Utforskning av en Arduino Uno och dess miljö

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Ulf

Utforskning av en Arduino Uno och dess miljö

Inlägg av Ulf »

Jaha, då tillgången av tid är begränsad och det suger rejält i byggtarmen, så har det skett,
jag har skaffat en Aurdino Uno.

Lite för att se vad det faktiskt är. Det tilltalande är modulen som fysisk enhet, lätt att koppla in.
Det som kan tala emot är väl inte modulen i sig, utan programeringsmiljön.
Skulle den inte duga så går det alltid att göra en ISP-programmerare av den.

Jag ska försöka uppdatera här med mina kommande erfarenheter av miljön och den lilla tingesten.
Det första som måste ske är att få till en ny lab-plats, gäststugan får duga.
Skrivbordet i sovrummet är överfullt med diverse andra grejor och måste bli mindre då det kommer ett 18till20-års-projekt i slutet av april, en sladd-is. Dessutom drar kalvingen i gång och det är dags att hugga ved, så det lär fortfarande vara fullt upp.

Det jag redan upptäckt i miljön är att det verkar inte gå att anropa funktioner med pekare till egendefinierade struct:ar i själva sketchen.
Jag såg på nätet att detta var välkänt och lösningen var att inkludera en fil med den delan av koden i, då gick kompileringen igenom, om det funkar är en helt annan sak... .

Kortet pluggade i, den gröna dioden lyste och en orange/gul blinkade med ca 1Hz.

Vid installationen av drivare etc så skulle "blink" kompileras och laddas upp, för test. Kompileringen gick alldeles utmärkt, men det gick inte att ladda upp. Efter en del funderande så bytte jag USB-kabeln, det verkade funka, felet berodde förmodligen på att kabeln var för lång (5m), det var den jag i all hast fann, jag lånade en kortare av skrivaren.

Programmet laddades upp, det blinkade lite i två andra dioder och sedan blinkade den ursprungliga orange/gula dioden som förut, inget hände, eller? Fler försök följde med samma resultat.

Jag fick då för mig att ändra blinktiderna i programmet, och se, dioden blinkade annorlunda!
Det jag misstänker är att programmet från början var låg i processorn, kanske som test från fabrik...

En 20x4 LCD-display är också inhandlad, den har också testats, så "HELLO WORLD!" funkar!

Tyvärr har det inte blivit så mycket tid att pilla med den, man kommer hem sent, ska äta och sedna knoppa in. Det lär nog bli lite mer till helgen.

Det jag kan känna redan nu är att själva kodningen skiljer sig en hel del mot vad man är van, kanske lurar man sig då själva språket är C, men det verkar finnas en del begränsningar i miljön som gör att man inte kan strukturera koden på det sätt som man är van.
Bara att hoppas på att det är ovana eller att jag inte hittat det rätta sättet att göra det på, och inte att det är en olägenhet.

Ja, det var en liten början iaf, vi får se hur det hela framskrider.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Utforskning av en Aurdino Uno och dess miljö

Inlägg av jesse »

>begränsningar i miljön som gör att man inte kan strukturera koden på det sätt som man är van.

Själv har jag lärt mig C i samband med att jag började programmera AVR (Med AVR Studio 4) så jag hade inga förväntningar...

Kanske Arduino miljön är något begränsande? (Jag har hört så) men vissa 'begränsningar' kan också bero på själva processorn och den fysiska verkligheten - man kan inte programmera som man brukar för en PC där program- och RAM-minnet är mer eller mindre obegränsat.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Arduino är ju inte direkt mjukvarubegränsat (man kan ju gå upp till C++ om man vill), men hårdvarubegränsat. Endast en handfull Mcu stöds.
Borre

Inlägg av Borre »

Officiellt stöd av Arduino själva ja, annars betydligt fler än en handfull. Arduino går att använda på en massa olika AVR. Atmega, Attiny, AT90...

En lista, bland många andra, med processorer som fungerar med Arduino:
http://www.avr-developers.com/cputable.html
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Självklart har Aurdino sina begränsningar vad gäller processorn, det har alla uC, eller egentligen alla datorer om man ska vara krass.

Det var mer struktureringen av själva koden. Vanan sitter rätt ordentligt i ryggmärgen över hur man ska göra vissa saker.
Är det inte allt för besvärligt så kan man överse med det, annars får man finna en annan väg. I sig så passar avr-gcc mig utmärkt med
hederliga make-filer etc. Det är nästan 25 år sedan jag började koda C och 15 år sedan jag såg ljuset av C++.
Att valet föll på Aurino beror mycket på att jag har petat en del med AVR:er tidigare och då avr-gcc.

Kanske är det lite som med bilar, en märkesfantast har överseende med bristerna, en fanatiker förnekar dom! :wink:

Här har jag ett ganska öppet sinne... .

Lite framsteg med miljön, joja :oops: ..., på jobbet, knackade ihop en PID-regulatorklass, bara provkompilerad än.
Detta var mest i väntan på / övervakning av en annan kompilerng (jobbrelaterad) som jag fick för mig att testa hur det fungerade.

Det är nog risk för en eller två kalla och lite lekande i kväll!
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Re: Utforskning av en Arduino Uno och dess miljö

Inlägg av Rohan »

Är ganska enkelt att hacka till Arduino utvecklingsmiljö så att det går att köra med annan AVR-hårdvara. Har själv fixat det till mina elever i en kurs på jobbet. (Enkelt ja, men det tog tid.)

