Högtalar lådans storlek ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
slowfly

Högtalar lådans storlek ?

Inlägg av slowfly »

Hej

Finns det någon sida där man kan räkna ut storleken på lådan till en vanlig högtalare??

Jag har precis byggt en pytteförstärkare med en LM386 och använder en liten högtalare till den, undrar hur stor lådan måste vara för att ge bra ljud...

//Elias
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

om det är en liten "vanlig" högtalare från kjell o co eller så???

om det är en sån så behöver det egentligen inte vara någon spec storlek. Eftersom den inte ger ut så mycket ljud. Det är mest basljud, baslådor och baskammaren i golvhögtalare som ska vara avstämda osv.

HUr stor är högtalaren? tum...
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Jag har byggt en låda till högtalaren så är 9 x 11 x 4 cm ska undersöka hur ljudet blir när den är färdig...

Vad ska jag använda för högtalare för att få bäst ljud ? Förstärkaren ger runt en watt...

//Elias
evert2

Inlägg av evert2 »

Slowfly: Hötalare har egenskaper som uttrycks i framförallt # parametrar:

Qts, Vas och Fs...dessa parametrar "styr" till stor del vadgäller lådvolym...om det skall vara en sluten låda eller en högtalre med basreflex...samt hur djup bas högtalaren kan spela..."typ".

SÅ...för att kunna göra en optimal högtalar låda så BÖR du ta reda på dessa parametrar...sen kan du också läsa lite här:

http://www.ljudia.se/se/teknik/tips/skola1.html

å dessutom simulera högtalarens frekvensgång( m h a de nämnda parametrarna) här:

http://www.ljudia.se/se/teknik/isd/index.html
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

jag skulle rekomendera en gammal datorhögtalare, eller de billiga som de har på kjell.

Sök på "Miniatyrhögtalare" på kjell.com.
SKulle rekomendera en sån faktiskt,
o bygg en låda på ca 0,5 liter eller lite drygt.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jisses. Att simulera högtalarlådor är något för den seriösa högtalarbyggaren. Det är lönt först när man pratar om element för åtminstone några hundralappar styck. Att bygga en seriös låda för ett PC-speaker-liknande element är ju att skjuta mygg med studsare.
evert2

Inlägg av evert2 »

$tiff: ..du har rätt...jag var nog lite ivrig där....såg heller inte de akuella måtten först när jag läste tråden... :oops: ....fast högtalar-elementen behöver inte vara särskilt dyra för att det skall "löna sig" att anpassa lådan.
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Hej

Ne men jag ville bara ha några riktlinjer när jag bygger lådan...så den inte blir för liten eller på tok för stor...
Nu har jag iallafall tagit en datorhögtalare och byggt en låda i 10mm plywood som har måtten 170 x 120 x 110 (mm)...det låter riktigt bra...

Men behöver jag klä insidan på lådan med något eller ska det vara trärent??

//Elias
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Du kan testa att stoppa i lite ull eller tex rockwool (om lådan e sluten). Det är omöjligt att sägo om det blir bättre eller sämre utan att testa. Man brukar stoppa in dämpning om lådan man byggt är för liten.
Skriv svar