Få en LED att blinka

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
crossfire
Inlägg: 18
Blev medlem: 3 oktober 2005, 01:09:53
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av crossfire »

Hej igen :wink:

Schnegelwerfer, tack för länken.

danei, jag missade ditt inlägg, sorry.

Icecap: Förlåt om jag kanske fräste till lite mycket, förstår hur du tänker, och jag tycker det är jobbigt när folk inte orkar göra något själv utan bara frågar massa..

Tyvärr så måste jag fråga några frågor till :oops:

Jag har googlat och lusläst din länk Schnegelwerfer men komihåg att detta är min första lilla skapelse.
Jag hittade dock en jätte bra guide: http://www.geocities.com/SiliconValley/2072/proj2.htm om detta och fått se på bilder och inte bara ritningschema börjar allt klarna - känns bra.

Jag har tänkt att anväda,
R1: 1,000 ohms (motstånd)
R2: 5,000 ohms (motstånd)
C1: 130 microfarads (0.00013 farads) (kondensator)

Det är samma som i guiden och det är ungefär den hz som jag är ute efter. Ska försöka hitta sakerna nu på elfa (men det är en DJUNGEL)..

Men till min fråga:

Ang. strömmen. I guiden använder han 5v, i Schnegelwerfer's länk står det 8v som exempel, och det står att man kan använda mellan 3-15v och i databladet står det om jag uppfattar det rätt att den optimala är 10.6v? Att den tål olika temp?

Låt säga att man använder 10v vad kommer ut som output? Gör den ett motstånd? Så att det kanske kommer ut 9.8v till dioden? De 10v går ju genom motstånd, kondensator och chippet så vad är "förlusten" på stömmen? Kan inte se något om det?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26631
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Kretsen kan köra lika bra från 3V till 15V, därmed kan man mata med det som är lämpligast. Har du en 6V adapter tillgängeligt är det bara att trycka dit den, man tar vad man har (inom det område såklart).

Den länk du visar till verkar mycket vettig (har bara snabbkollat).

Och sen en petighet (yrkesskada): 5V är inte strömmen! Det är spänningen!

Vilken spänning du använder (se ovan) har egentligen endast praktisk betydelse om dn konding inte pallar den och när du ska räkna ut motståndet mellan utgången och LED:n.

Så använd den spänning du har till hands om den är inom rimliga gränser och vara glad.

Sen såg jag på mitt förra inlägg att jag hade glömt en del av den siste mening: Att du faktisk har kollat i datablad osv är respekt! Att du kanske inte har lärt dig allt med dom rackarna än är väl naturligt men du har försökt, du har tydliga funderingar och klara frågor o då är det ju lätt.

Jag vill dock utdela ett varningens ord: akta dig för elektronik! När man kan lite sitter man fast då det är jävligt kul! ;-)
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Den absolut enklast vägen är att köpa blinkande lysdioder. Kanske inte så rolit, men enkelt. Jag gjorde det när jag byggde blinkande fyrar till min son.
Användarvisningsbild
crossfire
Inlägg: 18
Blev medlem: 3 oktober 2005, 01:09:53
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av crossfire »

Spänningen, attans då.. jag som var så nervös över att du skulle hitta något fel i min text så jag försökte vara korrekt, men du gjorde det ändå :wink:
Nämen.. jag har faktist läst när någon annan som blivit rättad ang. det, men glömde bort det nu när jag skrev, sry.

Fast jag fick inte svar om det blir någon förlust i spänningen. Trots motstånd, kondensatorn och kretsen så blir det ingen spännings minskning ö.h.t? Så det man matar in kommer ut i andra änden med samma spänning?
- Men jag slog upp vad exakt en kondensator gör och såg att den fungerar ungefär som ett mindre batteri som laddar upp sig väldigt snabbt för att stabilisera mindre spänningar. Så den gör då så att det blir samma input som utput om man säger så?

Men angående delarna, Elfa är jätte bra men det finns så oooootroligt mycket saker.. finns jätte många olika metallfilms motstånd med 1 och 5 ohm, vilken ska man ta?

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... _60_760_04

Den ser bra ut? Eller menar han 1k ohm med 1,000? Hittar ingen 5ohm's motstånd, går det bra med 5,1 tro?

