Jag använder en PUMD3, som är ett transistorpar (NPN/PNP). Jag har kopplat emittern på PNP:n till +3.3V och emittern på NPN:en till jord. Kollektorerna är ihopkopplade och det är där jag tar ut utsignalen. Baserna är kopplade till varsina utgångar på en µC (AVR). Om jag då växlar mellan 11 och 00 på utgångarna så kommer ju "utgången" på transistorparet växla mellan 1 och 0.
Problemet är att jag får en rätt lång stig- och falltid på utsignalen. Varför blir det så och är det något man kan läsa sig till i databladet för transistorerna? Jag har kollat i det men hittar inget. Stig- och falltiden från utgångarna på AVR:en är bara några nanosekunder.
Utsignalen från 0 till 1 ser ut ungefär så här (hade ingen digitalkamera hemma):
Däremot har du ett ganska stort basmotstånd, och en viss baskapacitans...
Bara en tanke, vet faktiskt inte om det är rimligt att det skulle ge så stor fördröjning, men PUMD3 verkar ju inte vara byggd för hög hastighet direkt.
tror problemet kan bero på att den trissan har inbygt basmotstånd på 10Kohm.
Det gör att det tar lång tid att ladda upp Cbe, och när collectorn faller hastigt kommer du även att behöva ladda ur Ccb genom motståndet.
Vill du ha bättre tider kan du använda en vanlig bjt, bc547C och bc557C.
koppla ett lämpligt basmotstånd, och över det kopplar du en liten kondensator på 0.5-1nF. Då kommer trissan att få en liten startpuls just i början.
Vill du ha ytmonterat finns ju bc847C och 857C som är motsvarande fast i ytmonterat utförande.
Om man jämför kollektorkapacitansen, som verkar vara den enda kapacitansen som är angiven, så är ju den lägre för transistorerna i PUMD3:an än den är i BC847C och BC857C. I den meningen borde väl PUMD3:an ha fördel? Så det borde väl vara basmotståndet, och inte kapacitansen, som är boven i det här fallet?
Både reistansen och kapacitansen är medbrotslingar, basmotståndet och kapacitansen bildar ett RC filter (lite förenklat).
Eftersom du har högt R får du hög lågpass filtereffekt trots lågt C.
Å andra sidan skulle stort R inte gjort nåt om du haft 0 i kapacitans.
Det är produkten RC som ställer till problem.
Men jag har testat basmotstånd med 1n kondning över, och det gav bra switchtider då jag labbade med en BJT H brygga för nåt år sen.
500p-1n var ganska bra, mer än det och det blir tungt för oscillatorn eller uC'n att switcha snabbt. mindre än det så räcker det inte riktigt till för att upphäva strökapacitansen i trissan. Iofs var det en bd136 jag lekte med. Kör du med BC 547C så klarar du dig nog med lägre C över motståndet. du får labba dig fram lite.
Jag provade att koppla upp en BC547B (npn) och en BC556B (pnp) med 10k-motstånd på samma sätt som i PUMD3:an, och då fick jag en nästan likadan kurva. Tiden mellan 0V och 3.3V blev 1.3 µs, precis som förut. Provar jag med basmotstånd på 1k så är enda skillnaden att tiden blir 1.2 µs. Ingen större skillnad mao. Men så kopplade jag dit en 1 nF över basmotstånden och då blev det skillnad!
Då får jag en stigtid på 90 ns från 0V till 3.0V. Mellan 3.0V och 3.3V stiger den inte alls lika kraftigt, utan det blir 90 + 200 = 290 ns totalt (från 0V till 3.3V). Falltiden är desto bättre, bara 20 ns (från 3.3V till 0V). Det går säkert att experimentera fram ännu bättre värden.