Fräsa aluplåt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan

Fräsa aluplåt

Inlägg av Agwan »

:x Det är förmodligen ingen bra idé att fräsa i aluplåt med en 3mm treskärig fräs. Men jag måste ha 3mm. Är det bara enskärigt som gäller? Mitt kladdar som fasen, spelar ingen roll om jag använder fin- eller fulpinnfräs heller.
Micke_71

Re: Fräsa aluplåt

Inlägg av Micke_71 »

kylning.....
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Kylning, lägre varv och/eller högre matning!

De flesta material kladdar/bränner vid fel skärdata..
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Vad hade du för matarhastighet och spindelhastighet?
Hade samma problem i början, men så öka jag matarhastigheten. Det gorde underverk. Kör med 2skär 2,5mm
Det kan också vara så att vissa aluplåtar inte lämpar sig så bra att fräsa.
Kylning är en stark rekomendation också.
dawson

Inlägg av dawson »

Aluminium kyler man med sprit, T-röd går bra.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Det kanske mest är kylningen jag missade, plåten blev rätt varm. Skall prova igen, men bäst är nog att ordna fram en två-skärig först. Alternativt köra en mycket grövre fräs för det som går.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vilken plåttjocklek handlar det om?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

dawson skrev:Aluminium kyler man med sprit, T-röd går bra.
I en CNC-maskin är det högst olämpligt att kyla med T-dojja, på grund av brandrisken. Det funkar såklart om man bara ska fräsa något mindre och sprayar på för hand, men man bör vara försiktig.

Vi kör enskärigt, 5 mm pinnfräs för 4- och 5 mm alu. Kyler med dimma, vanlig Beethoven skärvätska, vatten och tryckluft. Brukar mata mellan 500 mm/m och 800 mm/m vid kring 15000-20000 rpm (handöverfräs från Jula), fullt skärdjup (genom plåten).

Sen är det ju skillnad på alu och alu också. Vi har precis börjat köra med en lite hårdare alu, blir betydligt finare fräsytor, dessutom blir bockarna betydligt finare (inte en tendens till sprickbildning även vid bockvinklar uppåt 150 grader (alltså bockat 60 grader mer än 90 grader). Alun vi körde tidigare kladdade lättare vid fräsning, och uppvisade lättare "mikrosprickbildning" vid bockar över 80-90 grader.
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Walle: Jag fortsätter att imponeras av dina "data". 5mm djupa pass med 5mm pinnfräs i alu. Jag är dock en absolut CNC nybörjare så jag är lättimponerad. :)
Jag har dock alltid trott att du kört en 100% proffsig, industriell, maskin. Men nu skrev du att det var Jula handöverfräs till spindeln.
Jag frågar mest för att jag är nyfiken men formulerar frågan så att det inte blir ALLT för offTopic.

Fråga: Vad kör du för typ av maskin när du kör de skärdata som du nämnde i din post?

OffTopic: Shit vad jag vill ha min varvräknare nu så jag kan testa lite olika skärdata som nämns här på forumet. Nu går spindeln bara på känn..
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

PopUnoNkoK: Just den maskinen som vi skär plåt i är tyvärr allt annat än "100% proffsig, industriell" ;) Det är en "hemmabyggd" (den köptes in i princip färdigbyggd) flatbäddsfräs, byggd av alu-profiler. Den sväljer hela 2500x1250-plåtar. Den är ungefär lika stabil som en lillesyrra ;) (Kanske mindre stabil).

Sen har vi ju några andra maskiner som är betydligt mer proffsiga och industriella, men det billigaste skräpet vi har är vad som arbetar i synnerhet mest och vad som drar in absolut mest pengar :D
Agwan

Inlägg av Agwan »

Äh, jag fick inte till det. Kylning gjorde det klart mycket bättre, både sprit och tryckluft. Men rätt som det var så börjar det kladda och ett ping senare så gick pinnfräsen av (tur det var en billig).

Efter typ en timmes försökande gav jag upp och provade att köra 0,2mm lager istället med hög hastighet. 10 000 varv och 2000mm/min matning. Det fungerade problemfritt, men tog en stund. Men nu så har jag plåten till spindelmotorkylningen. Delarna sitter med tejp idag, inte snyggt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Agwan: Antal skär? Fortfarande treskärig? Där har du nog problemet i så fall. Att "recut chips" (kommer inte på vad det bör kallas på svenska, "återskära spån"? "Omskära spån" låter väldigt fel :D) skapar mycket värme och belastar fräsen. Vi kör enskärigt just på grund av den radikalt ökade spånevakueringen. Testade du att skära rakt igenom plåten i ett skär? Då har spånen lättare att försvinna, eftersom de har två håll att försvinna åt (om man inte kör med offerskiva). Vi har ingen offerskiva, utan plåtarna ligger på 20x20 solida alu-stänger.
dawson

Inlägg av dawson »

"I en CNC-maskin är det högst olämpligt att kyla med T-dojja, på grund av brandrisken. Det funkar såklart om man bara ska fräsa något mindre och sprayar på för hand, men man bör vara försiktig. "

Helt rätt, spraya är olämpligt, man får droppa på lite i taget.

Har kört CNC i 8 år på det sättet, det har aldrig tagit eld, så det ska nog gå bra.

Är det en väldigt "kladdig" aluminium kan man prov T-svart, frostskyddsvätska för tryckluftsbromsar, den har även en smörjade effekt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Då måste du alltså hela tiden stå vid maskinen och då och då droppa på T-dojja?
Jag körde en 3D-körning för några veckor sedan där körtiden var kring 6 timmar. Hade varit ytterst jobbigt att stå och vakta och droppa på T-dojja ;) I såna körningar krävs det också konstant flood, eftersom man litar på att kylvätskan även transporterar bort spån (vid ett tillfälle så strulade kylningen, körde av en tvåskärig 12 mm pinnfräs på ett ögonblick). Så det beror ju mycket vad man fräser, och hur man fräser. T-röd är bra för vissa jobb, totalt värdelöst för andra jobb. Precis som med verktygen, vissa passar för vissa jobb, andra passar för andra jobb. Konstigare än så är det inte :)
Agwan

Inlägg av Agwan »

Ja Walle, jag kör tre-fräs eftersom jag inte har något annat. Det hade nog varit smartare att köra två-skär till de mindre fräsarna iaf. En-skär, blir inte de lite väl instabila när det kommer till de tunnare?

Jag har hittills kört med sprit genom att stå och pytsa på då och då. Det blir lite jobbigt på 1-2-timmarskörningarna. Det hade ju varit utmärkt om tryckluft hade räckt. Det kastar iofs runt spånorna runt hela rummet, men om man ser till alternativen så... När jag provade nu senast så tycker jag inte att sprit blev bättre än bara luft utan jag upplevde dem som lika. Men då gick inget av dem utan att börja kladda efter ett tag.

Den 3D-körning som jag gjort körde jag med bara tryckluft och det fungerade fint när det var 6mm pinnfräs.
Skriv svar