Trådlöst på 2,4 GHz...
Trådlöst på 2,4 GHz...
Hej,
insåg häromveckan några år försent att en stor anledning till diverse störningar vi upplevt på olika typer av trådlös utrustning är att allting verkar köra på den relativt vanliga 2,4 ghz frekvensen.
Problemet blev egentligen synligt för snart 3 år sedan när vi fick barn igen och aktiverade en trådlös så kallad babyvakt som sänder ljud och bild. Trots att vi provade alla fyra inställningsalternativen utrustningen erbjöd var det ständigt flimmer på bilden och störningar i ljudet vilket gjorde att vi knappt kunde använda den. Härom veckan installerade jag en trådlös utrustning som skulle överföra bild och ljud mellan digitaltv-boxen i tvrummet med femtioelva kanaler till sovrummet och samma problem uppstod. Hittade dock en av de fyra inställningarna som gav lite mindre störningar och en så länge är accepterad även om jag själv tycker den stör mer än önskat.
Vad jag har förstått är det bland annat trådlöst nätverk, trådlösa telefoner, den här tvsändaren och radiostyrda bilar som använder den här frekvensen. Finns det något mer vanligt förekommande man kan ha missat? Räckvidden är ju dock begränsad på all utrustning och jag hoppas att det inte är någon av grannarnas saker som stör. Går det på något sätt mäta sig fram till vad det är som stör mest, eller får man byta ut en sak i taget och testa sig fram? Det fanns en liknande tv-lösning som använde 5.2 eller om det var 5.4 gHz tror jag. Har även hört något om att det finns nyare routrar som använder detta band. Skulle det kunna vara den trådlösa routern som är den enhet man bör misstänka, med tanke på att den signalen är relativt stark och når i princip hela huset och en bit utanför samt att även det trådlösa nätverket ibland verkar lite svajigt?
Någon som haft liknande problem och har några tips?
insåg häromveckan några år försent att en stor anledning till diverse störningar vi upplevt på olika typer av trådlös utrustning är att allting verkar köra på den relativt vanliga 2,4 ghz frekvensen.
Problemet blev egentligen synligt för snart 3 år sedan när vi fick barn igen och aktiverade en trådlös så kallad babyvakt som sänder ljud och bild. Trots att vi provade alla fyra inställningsalternativen utrustningen erbjöd var det ständigt flimmer på bilden och störningar i ljudet vilket gjorde att vi knappt kunde använda den. Härom veckan installerade jag en trådlös utrustning som skulle överföra bild och ljud mellan digitaltv-boxen i tvrummet med femtioelva kanaler till sovrummet och samma problem uppstod. Hittade dock en av de fyra inställningarna som gav lite mindre störningar och en så länge är accepterad även om jag själv tycker den stör mer än önskat.
Vad jag har förstått är det bland annat trådlöst nätverk, trådlösa telefoner, den här tvsändaren och radiostyrda bilar som använder den här frekvensen. Finns det något mer vanligt förekommande man kan ha missat? Räckvidden är ju dock begränsad på all utrustning och jag hoppas att det inte är någon av grannarnas saker som stör. Går det på något sätt mäta sig fram till vad det är som stör mest, eller får man byta ut en sak i taget och testa sig fram? Det fanns en liknande tv-lösning som använde 5.2 eller om det var 5.4 gHz tror jag. Har även hört något om att det finns nyare routrar som använder detta band. Skulle det kunna vara den trådlösa routern som är den enhet man bör misstänka, med tanke på att den signalen är relativt stark och når i princip hela huset och en bit utanför samt att även det trådlösa nätverket ibland verkar lite svajigt?
Re: Trådlöst på 2,4 GHz...
Mikrovågsugnar finns som störsändare!
Bluetooth använder väl 2,4GHz också.
Bluetooth använder väl 2,4GHz också.
-
thepirateboy
- EF Sponsor
Inget ovanligt för billiga videosändare enligt min erfarenhet. CE-direktivet säger att utrustning
inte får störa annan utrustning, och inte heller ska bli störd av något annat. Troligen är designen
av videosändaren bristfällig.
Du skulle kunna kolla var WLAN-kanalerna ligger med något gratisprogram och sedan försöka sätta
videosändarens frekvens så långt ifrån som möjligt.
inte får störa annan utrustning, och inte heller ska bli störd av något annat. Troligen är designen
av videosändaren bristfällig.
