Ännu en RC-bandvagn

Berätta om dina pågående projekt.
Borre

Re: Ännu en RC-bandvagn

Inlägg av Borre »

Den du har är en drivare med en inverterad och icke inverterad utgång, för dig passar nog den icke inverterande utgången bäst.

Koppla matningsspänningen till VDD och jord till GND. Använd avkopplingskondensator direkt vid kretsen.

PWM från pulsgeneratorn/Arduinon till "In B" och gaten på mosfeten till "Out B".
Kan nog vara bra att koppla ett pulldown-motstånd på "In B", 10k eller så från ingången till jord fungerar.

Oanvända ingångar ska inte lämnas oansluten så koppla "In A" till VDD så hålls utgången låg, eftersom den är inverterande.

Håll drivkretsens jord och mosfetens source nära varandra med korta kablar.
walle87

Inlägg av walle87 »

Fick ingång en krets med MOSFET-drivaren. Hade råkat polvända spänningsmatningen till lab-plattan :-S Tog och bytte MOSFET då jag ändå var i farten.
Har lött ihop en ny motorcontroller. Men vågar inte testa i kväll för då kommer jag inte kunna sova i natt.

Borre: Så du tycker jag ska sätta ett 10k ohm moststånd paralelt med jord där 150ohm motståndet sitter? Avkopplings kondensator? Vart ska jag sätta den?

Bild
Borre

Inlägg av Borre »

Pulldown-motståndet från ingången till jord gör att ingången inte flyter när inget är anslutet eller driver den, det säkerställer att motorn inte går igång av sig själv när det inte är mening. Det kan alltid vara bra.

Avkopplingen sätter du som jag skrev ovan direkt vid kretsen på VDD och GND. Keramisk eller någon vettig plastkondensator, åtminstone 0.1uF / 100nF, men högre gör inte saken sämre.
walle87

Inlägg av walle87 »

Tack för tipsen Borre. Gjorde som du sa och nu funkar kretsen finfint med avseende på en liten detalj. Nu blir Mosfet-drivaren väldigt het mycket snabbt. Nån idé vad det kan va?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Vad är anledningen till 150Ohm motståndet du har till ingången?

Ta bort det och se om det blir någon skillnad.

Edit: För övrigt så bör du enligt databladet jorda pinne 2 om du inte använder den.
walle87

Inlägg av walle87 »

Har plockat bort 150ohm motståndet. Jag hade kopplat båda inputsarna på samma PWM krets. Testade att jorda men ingen skillnad. Har lyckats elda upp två mosfet-drivare hitils. Tur jag hade en bunt. Flera tips mottages med glädje :tumupp:
walle87

Inlägg av walle87 »

En liten ledtråd: Har märkt att då jag kör en liten 9v motor på kretsen med 18V så håller sig mosfet-drivaren kall. Men då jag kopplar på stor motorn då blir den het som fan.
walle87

Inlägg av walle87 »

Efter mycket om och med så har jag lyckats provköra båda motorerna. Körde i ca 4min utan att nått bran upp så de känns lovande. Men hade sjuka störningar så motorerna levde sitt eget lilla liv. Tror att lite kondningar ska råda bot på de.
Bild

Så här ser sturboxen ut jusst nu.
Bild

Nya isolerade batteriboxen. 30V 4Ah.
Bild
walle87

Inlägg av walle87 »

Up and running :!: Satte dit flera kondningar på styrkortet och störningarna var som bortblåsta. Har kört några varv i lägenheten och allt funkar otroligt bra. Enda problemet är de nya drivhjulen som funkar lite för bra..... Men det är ju lätt åtgärdat.

Den ser inte lika ball ut som förut. Men funkar tusen ggr bättre.
Bild
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Kul! :)

Vad menar du med att de funkar för bra?
walle87

Inlägg av walle87 »

Funkar för bra = bandet ville inte släppa från drivhjulet. Knövlade ihop sig till en boll. Men nu har jag slipat kuggarna på drivhjulen lite spettsigare så nu ska det funka bättre. Blir provkörning i snö på måndag. får se om det blir nån film...
walle87

Inlägg av walle87 »

Har varit rätt tråkigt före sen jag skrev mitt senaste inlägg. Och nu är våren här så ställde in maskinen i graderoben i dag. Den åker fram nästa vinter igen. 8)
Douglas-B

Inlägg av Douglas-B »

spännande bygge! Bandvagnar är nog det coolaste som finns!
Skriv svar