bygga LED-lampor till lanternor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2088
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

bygga LED-lampor till lanternor

Inlägg av gunne »

Lamporna till lanternorna på min båt drar ju mycket mer ström än dom skulle behöva göra. Att köpa LED-lanternor för 2500 spänn är ju inget alternativ, så jag funderar på att bygga egna LED-lampor och sätta in i de gamla lanternorna.

Lamporna ser ut så här typ:

Kod: Markera allt

  /\
 /__\
|    |
| $$ |
|____|
 \  /
  \/
De är cirka 5cm höga och har en diameter på typ 1,5cm.

Det jag tänkte var att man bygger typ 4 runda plattor med starka vita dioder pekandes utåt och staplar dessa på varandra. 5 dioder per platta borde gå att driva på 12V så då får man in totalt 20 dioder.

Typ så här skulle de kunna se ut:
Bild
(de två oanvända viorna är till för att hålla fast ringarna)

Jag kommer inte ihåg vad det var för effekt/ljusstyrka på de lampor jag har, men det borde vara tillräkligt med 20 lysdioder.

Är det någon som har erfarenhet av något liknande bygge? Tips på billiga bra lysdioder?
Senast redigerad av gunne 6 oktober 2005, 18:59:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27248
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

I en lanterna med lins för den typen av lampor (sofitten) blir nog svårt att ersätta med lysdioder. Linsen focuserar/sprider ljuset baserat på den glödtråden. Det blir fan så svårt att få till det med lysdioder med den linsen. Tänk på att lanternan är typgodkänd med den glödkroppen och klara då av vissa 'normer'. Så en lysdiod baserad lanterna ÄR byggd på ett speciellt sätt för att klara av 'normen'. Det blir nog till att bita i den sura mattan och köpa nya eller köra med de gamla strömslukarna.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Sen beror det ju på om man orkar bry sig om vad "normen" säger. Bara det lyser så att man syns. Ingen lär ju kolla om det är godkänt...
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2088
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Det är ju en reflektor som borde göra så att ljuset strålar åt nästan alla håll oavsätt hur ljuset alstras. Glaset i lanternan är inte speciellt slipat eller så. Det är bara format som en kvarts/halv cylinder.

Det måste ju finnas nån annan som har gjort samma sak tidigare. Jag får söka runt lite mer.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

jag har funderat på att göra något liknande, men då bygga helt nya lanternor som passar snyggt till min båt.

Något jag har tänkt på är att man skulle kunna guta in största delen i epoxy, mest så att ingenting skakas sönder om man kör motor längre tider (har liten segelbåt med utombordare som skakar rätt ordentligt.)
EinarsLilleGosse
Inlägg: 65
Blev medlem: 17 december 2004, 23:16:29
Kontakt:

Inlägg av EinarsLilleGosse »

Det finns en herre som byggt lite på mina lysdioder, han har använt de på 25000mcd och 20grader men kanske de nya på 14000mcd och 35grader skulle passa bättre. Det är samma chip med en annan slipning på linsen.
Man vill väl åt spridningen antar jag.

Kolla under Led-belysning på hans hemsida.
http://web.telia.com/~u22704919/

//Janne
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2088
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Nån som kan tyska?

http://shop.wiltec.info/tabshop_s/36mm_ ... weiss.html


Regler för lanternor på segelbåtar under 12m:
Segelbåt under 12 meter som seglar, skall antingen föra sidolanternor* som syns minst 1 sjömil och akterlanterna som syns minst 2 sjömil, eller en sammansatt lanterna i masttoppen som visar rött/grönt och vitt ljus. Sistnämnda lanterna är mest praktisk vid segling. Den syns bäst och ger en mindre strömförbrukning.

* Dessa sidolanternor kan antingen föras separat eller i en sammansatt lanterna som placeras i stäven vid förpulpiten.
Edit: Hittade lite data på Watskis hemsida. Några av deras lanternalampor hade styrka mellan 12 och 13 candela, 10 till 25W. Det känns som om tio lysdioder lätt klarar det.

Bara lamporna lyser tillräkligt långt så är det ju inget problem.

Har du nån aning om hur långt dina lysdioder syns Janne?

