Behöver hjälp med en cnc-plasma

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
hassesthlm

Behöver hjälp med en cnc-plasma

Inlägg av hassesthlm »

Hejsan,
Har köpt en CNC plasma från Kina , men har problem med att koppla in plasma maskinen, det är olika färger på
kablarna och vet inte hur man ska göra, är väl jag som inte fattar hur, men skickar med en pdf fil

Om någon vet hur så vore jag JÄTTE GLAD om man fick en förklaring

//Hasse
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Wackt

Re: Behöver hjälp med en cnc-plasma

Inlägg av Wackt »

För att kunna svara dig så måste jag veta lite mer.

Vad är det för plasma du har köpt ? I dokumentet finns två olika kablar beskrivna bara.

Vad har du för CNC styrning ?

Kör du med Mach3 som styrsystem ?

Har du THC (torch heigt controll)?

Om jag beskriver lite generellt hur en anslutning av en plasma fungerar så är det så här med den namn sättningen som är på de olika kablarna i PDF:en så...

CNC Start är signalen som säger till plasman att tänka ljusbågen. Motsvarar att trycka på knappen på plasmabrännaren. Och kopplas in parallellt med just denna alltså en signal från CNC styrningen till plasman.

DIV ARC en anslutning som mäter spänningen över ljusbågen. Ska anslutas till jordklämman och till strömledaren upp till plasmanbrännaren. Här måste vi ha lite mer info för att kunna säga mer.... Signalen använda alla fall till CNC styrningens höjd reglering (THC).

DIV FINISH kallas ofta ARC OK. Det är en signal som plasman skickar ut när ljusbågen har övergått från pilotbåge till ljusbåge mellan brännare och plåt. Alltså att full skärlåga har bildats och det är OK för cncstyrningen att börja röra sig.

Men lite mer info om vad för plasmaskärare du har och vilken styrning du har så kan jag hjälpa dig mer.
hassesthlm

Inlägg av hassesthlm »

Hej igen och tack för att du tar dig tid

Fick detta från leverantören(bifogar fil)
Eftersom det bara står vilket nr , menar dom då att det spelar ingen roll vilken färg som går till nr

//Hasse
Wackt

Inlägg av Wackt »

Nu har du visst ändrat ditt inlägg men innan stod det att du har en Steeltailor med THC och till den vill du koppla en Hypertherm Powermax 45. Är det rätt ?

Har din Powermax en rund kontakt på baksidan med anslutningar till CNC tror kontakten brukar kallas CPC men är inte säker. Inte alla som har det nämligen.
hassesthlm

Inlägg av hassesthlm »

Hejsan,

jo det är rätt tänkte lite för mycket och du kanske inte har den tiden att kolla den sidan

japp det är en rund kontakt från Powermax

Det som är förvillande är att färgerna på kablarna inte stämmer överens
Wackt

Inlägg av Wackt »

Då ska vi se om jag inte kan hjälpa dig...

Färger kan du nog inte gå på utan du måste mäta upp alla kablar och försäkra dig om att de går till rätt ställe.

Det här är det du har fått från tillverkaren:
Tabell 1.jpg
Tabell 2.jpg
Om vi börjar med CNCStart:

Det två kablarna skall anslutas till pin 3 och 4 i den runda CPC kontakten. Polaritet har ingen betydelse.

Här har du en skiss från manualen till den CNCstyrning jag använder till min plasma.
cpc kontakt.jpg
DIVFinnish skall anslutas till pin 12 och 14 enligt bilden ovan. Polaritet har ingen betydelse.

Så kommer vi till DIVARC+ som inte går att ta från CPC kontakten för där har du bara en spänning som är reducerad 50 gånger alltså har du en skärspänning på 150 Volt så har du 3 volt på dessa kontakter. Vad jag kan utläsa av den bristfälliga informationen behöver Steeltailor full spänning som insignal. Därför måste du öppna din plasmaskärare och ansluta dessa direkt till kretskortet där du har tillgång till full skärspänning. Kolla gärna en extra gång med Steeltailor om dom inte kan ta emot den reduserade signalen istället, innan du går vidare. Går inte det så får du göra som följer:

Anslut DIC ARC+ till J21 och DIVARC- till J18 enligt bilden nedan.
Voltmätningen.jpg
Lite varningar innan du gör detta:

Se till att maskinen är spänningslös givetvis.

De anslutningar du gör kommer ha full skärspänning och skärström alltså samma kräm som i skärmunstycket så se till att använda en bra kabel som är godkänd för den spänningen. En vanlig trefas gummikabel borde funka. Se också till att du har en säker kopplingsdosa där du skarvar kablarna från kretskrotet till kabeln från CNCstyrningen. Jag antar att du får sätta denna dosa utanpå maskinen och att du därför måste göra en säker kabelgenomföring genom maskinens hölje.

Se till att skydda kabeln hela vägen till steeltailor huvudenhet. Du kommer ha full spänning hela vägen. Jag skulle även se till att kabeln var skärmad om jag vore dig, men det är det kanske redan. Plasmor skickar ut en farlig massa störsignaler som kan störa elektronik i dess närhet.

Antagligen så försvinner även din garanti när du öppnar din brännare så du är medveten om det.

Detta kommer förhoppningsvis fungera men jag kan inte garantera då jag inte sett allt i verkligheten, lite knapphändigt med information att gå på. Du ansluter på egen risk...

Detta förutsätter också att du har en maskinbrännare (rakbrännare) för Hypertherm har lagt in en säkerhetsbrytare som gör att man inte kan starta en handbrännare från CPC kontakten. Har du en handbrännare så får du återkomma. Finns trix att gå runt spärren.

Ett annat tips är att läsa igenom den här manualen till CANDCNC enkla THC, står väldigt bra förklarat hur en THC fungerar där. http://www.candcnc.com/PDF/LCTHC-Manual_REV7.pdf

Lycka till med plasmaskäraren och jag hoppas verkligen att du delar med dig av dina erfarnheter av Steeltailor här på forumet sedan. Det är en spännande maskin som jag har sneglat på en del och vill gärna höra lite omdömmen från en som verkligen har använt den. Erfarenheter av Hyperthermen är också intressant funderar på att köpa en sådan i framtiden. Mycket bilder vill vi se !!!
hassesthlm

Inlägg av hassesthlm »

Hej igen

STORT TACK för att du tar dig tid att hjälpa till, har en kompis som är elektriker så han får hjälpa till med elbiten

Ska kolla igenom allt igen under helgen

Självklart så kommer jag att dela med mig all info och bilder när den kommer igång

Än en gång STORT TACK :bravo:
Skriv svar