Sedan kommer vi till kondensatorer.. eh, är det Elektrolytkondensatorer jag ska kolla under? Där verkar de se ut att vara likadana fast har inte lyckats hitta någon med rätt specifikationer.. Någe tips vad man ska söka på?

Simon, Ja jag hittade faktist sånna när jag sökte på elfa om du ser i mitt första inlägg, men nur jag har lagt ner så mycket tid på att förstå mig på allt med 555 kretsen så nu vill jag köra på det.. nu gäller det bara att hitta dem på elfa oxå ;) (lättare sagt än gjort)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26631
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Alla motstånderna är i kiloohm!

Man brukar säga att man ska ta den närmsta standartvärde om det inte är kritiska värden på väldigt känsliga grejor och ska jag vara ärlig tror jag att du struntar i om LED:n blinkar en aning snabbare eller långsammare, bara den blinkar!
Användarvisningsbild
crossfire
Inlägg: 18
Blev medlem: 3 oktober 2005, 01:09:53
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av crossfire »

OK, jag misstänkte det.

Icecap, Jag vet inte om du bara inte vet svaret eller om du missar/undviker svara på det, mina frågor som jag fortfarande undrar:

1. Metallfilmsmotstånd, 0,6 W med rätt ohm antal Ex. LÄNK Bra?

2. Kondensatorn lyckas jag inte hitta, någon som helst vägledning vad de kallas på elfas hemsida som jag kan få? Under Elektrolytkondensatorer är det rätt? (fast finns hur många som helst där med)

3. Trots motstånd, kondensatorn och kretsen så blir det ingen spännings minskning ö.h.t? Så det man matar in kommer ut i andra änden med samma spänning?
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2358
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

Hej du.
Dom motstånden du länkade till nog lite overkill
Gå in på http://www.kjell.com Där har finns det ett bra start kitt med motstånd som räcker väldigt långt för dig nu. sök efter 36802.

Efter som 13µF inte finns så får du ta närmaste värde i detta fall tex 10µF (på elfa.se 67-165-75).
Men jag tycker det låter lite stort..? Det går inte att gå in på den sidan just nu heller.

Beror på hur det är koppla men det borde bli spännings fall..?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26544
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jodå, metallfilmsmotstånden fungerar bra. 0,6W räcker bra. Enkelt uttryckt så behöver man "kraftigare" om motstånden blir varma. Eller så räknar man helt enkelt ut hur många watt kretsen kommer att dra. Eftersom du bara ska driva lysdioder så klarar du dig utan några problem med 0,6watts motstånd. -De räcker gott och väl till andra projekt också...

Ohm-värdet står i den låååånga listan. När det står "k" efter ohmvärdet så betyder det helt enkelt kiloohm (tusentalet ohm), men det kanske du vet.
Köp förresten åtminstone över 10 motstånd, det blir mycket billigare. (står också på Elfa-sidan.)

Annars kan du köpa potentiometrar, dvs "varierbara motstånd" enkelt uttryckt. Då kan du ju steglöst ändra blinkhastigheten.


När det gäller kondensatorer så heter de kort och gott "kondensatorer" i innehållsförteckningen... du måste ha missat dem. :) De står direkt under motstånden.
Ett förslag är att (när du klickat på "kondensatorer") välja "elektrolytkondensatorer" och sedan "Elektrolytkondensator, allmänt bruk".

Det går att räkna ut vad värdet på kondensatorn och motstånden ska vara för att få en viss hastighet på blinkningarna. Men det går också att köpa några olika sorter och testa. Förslagsvis några som ligger runt 1000µF, 200µF, 50µF, 10µF och 1µF. (Välj några hos Elfa som ligger i närheten.) Dessa kan vara bra att ha för framtida tester. Om du vill köpa minimalt med grejjer, så satsa på de tre minsta jag skrev.

När det gäller volt-talet på kondensatorer så betyder det ungefär hur mycket spänning de klarar att laddas med.