Edit: lite mer länkar: http://www.fendern.se/segla/index.php?s ... topic=1425
Arne
Inlägg: 5
Blev medlem: 7 oktober 2005, 13:10:49
Ort: Kungsör
Kontakt:

Inlägg av Arne »

Man måste följa de regler som finns för lanternor!
Att jag har tillverkat en ankarlanterna beror på att den lyser runtom (360 grader) och att när man ligger för ankar kränger inte båten varför det är ganska lätt att i princip uppfylla ställda krav. Men den är inte formellt godkänd!

Gånglanternorna (röd/grön) har strängare regler. Gränsen mellan den röda och gröna sektorn förut MÅSTE ske inom 3 grader!! Därför kan man inte bara byta en lodrät, smal spollampa mot lysdioder! Det blir en alltför oskarp gräns.

Det är inte bara bra att man SYNS - det är faktiskt ganska bra att kunna dra rätt slutsats om det man ser också! Om du ser BÅDE röd och grön lanterna möta dig vet du ju att du blir påkörd!! Så det lönar sig att tänka på vilka konsekvenser det kan bli...

De lanternor som finns till försäljning ÄR godkända och har således korrekta vinklar och gränser.

hälsar
/Arne
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Men OM jag kan tillverka en lanterna på sådant sätt att gränsen blir inom 3 grader då och uppfyller dom andra kraven, skulle det vara godkänt att använda dom då eller måste man ha ett stort fint intyg ?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27248
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det bästa är nog att rota hos Sjöfartsverket för att få fullständig klarhet i vad som gäller. Jag råkar veta att det är en djungel med förordningar som gäller, både svenska och internationella. Har i ett tidigare liv tagit fram blinkfyrar för fiskerinäringen och fått mina produkter godkända. Det som ingen har nämnt här är hur pass viktigt det är med RÄTT färg på ljuset också.

Det händer så mycket inom sjöfarten att det är svårt att hänga med i vad som gäller i våra farvatten. Kolla väldigt noga först INNAN ni tillverkar egna 'leksaker' att användas på era flytetyg. Missförstå mig rätt här nu :)
Arne
Inlägg: 5
Blev medlem: 7 oktober 2005, 13:10:49
Ort: Kungsör
Kontakt:

Inlägg av Arne »

Det är aldrig GODKÄNT att inte ha formellt godkända lanternor.
Däermot kan man ju säga att OM man uppfyller de formella kraven så fungerar ju grejorna som de ska. Men bara för att man KAN köra bil så får man ju inte utan ett formellt körkort - eller hur?

Om man har en liten båt och bara seglar i inre svenskt vatten gäller vissa förenklade regler. Annars gäller de internationella regelverket. Och det är inte så lätt att få lanternor godkända hos Provningsanstalten. Det är en massa olika krav som ställs. Så innan man börjar och "tillverka" egna lösningar skall man allt ta reda på vad som verkligen gäller. Det är därför som jag endast har gjort en ankarlanterna. Den är nämligen mest till just för att man skall synas. Vilket inte de vanliga gång-lanternorna är till för. De skall ju lämna information så att man undviker kollision. Och då blir det genast kinkigare.

hävdar
/Arne
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag har en 6m lång segelbåt och kommer inte segla annat än östkusten.

Detta borde göra att ett förenklat regelverk gäller...

Var kan jag hitta detta förenklade regelverk ?
Arne
Inlägg: 5
Blev medlem: 7 oktober 2005, 13:10:49
Ort: Kungsör
Kontakt:

Inlägg av Arne »

Sjöfartsverket har en del publikationer.
Sjötrafikföreskrifterna är de som man skall börja med.

http://www.sjofartsverket.se/templates/ ... __341.aspx

De har en PDF-version. Bara att läsa - och hitta alla delar som är tillämpliga.
Vilket kan vara lite knepigt...

hälsar
/Arne[/url]
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Om inte lanternan i sig klarar lysvinklarna kan man alltid göra som man oftast gör på fartyg, sätt skärmplåtar som man justerar in så att det lyser i riktiga vinklar. Håller med om att på småbåtar är det viktigaste ATT det lyser skapligt rätt än att det inte lyser alls. Kör man själv en stor båt litar man aldrig, inte jag iaf, på att lanternor på båtar under 12 meter stämmer, men jag blir glad om det är skapligt rätt iaf. Många av de lanternor som sitter på småbåtar är ändå inte bra eller riktigt monterade, så godkännande eller inte, så är funktionen alltid viktigare än ett papper hit eller dit.
Skriv svar