Två enfasladdare på trefasuttag? Blåser överspänningsskydd.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Repen

Re: Två enfasladdare på trefasuttag? Blåser överspänningssky

Inlägg av Repen »

"Tänkte inte på de"
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kontaktorerna kan iofs kopplas så att de bryter bums vid överspänningsskydd.

===========

Om jag fattat rätt så är det alltså kontakten på traktorn som dras ur, och skarvsladden hänger kvar på "parkeringsplatsen". Då kanske det skulle funka med en grenkabel med en röd CEE-hane och två blåa enfas CEE-honor, och på traktorn ha två blåa enfas CEE-intag?

Det enda "special" som behövs för att fixa detta är en lämplig "grenbox" som kan ta en 4G2,5mm2 in och två 3G2,5mm2 kabel ut. Ja, den oseriösa lösningen är ju att bryta mot reglerna och trä in två 3G2,5 direkt i den röda CEE-hanen.

Enklast är kanske att använda en sånhär röd trefas trevägsgren:
http://www.jula.se/cee-grenuttag-400-v-ip44-400471
och göra två sladdar med röd CEE-hane och blå enfas CEE-hona, kopplade så att det blir olika faser. OBS kolla ifall faserna är raka eller roterade i grenen.

Se upp för de här, kabeln är bara 1,5mm2 och kan väl i nödfall användas för 16A men det är inte att rekomendera:
http://www.jula.se/grenuttag-3-vags-401077
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Säger som mrfrenzy, sätt upp ett förreglat CEE-uttag. Brukar vara gjorda så att man måste stoppa in stickproppen för att slå på strömmen och man måste slå av strömmen för att kunna dra ut stickproppen.

Här är ett exempel: Gå till http://storelshop.storel.se/home.action och sök på art.nr. 2425757

EDIT/
Läste tråden lite noggrannare, för detta ska fungera måste ni fastansluta laddkabeln i laddarna och låta den följa med fordonet.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det verkar alltså vara ett förreglat *INTAG* på traktorn som behövs, eller hur? Finns sådana?
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Aldrig sett något men det kan hända att man kan ta insatsen från ett intag och montera i uttaget om man köper samma fabrikat men då faller nog godkännandet från tillverkaren.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om det är på traktorsidan som kabeln dras ur fungerar ju tidigare föreslagen lösning med en specialkontakt som har separata nollor, om man kan hitta någon som är godkänd för att brytas under last.
240glt

Inlägg av 240glt »

MiaM skrev:Det verkar alltså vara ett förreglat *INTAG* på traktorn som behövs, eller hur? Finns sådana?
Precis, det hade varit en smidig lösning! Jag har dock inte lyckats hitta något sådant... :( Tips mottages tacksamt!

Vanligt 16A CEE-don har dom på flera ställen, eftersom flera andra maskiner använder samma don. Därför vore det bra om man kunde fortsätta med det.

Överspänningsskydd är monterade, men det hjälpte tyvärr inte i alla lägen.

En tillslagsfördröjning går att ordna. Frånslagsfördröjning är värre, datorn på traktorn har lite svårt att veta när det kommer komma en glad dansk och slita ur donet...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

De flesta CEE-don jag har använt på senare tid har en extra "pinne" märkt "pilot". Den är kortare än alla andra pinnar, får alltså kontakt sist, och sitter i mitten (har jag för mig). Kan man inte använda den för att få signal till en kontaktor att "nu är det dags att dra"?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag bumpar mitt förslag om att använda sånahär kontakter, finns på elfa.se:
http://www.harting.se/products/products ... inder-han/
Om avab.se kan använda dem för 230V teater/scenbelysning så kan du gott använda dem till traktorn! :)

Walle:
"pilot"-pinnen finns väl bara på de fetare CEE-kontakterna, typ 63A och antagligen 125A? Jag har *inte* sett dem på 16A och är 99,99% säker på att jag inte heller sett dem på 32A. Har jag sett fel?
http://www.elektroskandia.ee/pub/tooted ... stikud.pdf
"Pilot Contact
All male and female Plugs and Sockets with a rated current of 63 A and all males and interlocked socket outlets with a rated current of 125 A are equipped with a pilot contact. Connectors and panel mounted socket outlets with a rated current of 125 A and with ”LP” at the end of the type designation, e.g. 4125C6W LP, are equipped with pilot contacts."

Å andra sidan kan man ju faktiskt ha ett 63A-intag på traktorn (men då lär man montera 2st 16A säkringar där). En sladd med 16A hane och 63A hona är såklart laglig att tillverka.
Skriv svar