Kan man göra om en differentiell ADC till singel ended?
Kan man göra om en differentiell ADC till singel ended?
Säg att du har en obalanserad signal, kan man koppla den negativa inputen på ADC till GND och köra in signalen på den positiva?
Re: Kan man göra om en differentiell ADC till singel ended?
Om den obalanserade signalen har GND som referens så är det inga problem att göra så. Differentiell mätning görs ju mellan två signaler, och det finns inget som hindrar att man låter den ena "signalen" vara jord.
Tack Bos, tänkte exakt så men kändes för "lätt" så blev osäker 
Bekräftar bos svar.
Dock kan det finnas vissa ADC som måste ha signalen över en viss nivå, har för mig jag sett något sådant, men dessa är sällsynta. De flesta klarar att starta på GND och klarar upp till V+ eller Vref. Omfånget står i databladet.
Dock kan det finnas vissa ADC som måste ha signalen över en viss nivå, har för mig jag sett något sådant, men dessa är sällsynta. De flesta klarar att starta på GND och klarar upp till V+ eller Vref. Omfånget står i databladet.
-
rikkitikkitavi
kan är nog lite svagt ord.
Nästan alla Audio ADC arbetar med differentiell ingång, centrerad på något som ofta kallas för Vcom, en intern referensspänning som vanligen är matningen / 2 .
Många av dessa ADC arbetar dessutom med endast en matningspänning på 5V (ev 3,3V) för de analoga delarna och Vcom är ofta 2,4 eller 2,45 eller 2,5 V.
Många av dessa klarar INTE av att svinga ner till 0V eller upp till 5V.
Dessa kräver därför en single to differnetial converter . För exempel , se tex TI eller Analog Devices audio ADC datablad.
Konsultera databladet och spara mycket tid och besvikelser
Nästan alla Audio ADC arbetar med differentiell ingång, centrerad på något som ofta kallas för Vcom, en intern referensspänning som vanligen är matningen / 2 .
Många av dessa ADC arbetar dessutom med endast en matningspänning på 5V (ev 3,3V) för de analoga delarna och Vcom är ofta 2,4 eller 2,45 eller 2,5 V.
Många av dessa klarar INTE av att svinga ner till 0V eller upp till 5V.
Dessa kräver därför en single to differnetial converter . För exempel , se tex TI eller Analog Devices audio ADC datablad.
Konsultera databladet och spara mycket tid och besvikelser
okej, isf kör jag nog en DRV135 imellan.
Du har ju inte berättat vad själva omvandlaren heter, så det är ju omöjligt att kunna kommentera huruvida "DRV135" behövs eller är lämplig.
tar man t.ex. en MCP3550 så står det i databladet:
Analog Inputs
Differential Input Range
VIN+
VIN-
VSS - 0.3
VDD + 0.3 V
Ett tips är att du får en hel del av balanseringens fördelar om du faktiskt drar fram både signal och jord från signalkällan ända till ADC'n. Om allt sitter invid varandra på ett kretskort är tipset kanske inte värt så mycket men om du har en längre kabel och/eller en störd miljö kan tipset vara användbart.