Frekvensomformare stör fruktansvärt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Re: Frekvensomformare stör fruktansvärt

Inlägg av DjAlbert »

EKLK, EKKJ , EQLQ , ÖLFLEX , ja vilken skärmad kraftkabel som helst funkar bättre än en gummikabel.
Sen kan skärmad matarkabel till omformarn hjälpa också. Fast bäst där är ju som tidigare nämnts ett filter.
Och se till att ha rätt kabelförskruvningar, så att skärmen följer med hela vägen i genomförningar också, inte bara skala upp och tvinna sista biten till jord. Kapsling och genomföring ska vara i metall och ha kontakt med skärmen, därav just förskruvning i metall.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Vad är en NFO? Måste erkänna att jag har kopplat upp en frekvensare utan skärmad kabel, och utan filter. Jag har inte märkt av några störningar, men det låter som att det är en god ide att byta till skärmad kabel samt lägga till ett filter. I mitt fall är frekvensaren en enfasmojäng.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

NFO är ett fabrikat, säger att deras omformare inte stör, och följaktligen varken behöver skärmad kabel eller filter, dock mycket dyra.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om det är kabel i torra rum inomhus (vilket jag inte tror det är iofs) så borde även EKRK ("kulo") fungera.

Det borde funka att använda tre enfasfilter istället för ett trefasfilter ifall man tycker att trefasfilter är dyrt och/eller om man har tre enfasfilter liggandes i bra-att-ha-lådan, men man vill nog ha tre likadana filter och det blir nog ingen vidare seriös installation...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Problemet med enfasfilter är att man inte får någon CM-dämpning.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Får man verkligen ingen CM-dämpning om man kör tre enfasfilter (och kör nollan genom alla tre enfasfiltren, paralellt)?

Om vi tänker oss perfekta filter (som består av den klassiska nätfilterkopplingen med "trafo vriden 90 grader" + kondensatorer) så kan man säga att utgångsidan på varje filter HF-flyter jämfört med ingångssidan. Om man kopplar ihop flera nätfilter så borde utgångssidorna fortfarande flyta, oavsett om båda eller bara en pol är gemensam på in+utgång.

Ett annat sätt är att se filtren som de transformatorer de faktiskt är. Tänk 1V 100kHz över lindningen för fas 1, det inducerar nästan 1V 100kHz över nollindningen som är paralellkopplad med de andra filtren där det då kommer induceras nästan-nästan 1V 100kHz över faslindningarna, ergo man uppnår CM-dämpning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej, en förutsättning för CM-dämpning är att alla faser går igenom samma filter.
Tänk på att du kan ha CM mellan faserna också.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

TomasL:

CM-störningar finns "över" samtliga tre faser + nollan samtidigt, annars är den inte CM.
Jag hävdar fortfarande att att tre enfasfilter borde fungera, om än med något sämre dämpning än ett trefasfilter.

Andy:

Om jag ser rätt har det filtret ingen nolla. Om frekvensomvandlaren behöver nolla och man då kopplar nollan förbi filtret så kan filtret göra nytta men det är inte säkert att det gör lika stor nytta som om även nollan passerat genom filtret.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, har aldrig sett en 3-fasomriktare med nolla, eftersom nollan inte behövs.
Och du har fel, för att ta bort CM måste samtliga kablar gå igenom samma filter.
Järnkärnan måste vara gemensam för att kunna filtrera bort CM.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Mina frekvensare använder inte någon nolla ivf.

3 faser + jord in.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vilket är helt normalt, då det inte finns något behov av en nolla.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

MiaM skrev:TomasL:

CM-störningar finns "över" samtliga tre faser + nollan samtidigt, annars är den inte CM.
Jag hävdar fortfarande att att tre enfasfilter borde fungera, om än med något sämre dämpning än ett trefasfilter.

Andy:

Om jag ser rätt har det filtret ingen nolla. Om frekvensomvandlaren behöver nolla och man då kopplar nollan förbi filtret så kan filtret göra nytta men det är inte säkert att det gör lika stor nytta som om även nollan passerat genom filtret.
Det ska inte vara någon nolla varken före eller efter filtret!
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

TomasL skrev:Och du har fel, för att ta bort CM måste samtliga kablar gå igenom samma filter.
Järnkärnan måste vara gemensam för att kunna filtrera bort CM.
Tre olika järnkärnor kopplas givetvis ihop via nollans tre gemensamma lindingar, även om kopplingen inte blir riktigt lika hård som om det är en gemensam kärna.

Jämför att seriekoppla två 230-230 isoler/skyddstransformatorer efter varandra, du har fortfarande ungefär samma nätspänning även efter andra trafon.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

MiAM, sluta, det funkar inte.
Skriv svar