Maskin parametrar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Thomas H

Maskin parametrar

Inlägg av Thomas H »

Maskinen som jag fått nys på har stått i ca 10 år antar att backupp batteriet är dött och där för är alla maskin parametrar borta. Min fråga, är dessa maskin parametrar maskin unika? ( vilket jag tror) det verkar som att all dokumentattion om maskinen är borta :cry: .
I så fall återstår väl endast en konvertering.
MVH/ Thomas
Användarvisningsbild
Noxin

Re: Maskin parametrar

Inlägg av Noxin »

Vad är det för maskin?
Styrsystem?
En printad parameterlista brukar ligga i elskåpet.
Med lite tur kan maskinleverantören ha en backup liggande någonstans.
Thomas H

Inlägg av Thomas H »

Det är en combi mill med TNC 155. Håller tummarna för elskåpet då!.
MVH/ Thomas
Användarvisningsbild
GoldenChamp

Inlägg av GoldenChamp »

Jag har en utskriven lista till min maskin med TNC155. Det är dock en Bridgeport och jag vet inte hur stor del av parametrarna som är unika för varje maskin.
Men det kanske är något att börja med.

Hör av dig om du tror dig behöva den så kan jag scanna in den till dig.

/Stefan.
persa

Inlägg av persa »

Kontakta Storebro Servicesystem, Storebro Maskinrenovering eller Storebro Machine Tools (Varberg). Någon av dessa borde kunna hjälpa dig eller veta vem som kan hjälpa dig. Dom borde definitivt kunna tipsa om vem som har likadana maskiner med samma styrning och då borde ju dom flesta parametrarna bli rätt

Manuell inmatning av parametrarna är inget problem
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Du kan be någon på forumet köra ut parametrarna från sin combi mill. PLC'n är som tur är bränd i ROM så den försvinner inte.

För att köra ut parametrarna så tror jag att man går in på dom via MOD knappen och pilar upp/ned till kodnummer. Slår in kod 95148 och kommer in i parametrarna. Då går man in på knappen EXT för dataöverföring och väljer att mata ut programmet så kör ut parametrarna.

Här har du tekniska manualer på 155 styrningen. http://content.heidenhain.de/doku/oma_c ... 140B6.html

Jag kan köra ut parametrar från någon av våra bäddfräsar som grundvärde på acceleration, KV factor osv. AV de 224-263 parametrarna beroende på modell så är det inte så jättemånga som styr driften av axlarna. Många är samma på de flesta maskiner och en del vill man gärna välja själv som ex turordning i referenskörning.

I den här PDF'en så finns det hur man justerar in parametrar.

http://content.heidenhain.de/doku/oma_c ... 140B6.html

Det finns en del grundvärden och även hur man justerar värden.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ta reda på maskin numret så är det mycket lättare att få kopior på dokumentationen. Jag har fått hjälp den vägen.
Thomas H

Inlägg av Thomas H »

Tack för hjälpen alla som svarat nu är jag lite klokare!. Uderbart vilken kunskap det finns på detta forum risken är att jag kommer att ha en del övriga frågor :D .
MVH/ Thomas
Skriv svar