Info om mikrofonförstärkare hitachi 2sb75

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
freddenacka

Info om mikrofonförstärkare hitachi 2sb75

Inlägg av freddenacka »

Hej
Jag kom över en mikrofonförstärkare på myrorna för 30 kr med 2 st hitachi 2sb75 9vdc
Hittade detta schema på nätet verkar stämma vad jag kan se men är inte helt säker.
Är dessa transistorer bra? Går de att bytta ut till bättre om de inte är det?
Jag tänkte bygga en mikrofonförstärkare men kom över denna av en slump.

MVH
Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Info om mikrofonförstärkare hitachi 2sb75

Inlägg av 4kTRB »

Måste vara ganska hög ingångsresistans till
transistorernas bas. Är det inte risk för att
det blir brusigt?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Att byta transistorer tror jag inte kommer ge dig en bättre förstärkare. Tyvärr är många konstruktioner från 70 och 80-talet med diskreta transistorer av den billigare typen då operationsförstärkare var dyra.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Jag gör som så att jag kopplar in den och testar, funderade mest på om detta var en kass komponent eller om det var en hygglig.
Själva lådan och konstruktionerna ser ganska gediget bygd ut men det behöver ju inte gör den till bra för det :)
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Eftersom germaniumtrissor brusar onödigt mycket så är det inget lämpligt steg att ha i början.
Visst kan du byta till kisel men då får du byta motstånden samtidigt till lämpliga värden.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Transistorerna som sådan är väl inget att uppgradera, hela kopplingen är ganska tveksam helt enkelt.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Jag kan ju ha hittat fel kopplingsschema men jag tror det skall vara rätt. Så här ser den ut i alla fall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Det där skulle jag nästan vilja påstå är ett typexempel på varför semiprofessionell audioutrustning hade så dåligt rykte tidigare. Som tur är säljer inte musikaffärerna sådant skräp längre.

Bygg något med operationsförstärkare istället eller köp ett enklare Behringer mixerbord om du nu ska spela in.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Snygg låda och snygga rattar.
Mitt tips är att du bygger in den enkla förstärkare jag kopierade från Elliot.
Den är knäpptyst. Jag tror inte det är några problem att driva den med 3st
serikopplade 9V batterier.

Bild

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=39314
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Fint, jo 30 kr borde väll lådan ha varit värd :)
Är det något problem att ordna fantommatning om jag gör sepparat nätagg och skippar batterier?
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Denna lilla söta mixer kom i mitten på 60-talet och gjorde det för första gången möjligt för glada amatörer att skaffa sig en egen mixer.Såldes av Hobbyförlaget(Hobbex) och liknande ända in på mitten av 70-talet.Det var typiskt för japanerna att vara först med någonting som vanligt folk hade råd med.Kvaliten på elektroniken var väl inte så värst hög,men det fungerade och det framför allt till ett lågt pris.Denna kostade i mono-utförande kronor 27.50 år 1966.I stereo någon tia mer.
Ingångar:högohmig dynamisk eller kristallmikrofon
Förstärkning 6dB
Max utgångssignal 2,5V
Max ing.signal 1,5V

Numera ändrar jag personligen inget i så här gamla grejor utan låter dem vara helt i originalskick.Jag köpte en ny då de kom,men den försvann någonstans efter vägen.Har lyckats hitta en ny.
Schemat stämmer.
Senast redigerad av Rolf Zetterberg 4 februari 2012, 15:54:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Köpte också en sådan på 60-talet, mono-varianten förstås. Jag använde den till att mixa några mikrofoner och instrument när vi i orkestern gjorde inspelningar under "rep-övningarna". Min rullbandspelare var en splitter ny Grundig TK5 med 6-tums band.
Minns att mixern hade en aning högt brus och när kiseltrissorna blev vanligare bytte jag till en BC-trissa. Mixern finns säkert kvar någonstans bland gammal elektronik, trots alla flytt genom åren...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

psynoise skrev:Det där skulle jag nästan vilja påstå är ett typexempel på varför semiprofessionell audioutrustning hade så dåligt rykte tidigare. Som tur är säljer inte musikaffärerna sådant skräp längre.
Efter att ha micklat med discoprylar på 80-90-talet så är mitt intryck att ljusorglar av semiproffsmodeller var lika usla.

Konstruktionen där pottarnas löpare är kopplade till ingångarna (via seriemotstånd) känns lite som den stroboskopkontroller jag pysslat med, som ansågs vara en av de bättre med fyra utgångar och ett par valbara lägen för olika utgångsmönster. Visst, den fungerade väl helt okej men konstruktionen gav intrycket av att nån som just börjat lära sig elektronik hade kokat ihop lite grejer på känn från några olika skolbokexempel med analoga lösningar på sånt som vem som helst skulle använt logikkretsar till.

Rolf Zetterberg skrev:Denna lilla söta mixer kom i mitten på 60-talet och gjorde det för första gången möjligt för glada amatörer att skaffa sig en egen mixer.Såldes av Hobbyförlaget(Hobbex) och liknande ända in på mitten av 70-talet.Det var typiskt för japanerna att vara först med någonting som vanligt folk hade råd med.Kvaliten på elektroniken var väl inte så värst hög,men det fungerade och det farmför allt till ett lågt pris.
Det påminner om de "hemma-disco"-mixrar som dök upp på 70-talet och början på 80-talet för kring eller lite över en femhundring. De var oftast batteridrivna med 9V-batterier och utan att ha tittat invändigt så måste det varit något liknande med diskreta transistorer. Jag har använt en sån på ett par klassfester när jag gick i mellanstadiet. Frekvensgången var i princip skuren vid kanske 5kHz. :tumner:

Anekdot:
Det är lätt att vara efterklok. Jag hade också en mixer med klart bättre ljud (nätdriven med riktiga op-förstärkare, visserligen sämsta sortens OP = varianten som är dubbla 741:or i samma kapsel) som var en byggsats som nån annan byggt, men valt att inte bygga försteget på mic-ingången utan dragit en lång bygel och använt den som line/instrumentingång.
Den där batteridrivna mixern som lånades in hade bara en vettig lineingång (samt två mic och två skivspelare), varpå den bättre mixern användes för att få två bandspelaringångar.
Korkat nog så tänkte jag aldrig tanken på att låta utgången från den batteridrivna mixern som "saknade diskant" gå till instrument/line-ingången på den bättre mixern, utan jag kopplade tvärt om, d.v.s. utgången från den bättre mixern gick till den enda lineingången på den dåliga mixern, varpå den skar bort diskanten på alla signalkällor.
Ack, en enda omändring av hur kablarna drogs och ev. en hemlödd din-kabel (och/eller sett till att rätt pinnar på "mic"-ingången som var "instrument"/line var inkopplade) hade gett så mycket bättre ljud...
Rolf Zetterberg skrev:Numera ändrar jag personligen inget i så här gamla grejor utan låter dem vara helt i originalskick.
Jag brukar också försöka låta så gamla prylar vara i orginalskick om ingen redan micklat med dem.
freddenacka

Inlägg av freddenacka »

Tack för denna info! Jo den ser orörd ut och i bra skick så ska nog inte ändra något utan i stället ha den som den är och bygga en ny med annat chassi

Mvh
Fredrik
Skriv svar