Problem med BT40/DIN 69871 i Combi Mill
Problem med BT40/DIN 69871 i Combi Mill
Köpte ett verktyg med BT40/DIN 69871 som passar med verktygsväxlare som jag vill köra i min Combi Mill.
Jag beställde även OTT-adaptrar för att göra om till DIN2080 och trodde att allt skulle vara frid och fröjd.
Men nu när jag ska sätta i verktyget så bottnar gängorna på dragtappen i OTTadaptern innnan verktyget är uppspännt i konan.
Går det att kapa eller schimsa upp dragtappen?
den känns ju ganska lång även för de DIN2080 verktygen jag har så det borde fungera om den blir kortare på ett eller annat vis.
Och hur får man ur dragtappen?
Jag har släppt locket ovanpå spindeln och jag misstänker att det är en mutter som dragtappen går igenom som sitter i överkant på spindeln som ska lossas, men är det höger eller vänstergängad?
Kan tyvärr inte lägga upp nån bild nu så jag får återkomma om det behövs.
//Mattias
Jag beställde även OTT-adaptrar för att göra om till DIN2080 och trodde att allt skulle vara frid och fröjd.
Men nu när jag ska sätta i verktyget så bottnar gängorna på dragtappen i OTTadaptern innnan verktyget är uppspännt i konan.
Går det att kapa eller schimsa upp dragtappen?
den känns ju ganska lång även för de DIN2080 verktygen jag har så det borde fungera om den blir kortare på ett eller annat vis.
Och hur får man ur dragtappen?
Jag har släppt locket ovanpå spindeln och jag misstänker att det är en mutter som dragtappen går igenom som sitter i överkant på spindeln som ska lossas, men är det höger eller vänstergängad?
Kan tyvärr inte lägga upp nån bild nu så jag får återkomma om det behövs.
//Mattias
Re: Problem med BT40/DIN 69871 i Combi Mill
Det där låter jäkligt skumt.
Fungerar det som det ska med DIN-2080?
Det diffar 3mm i längd mellan BT och DIN-69871, kan det finnas olika OTT-adaptrar?
En annan sak.
Har du demonterat eller modifierat en av drivkilarna.
Detta är ett måste för att det det ska fungera.
Det vara bara en tanke. Det kanske inte är dragstången som bottnar, utan drivkilen som fastnar.
Fungerar det som det ska med DIN-2080?
Det diffar 3mm i längd mellan BT och DIN-69871, kan det finnas olika OTT-adaptrar?
En annan sak.
Har du demonterat eller modifierat en av drivkilarna.
Detta är ett måste för att det det ska fungera.
Det vara bara en tanke. Det kanske inte är dragstången som bottnar, utan drivkilen som fastnar.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Vanlig gängning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Kontakt:
Om inte jag missminner mig så är gängan längre i 2080 än i OTT adaptern, bara att ta bort ena liten snutt på längden.
Tack för svaren
jag ska ta tag i detta i morgon och plocka ur tappen

jag ska ta tag i detta i morgon och plocka ur tappen
Sådär nu är det löst.
Fick ta ur tappen och korta den några millimeter, nu funkar den till både OTT-adaptern och mina vanliga DIN2080 verktyg.
Muttern som håller dragtappen på plats var dock vänstergängad.
Fick ta ur tappen och korta den några millimeter, nu funkar den till både OTT-adaptern och mina vanliga DIN2080 verktyg.
Muttern som håller dragtappen på plats var dock vänstergängad.
- tecno
- Kontakt:
Va bra att det löste sig, minnet svek beträffande höger/vänster gänga.
Hur löste du problemet med drivkilarna?
Plockade du bort en kil?
Plockade du bort en kil?
misstänker att tidigare ägare redan slipat de för hur jag än vrider och vänder så åker verktygen upp och det verkar sitta rakt och fint med båda kilarna på plats.
Har kört lite med siemens 3m systemet och försökt mig att förstå mig på manualen, dataspråk från 85 är som inget annat
Men jag tycker ändå det känns rörigt, en mach3 konvertering med kort ifrån dynomotion känns lockande, framför allt för att få en bättre översikt...
Frågan är hur mycket jobb det är att ställa in alla parametrar efter att det är monterat?
Har kört lite med siemens 3m systemet och försökt mig att förstå mig på manualen, dataspråk från 85 är som inget annat

Men jag tycker ändå det känns rörigt, en mach3 konvertering med kort ifrån dynomotion känns lockande, framför allt för att få en bättre översikt...
Frågan är hur mycket jobb det är att ställa in alla parametrar efter att det är monterat?