Finns ju goda möjligheter att strunta i Arduinos IDE och köra avr-gcc, favoriteditorn och avrdude.c Det är ju ändrå avr-gcc och avrdude som används i deras IDE.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Det är ju ett alternativ.
Det har blivit lite lekt, gjorde mig ett knapp-lib, googlade lite och hittade ett bättre.
Mitt fungerade förvisso alldeles utmärkt, men det kan i vissa lägen vara bra att använda standard... .

Men när jag hade pillat klart så skulle det ju plockas undan, det blev en hel del bök för att inte förstöra kopplingen.

Att gå ut i gäststugan kanske inte alltid går i framtiden. Sen finns det en liten hake, normalt är det bara underhållsvärme på 6 grader där.
Men en liten (ca 35x25 cm) plywoodskiva med kantlister, kanske 2cm höga.
Då kan man lätt förflytta grejerna och kopplingarna faller inte isär.
Hmm, skivan som står bredvid mig borde räcka till 12 stycken.

Får oxå försöka grejatagsak i några ds1820 eller liknande för mer lek.
ardusweden

Inlägg av ardusweden »

Den stora fördelen med arduino är att mjukvara och hårdvara är open source + att det finns ett stort och mycket hjälpsamt community som gärna delar med sig av tips och kod (www.arduino.cc). För oss som inte är elektroingengörer that is...

Jag kunde inte ett dyft om elektronik när jag köpte min första enhet i början av året. Men jag har lärt mig tillräckligt för att kunna automatisera en bioreaktor och bygga en fin ph-controller till akvariet. Det bästa är hur vansinnigt enkelt det var att lära sig grunderna. Jag köpte ett utbildningskit med massa kul komponenter och tips på projekt och utan det hade nog inlärningskurvan varit mycket brantare. Är helt hooked på den lilla blå nu!

Vet någon om det finns kurser eller studiecirklar i arduino i sverige?
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

under bildande varande har hacksthlm.se arduino vetskap via web och ustream.com alt skype kurser ... kommande i en framtid avhängigt medlemmarna, aktiva samt stödmedlemmarna ...
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

Arduino är flera saker :

-en hårdvaruplattform
-ett IDE + bootloader (IDE = Integrated Development Environment, bootloader = googla)
-ett globalt föreningssällskap som delar fritt

HARDCORE utnyttjande av Arduinos kan får via studier och begagnande av avr-libc
http://www.nongnu.org/avr-libc/

Arduino bygger sitt högnivå språk på avr-libc funktioner skapande ett metods bibliotek, som sedan Arduino IDE GUI bootar till en Arduino kompatibel hårdvara ...
Senast redigerad av xraid 2 mars 2012, 23:24:38, redigerad totalt 3 gånger.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...men det verkar finnas en del begränsningar i miljön...

Det är samma sak som att säga "lättanvänt", "låg ingångströskel" o.s.v.
Man kan helt enkelt svårt att kombinara stor flexibilitet med låg ingångströskel på samma gång.
Det blir alltid kompromisser. I fallet med Arduino har man prioriterat lättanvändbarhet
framför flexibilitet, helt enkelt. I andra med "råa" miljöer har man större flexibilitet och
"frihet" som utvecklare, men de upplevs kanske inte lika lättanvändbara för nybörjare.
Båda alternativen har sina förespråkare och användare.

There is no free lunch... :-)

Detta är så klart ingen *värdering* av det ena eller det andra.
Båda angreppssätten har sina för- resp nackdelar.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Sant, Sodjan, allting är väl i slutändan en kompromiss.

Tyvärr har jag inte haft någon tid att greja då morsan blivit dålig och ligger på intensiven.

Men det har ju farit runt en hel del tankar om diverse projekt.
Och det är nog inte helt otroligt att det inkluderar några av de solidstate-reläerna du hade, om du har några kvar vill säga.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> om du har några kvar vill säga.

Några hundra. Antingen kör du via Tradera eller så
mailar du mig så får vi se vad vi kan "göra"...

http://www.tradera.com/halvledarrela-ss ... _150516666
http://www.tradera.com/halvledarrela-ss ... _150742483
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Låter bra! :tumupp:
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Hoppsan, det var visst mer än 2 år sedan jag drog igång den här tråden.
Hur har det gått då? Jo, morsan blev frisk och så dök det upp en liten tjej hemma!
Och hon har hunnit bli två år, jag själv har hunnit och bli farfar två gånger tjejer!

Och Arduinon då? Mycket lite pillande, men ändå lite.
En miniugn har byggts om till en snusbakarugn (ett väldigt viktigt projekt!). En Uno styr den.
Ett litet aber finns med layouten på Unons stift, det går inte att trycka dit en vanlig på ett vanligt veroboard. Och utifall om att så har det blivit två Uno till.
Nyligen så kom det två Nano, de passar direkt i breadbordet!

Ska försöka bättra mig och uppdatera här oftare, dock är tiden en bristvara!
Kanske är det därför Arduino konceptet tilltalar mig...

Det dök även upp en näve DS1820 (tror jag de heter) så nu är det bara tid som behövs. En tidstjuv till står på skrivbordet nu, en Tellstick Net!
Den har jag inte heller hunnit att pilla så mycket med...
Skriv svar