Styra variabel dc 3-8v med hjälp av arduino?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
daniel_i_malmö

Styra variabel dc 3-8v med hjälp av arduino?

Inlägg av daniel_i_malmö »

Hej elektronikgurus!

Kort: Hur får jag ut jag en variabel dc 3-8v med hjälp av arduino?

Långt:
Jag vill bygga en kontroller till min akvariepump. Pumpen är en Tunze, och till dessa finns det kontrollers med vilken man kan variera effekten på pumpen över tid för att simulera vågrörelser och turbulens i vattnet, istället för att som med en vanlig akvariepump få ett konstant likriktat flöde vilket inte är så naturtroget i ett korallrevsakvarium.

Detta har gjorts tidigare, och det finns kopplingsscheman med bla 555 timer för att styra pumparna. Jag är dock helt novis på detta och kan inte översätta detta något som är styrbart med arduino. Jag vill ha större programmeringsmöjligheter och även möjligheter till fjärrstyrning, därav arduino.
Här finns ett kopplingsschema med en 555:
http://www.saltvattensguiden.se/forumet ... eam./page2

Genom att koppla ett oscilloskop på originalkontrollern har man sett att pumparna styrs genom variabel DC på 3-8 volt. Ca 8 volt är maxeffekt, drygt 3 volt är ca 30% effekt vilket är det lägsta läget på kontrollern. De styrs alltså inte med PWM vilket de flesta tycks ha antagit när de gissat. Här finns en oscilloskopbild hur det ser ut:
http://forum.reefangel.com/viewtopic.ph ... 7&start=20

Hur gör man enklast och/eller billigast för att med en arduino kontrollera strömförsörjningen till en sådan pump, så att man kan variera den mellan 3-8v?

Som ni förstår av ovanstående är jag inte så bevandrad i elektronik och blir mycket tacksam för hjälp i rätt riktning. :)
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Styra variabel dc 3-8v med hjälp av arduino?

Inlägg av Icecap »

Bra beskrivning av vad du vill uppnå, det gör det så mycket enklare att ge svar.

På Arduinon antar jag att det finns utgångar, gärna fler. Sedan är jag fräck att anta att du inte behöver sådär sinnessjukt många olika nivåer, kanske att 16 st. räcker? Jag låtsas att 16 nivåer är nog.

Då kan du ta några motstånd, t.ex. 1k, 2k (kanske 2k2), 4k (3k9 kanske) och 8k2. Ena ändan av var och en kopplar du till var sin portpinne. Det blir enklast om du ser till att det är samma port och att ju högre motståndsvärde ju lägre portbit. De 4 fria ändar som nu spretar ut i luften kopplar du ihop!

Nu låtsas vi att de är kopplat på PORTA.3-0 bara för att det ska bli enkelt. Porten kan heta något annat - men jag bryr mig inte just nu.

Vid att skriva ut olika värden mellan 0 och 15 på den port får du ut en spänning mellan 0V och 5V. Denna kan sedan förstärkas och offsettas med en op-amp och då kan du få 3-8V vid att skriva ett värde på porten.
Glattnos

Inlägg av Glattnos »

Nu läste jag inte allt i länken. Men är inte det där PWM då? Mättes det verkligen på rätt ställe? 3-8 V skulle ju lika gärna kunna vara 0-5 V med en annan referens(alltså jord).

Jag vet inte riktigt men om det inte är PWM så kan man väll styra med PWM ändå? Att få ut en spänning mellan 3-8 V borde väll kunna göras med PWM, via en MOS-FET och eventuellt en kondensator som jämnar ut lite(behövs nog inte om pumpen är en likströms-pump).

Hmmm...någon annan kanske kan ge ett bättre svar.

Edit: Icecap han före med ett bättre svar än mitt :tumupp:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det går såklart lika bra att ta en PWM-utgång som man filtrerar med ett lågpass-filter, detta ger en DC och den kan man sedan offsetta medelst en op-amp. Det blir mindre komponenter att jobba med.
daniel_i_malmö

Inlägg av daniel_i_malmö »

Tack för riktigt bra och pedagogiska svar som hjälpt mig en bra bit på vägen nu i planeringsstadiet! Skönt att veta att det inte är en allt för komplicerad uppgift att lösa.

Har sökt vidare på nätet nu när fått lite att gå på. Att filtrera en PWM-utgång känns lättast när jag läst på. Men jag har bestämt mig att jag ska läsa på ännu mer så att jag verkligen förstår teorin bakom Icecaps första förslag också, vilket jag får erkänna jag riktigt gör ännu. Återkommer garanterat i ämnet längre fram!
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Du kan läsa om R-2R resistorstegar så kanske det klarnar litegrann. http://en.wikipedia.org/wiki/Resistor_ladder

Men jag skulle kört på PWM-metoden.
Skriv svar