Motor med 1 rpm eller mindre

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
snirklad

Motor med 1 rpm eller mindre

Inlägg av snirklad »

Hej!

Jag är helt ny på forumet och kan ingenting alls om elektronik; så hoppas att jag inte postar denna tråd rent fel nu bara :oops:.

Jag hade tänkte att bygga en lampa med lite snurrande ljus effekt. Jag har tänkte ut att jag behöver (helst) en likströms motor med 1rpm eller ännu mindre. Är det någon som vet vart jag kan få tag på en sådan?

Det hade varit suveränt om det fanns en utan växell, men i värsta fall får det kanske fungera det med. :)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Det finns inga likströmsmotorer som kan snurra så sakta utan växelåda!.
Så det du har & välja på är antingen en stegmotor eller en motor i från ett urverk!. Kolla i clasohlsons katalog, jag har förmig att di sålde sånna sistnämda motorer!.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Spegelbollsmotor snurrar för fort antar jag.?
snirklad

Inlägg av snirklad »

Det dära med klockmotor lät bra och att det inte går att hitta en DC-motor utan växellåda var ju hur bra som helst att får reda på. Tack så hemskt mycket!
Jonaz skrev:Spegelbollsmotor snurrar för fort antar jag.?
Ja, det hade ju varit schyst men jag tror att de snurrar för snabbt. 6rpm är det för den på clasohlson.

Det får bli en klockmotor eller växellåda helt enkelt! 8)
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Du kan ju annars ta motorn som driver div koppligsur eller diskmaskin/torkskåps vreden, det brukar sitta en motor där på ganska exakt 1Hz
Edit: så att du kanske inte var ute efter en växelströms motor, men nu vet du iaf :wink:
Skriv svar