Så den sista frågan om ut-spänningen: Enligt databladet (sid 5) så kommer det ut (i stort sett) lika mycket spänning som man matar in. När man kopplar en lysdiod på utgången så sätter man ändå ett motstånd som begränsar strömmen. Det brukar vara lagom med 200ohm, men i en del exempel står det 330ohm. Lysdioden överlever i båda fallen.


Det blev mycket text, men jag tror jag fick med det mesta (och lite till). :)
Användarvisningsbild
crossfire
Inlägg: 18
Blev medlem: 3 oktober 2005, 01:09:53
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av crossfire »

Jimmy tack för att du skrev så grundligt! :)

Det med att k betydet kilo visste jag dock ;) Nu hittade jag kondensatorn oxå, det var det "Elektrolytkondensator, allmänt bruk" som var nyckel, jag hade gissat att det var inne på elektrolytkondensator redan men där var jag vilse.

Tack för tipsen, men angånde kondensatorer. Är 10 μ samma sak som 10 μF?

10μ kondensator

Måste man kolla på några andra värden som ohm vid beställning av kondensatorer? Jag behöver egentligen hara en 13v fast får iaf gå upp till 25v för att hitta rätt μ antal.. för att hitta en 1μ så måste jag gå upp till 50v, men spelar det ingen roll om man tar förmycket volt antal?

Det var nog sista funderingen, sedan ska jag bara beställa delarna :) Och ska beställa typ 10st som du sa, såg att det är bättre.. jag har beställt dioder och motstånd förut så de vet jag lite om, t.ex strålvinkel och sådant på dioden.. men aldrig beställt krets eller liknande, så ett steg uppåt.

Edit: Jimmy, tack för svaret ang spännings minskningen. Läste det på sidan 5 men jag förstod inte att det var det som menades, men nu vet man ;) Fast jag förstår ändå inte hur det kan vara möjligt att spänningen inte minskas när man använder motstånd. Det jag menade är alltså att samma spänning som man matar in via kretsen, de 2 motstånden och kondensatorn att outputen blir ändå samma som inputen? Föstår inte hur det går till..
Senast redigerad av crossfire 7 oktober 2005, 15:57:33, redigerad totalt 3 gånger.
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Så länge kondensatorn klarar några volt mer än vad den ska arbeta med för spänning så är det bra. Så beställ du 25V och 50V

10 μ är samma sak som 10 μF

Din kondensator länk är inte riktigt rätt :wink:
Senast redigerad av DeeJayPA 7 oktober 2005, 15:49:24, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27395
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Spännings märkningen är bara en märkning för hur mycket kondensatorn tål. det är inget probelm att ta en som tål mycket mer än det man behöver. Möjligen kan det bli dyrare.
Användarvisningsbild
crossfire
Inlägg: 18
Blev medlem: 3 oktober 2005, 01:09:53
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av crossfire »

DeeJayPA skrev:Så länge kondensatorn klarar några volt mer än vad den ska arbeta med för spänning så är det bra. Så beställ du 25V och 50V

10 μ är samma sak som 10 μF

Din kondensator länk är inte riktigt rätt :wink:
Jaha oj.. nu är den fixad :)

Fast jag förstår ändå inte hur input och output blir samma när spänningen går via 2st motstånd 1st kondensator och 1st 555 chip. I databladet stod det så, men jag misstänker att de bara menar genom 555 chippet. Eller är jag helst ute och cyklar? :oops: Jag tänkte angående dioden, för den behöver förmodligen ha ett motstånd så den inte brinner och då om man ska anpassa motståndet för dioden efter inputen (om det nu blev samma, typ om man matar med 10v) eller om man ska räkna ut spänningsminskningen motstånden gör och anpassa det så? :?:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27395
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har inte tittat på ditt schema. Men jag är tämligen säker på att strömen som ska driva dioden inte passerar varken kondensatorer eller resistorer. Den går bara genom 555an så det är bara spännignsfaller över den. Och det behöver inte vara särskilt stort. Det hittar du i databladet.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

För att vara lite sen i tråden så är en PIC10F perfekt för att blinka dioder med. fuskar man och misshandlar uP lite (ja, jag vet att det är fel, men fungerar...) så kan man driva en vit led direkt på utgången ifrån en pic10f. Picen är dessutom biligare än en 555´a och kräver inga passiva komponenter.
Skriv svar