Du skulle kunna kolla var WLAN-kanalerna ligger med något gratisprogram och sedan försöka sätta
videosändarens frekvens så långt ifrån som möjligt.
Jag köpte en sådan video trådlös tjofaderittan för 5-6 år sen med 4 kanaler...Det ända den duger till är att skicka vidare fjärrkontrollsignalerna. Jag kör huset *hardwired* har en trådlös för att serva besökare/iphone/Wii. Micron var ett gissel med en tonnårskille hemma när jag ville kolla på tv ...PS3'an stör ut sändare/mottagare i vardagsrummet.
Bäby monitor kan väl fixa med 5 mm borr och rund telekabel?tomasb skrev:Hej,
I sommarstugan där det saknas permanent elanslutning fungerade babyvakten utmärkt så jag vet ju att det teoretiskt skulle fungera om inget stör. Men skulle routern kunna vara en misstänkt bov i dramat i stan? Om det inte vore så att tv:n fick sina kanaler via routern vore det ju lätt att stänga av och kolla. Men egentligen verkar det räcka med att man bara går i närheten av tv:n så ökar störningarna. Bildens kvalite kan jag leva med, men det kanske är lättare att separera ljudet och streama det på nåt sätt? Hade jag haft chansen att påverka hade det självklart legat kabel i alla väggar i hela huset men att börja lägga dit det i efterhand känns inte lika kul.
Stäng av routern och testa! Är den i omedlbar närhet så är den skäligen misstänkt.
- Electricguy
Jo analoga sändare på 2,4GHz utgör jättebra störsändare för WLAN och liknande trafik. Tyvärr...
Tyvärr kräver tv-boxen internetanslutning för att kunna visa några kanaler, men det kanske går att koppla in dvd-spelare temporärt i sändaren iofs... testar..!Pejlaren skrev:Stäng av routern och testa! Är den i omedlbar närhet så är den skäligen misstänkt.
Räcker väl med att du släcker ner WLAN i routern. Om nu inte Tv-boxen är trådlös?
just det ja, routern kom ju från telia, och då är det väl svårt att byta om det nu skulle vara den som är bekymret, den styr ju både tv och bredband och är modem och router i samma. Men är tekniken generellt på väg mot nya lösningar eller flyttar man bara till nytt band och kommer snart ha samma problem där? Är 5,2 det nya 2.4?
Du kan ju börja med att lokalisera störkällan! Är det routern så flytta den så långt från din babymonitor/videolänkutrustning som möjligt.
Analoga videoöverföringar är väldigt bredbandiga, medans WLAN är smalbandigt. Eftersom det är väldigt små effekter - 10mW så blir bredbandiga överföringar väldigt störkänsliga.
Kan du konfigurera routern så kan du testa att byta kanal på den. Men flytta isär prylarna så långt det går till en början.
Klart att det går att byta ut router/modem, men det beror väl på hur pass samarbetsvilliga Telia är på att lämna ut nödvändiga uppgifter. Du kanske i vart fall kan få ut konfigureringsuppgifter till den nuvarande routern?
Naturligtvis så kommer problemet flyttas även till 5,8GHz när det bandet är tillräckligt nedsmetat.
Analoga videoöverföringar är väldigt bredbandiga, medans WLAN är smalbandigt. Eftersom det är väldigt små effekter - 10mW så blir bredbandiga överföringar väldigt störkänsliga.
Kan du konfigurera routern så kan du testa att byta kanal på den. Men flytta isär prylarna så långt det går till en början.
Klart att det går att byta ut router/modem, men det beror väl på hur pass samarbetsvilliga Telia är på att lämna ut nödvändiga uppgifter. Du kanske i vart fall kan få ut konfigureringsuppgifter till den nuvarande routern?
Naturligtvis så kommer problemet flyttas även till 5,8GHz när det bandet är tillräckligt nedsmetat.
Garanterat. Precis som de andra ISM banden har blivit "fulla". 433Mhz, 868Mhz, ...Men är tekniken generellt på väg mot nya lösningar eller flyttar man bara till nytt band och kommer snart ha samma problem där? Är 5,2 det nya 2.4?