Jag har kollat lite på möjliga alternativa komponenter, om man tycker att det är okej med ytmonterat och om man vill ha all kommunikation i I²C. Priser från Digikey:
* LTC2633, SEK28,41 (2ch 12-bit DAC)
* MAX1363, finns ej på Digikey, kan samplas från Maxim (4ch 12-bit ADC)
* ADuM1250, SEK47,05 (interface för galvaniskt isolerad I²C)
Mikrokontroller t.ex.:
* ATtiny87, SEK18,27
* eller med USB: AT90USB646, SEK62,37
Man skulle kunna designa ett kort med allt på: regulator, DAC, ADC, µC, I²C-interface, LCD-kontakt etc, och så kan man bestycka bara det man behöver. Om man t.ex. vill ha ett enkelt aggregat som inte ska kommunicera med omvärlden, ja då skippar man bara den dyra I²C-interfacekretsen.
Vill man ha ett dubbelt galvaniskt skiljt aggregat med USB-interface, ja då använder man tre kort:
* 2x utan µC
* 1x bara µC och kringkretsar
DAC- och ADC-konvertrarna ovan har valbara bitar i sin I²C-adress så att man kan köra alla på samma bus utan att de "krockar". Även displaymodulerna från Newhaven ska ha valbara adressbitar, om jag förstått rätt (databladet är otydligt så det måste kollas upp).
---
Tyvärr går inte LT3080 att använda för högre spänningar om man inte kraftigt begränsar strömmen (kolla diagrammet Current Limit i databladet sida 6). Så där föll liksom att använda denna design för ett sånt labaggregat som jag är ute efter.
Jag hittade en spännande design i ett datablad för LM317. Kolla "5A Constant Voltage/Constant Current Regulator" på sida 19 i bifogade pdf. Alternativt skulle man kunna köra (switchad) förreglering som någon pratar om på EEVBlog-forumet:
http://www.eevblog.com/forum/blog-speci ... y-mods/52/ (Scrolla till Reply #52).
I vilket fall så blev detta plötsligt väldigt mycket mer komplicerat så det känns som att detta får vänta lite för min del (har annat att göra!).

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.