Ännu en RC-bandvagn
Re: Ännu en RC-bandvagn
Verkar som det är en hel del snö där du bor ? är det i norrland tro ?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Imponerande filmsekvens, kör du ut på någon myr på slutet!
Kul att se projekt bära fram. Skall det på en hytt av något slag?
Kul att se projekt bära fram. Skall det på en hytt av något slag?
Sådär lagom norrländskt. Sundsvall för att vara exakt
Är en åker bakom morsfarsans hus. Rätt bra med snö faktiskt med tanke på denna vinters pissväder.
Nja jag är ingen modellbyggare. Så hytt blir det inte. Men har lite funderingar på om jag ska sätta dit en sentry gun: http://www.paintballsentry.com/index.htm

Är en åker bakom morsfarsans hus. Rätt bra med snö faktiskt med tanke på denna vinters pissväder.
Nja jag är ingen modellbyggare. Så hytt blir det inte. Men har lite funderingar på om jag ska sätta dit en sentry gun: http://www.paintballsentry.com/index.htm
Har rivit isär bandvagnen igen. Nya drivhjul med bättre delning sitter monterade. Och i kontrollboxen sitter nu en arduino Uno.
Har provkör motorerna utan last, men MOSFETarna blir jäkligt heta. Kör med två IRF540N (en för varje motor).
PWM frekvens 1000Hz, Batterispänning 30V, Gate spänning 12v. Nån som kan ha ett tips på vad som orsakar den stora värmeutvecklingen?
En liten film på en Rc-snöskoter jag byggde ihop lite snabbt åt brorsan:
Har provkör motorerna utan last, men MOSFETarna blir jäkligt heta. Kör med två IRF540N (en för varje motor).
PWM frekvens 1000Hz, Batterispänning 30V, Gate spänning 12v. Nån som kan ha ett tips på vad som orsakar den stora värmeutvecklingen?
En liten film på en Rc-snöskoter jag byggde ihop lite snabbt åt brorsan:
- Electricguy
Hmmm Öka gate spänningen ytterligare? Tycker 12V är rätt mycket ändå.
Hehe ja det har jag funderat några ggr också. Därför har jag kollat dubbelt så många ggr att jag har gjort de 

Hur/med vad "PWMar" du mosfeten?
Låg switchström kan ju mycket väl vara problemet, då stänger och öppnar mosfeten långsamt och bränner således mer effekt.
Låg switchström kan ju mycket väl vara problemet, då stänger och öppnar mosfeten långsamt och bränner således mer effekt.
Jag PWMar med en pulsgenerator. Men då allt är klart är det tänkt att en arduino uno ska stå för PWMen. Ska kika lite på gate kretsen och se vad som kan vara knepigt.
Gate kretsen med ord: PWM signalen går in i en optokopplare. Den i sin tur på "högspänningssidan" får 12V från en 1A spänningsregulator. Spänningen skickas vidare genom en diod och in i mosfeten. Mellan mosfeten och dioden sitter ett 10K ohm mostsånd parallelt med jord.
Gate kretsen med ord: PWM signalen går in i en optokopplare. Den i sin tur på "högspänningssidan" får 12V från en 1A spänningsregulator. Spänningen skickas vidare genom en diod och in i mosfeten. Mellan mosfeten och dioden sitter ett 10K ohm mostsånd parallelt med jord.
Hm, kan du rita ett schema på "gatekretsen"?
Förstår jag rätt om det bara är ett 10k motstånd som laddar ur gaten när den slår av?
I så fall är det inte konstigt om den blir varm, det tar lång tid att ladda ur gaten med ett så stort motstånd.
Förstår jag rätt om det bara är ett 10k motstånd som laddar ur gaten när den slår av?
I så fall är det inte konstigt om den blir varm, det tar lång tid att ladda ur gaten med ett så stort motstånd.
- Klas-Kenny
Har du tillgång till oscilloskop?
I så fall är det ju bara att kolla hur det ser ut på Gate'n, långa stig- och sänk-tider = långa tider då MOSFET'en är "halvöppen" = värme.
I så fall är det ju bara att kolla hur det ser ut på Gate'n, långa stig- och sänk-tider = långa tider då MOSFET'en är "halvöppen" = värme.
Ja på det där viset kommer du få långsamma omslagstider, allra helst avstängningen. Man vill ha så snabb omslagstiden som möjligt för att minska förlusterna i mosfeten och för det behöver man switcha med hög ström, både uppladdningen och urladdningen.
Gör en enkel gatedriver så här istället:

Ingen optokopplare behövs. Visserligen blir utgången inverterad men det går väl att lösa om det behövs.
Gör en enkel gatedriver så här istället:

Ingen optokopplare behövs. Visserligen blir utgången inverterad men det går väl att lösa om det behövs.
HAr ej så många tranistorer att jag kan bygga den kretsen. Hittade doch en bunt mosfetdrivare som borde passa till ändamålet. TC428 http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 21415C.pdf.
Blir dock inte klok på dem. Verkar leva sitt eget liv. Tips på hur man kopplar in dom mottges
Blir dock inte klok på dem. Verkar leva sitt eget liv. Tips på hur man kopplar in dom mottges