrån?
Skriv svar