Trimma en E-scooter? :)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Hej, fredde76´s förslag ser jag fram emot att läsa om en vidare utveckling av:)

/B
Användarvisningsbild
fredde76
Inlägg: 117
Blev medlem: 28 oktober 2003, 21:17:40
Ort: Uppsala

Inlägg av fredde76 »

Ok, det kanske var lite luddigt skrivet. Tanken är så här:

Låt säga att motorn vill ha max 12V för att fungera som den ska. Du kan ju langa på en större spänning men följden blir ju att motorn blir varm eller tom går sönder. Om vi i stället matar motorn med en fyrkantsvåg där Vmax ligger på 24V och integrerar med tiden så får vi ju samma medeleffekt och troligtvis högre moment.

/Fredrik
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det komer bara att bli varmare.
Användarvisningsbild
fredde76
Inlägg: 117
Blev medlem: 28 oktober 2003, 21:17:40
Ort: Uppsala

Inlägg av fredde76 »

Ok, varför då?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Efter som värmen ökar med kvadraten på spännignen. Jag har inte räknat på det. Men det känns inte som att det är en lösnign som funkar. Att pulsa en induktiv last blir väl inte så bra.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26647
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

En motor utför det arbete den får energi till! Att pulsa den ger inte mer energi och därför inte mer arbete heller!

Att den teknik ger mer kraft i en stegmotor är inte sant heller men man använder den teknik i strömstyrda stegmotordrivningar och där ger den mer kraft men det har att göra med att man styr strömmen i stället för spänningen.

Om det är en permanentmagnetmotor (sannolikt är det) måste magneterna vara starka nog att driva den extra effekt och då starkare magneter kostar pengar kommer den nog att palla det den är specat till och "inget mer" (inget av större betydelse).

Vad man kan göra är att montera en "kick-down" vid att under starten mata på extra med kräm och sen efter ett antal sekunder sänka spänningen till normalnivå.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Enligt siten som du länkar till så ska den ha denna spec:
Model Jumbo 04
Silnik elektryczny
Pojemność baterii 12V/4,5Ah
Napięcie wejściowe baterii 230V
Hamulce tylny, bębnowy
Max obciążenie 90 kg
Moc silnika 100W
Max prędkość 15 km/h
Waga 10 kg
Max zasięg (na jednym ładowaniu ) 10 km
Wymiary hulajnogi złożonej 23x40x150 cm


Priset borde vara ca 640kr. (1 Polish Zloty = 2.37984 Swedish Krona)

Rent spontant så skulle jag köpa en till och gör den ena till 2hjulsdrift, eller bygga ihoppdom till en trike.

Man kan även fundera på om inte batteriet är på gränsen till förlitet och inte kan ge full effekt utan att tappa i spänningen. Kanske finns det något för RC-bilar som kan hjälpa dig men sådant är oxå ganska dyrt...

Edit:
Här är den billigare och med bättre bilder på bland annat rem-skivan:
http://www.e-skutery.pl/product_info.ph ... ucts_id=32

Fan, 460kr (!) synd att man inte kan bli 14år igen...

Edit:
Hmm... man kan köpa många reservdelar, bla "Silnik 100W Hulajnoga" nu på "REA för bara" 47,58zł. Undra om det är motorn?
DaNoMiNo
Inlägg: 8
Blev medlem: 9 oktober 2005, 16:41:14

Inlägg av DaNoMiNo »

Har också en elscooter :)
Lite fakta om den.
Motor: 250W
Batteri: 24, 7 Ah
Toppfart 18-20 km/h
Drift: Kedja
Styling: Neonljus
Annat:Voltmätare,Radio 40(subbwoofern) 6(små högtalarrna) watts högtalare

Borde inte min vara strypt på något sätt?
Den går lika snabbt men motorn är på 250 W
Kan det bero på drevet?
Den går ca 15-20 km på en laddning.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Troligen kan du få bättre fart genom att dreva NER den och höja spänningen ordentligt samt justera förtändningen en aning. Kylningen kommer då att förbättras lite eftersom du får bra mycket högre varvtal på motorn, men viss risk att lindningarna slungas av och eller att lagren tar stryk finns. FÖR troligen är det en pm-motor och magneterna klarar inte högre moment än vad du har idag, så lösningen blir att öka momentet genom en nerdrevning kanske 20% samt att öka spänningen 50 till 100 % och justera förtändningen en kanske 5 grader. Inga garrantier dock, risken att det bara blir skit av motorn finns...
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Hej, va kul här har det hänt lite:)

Den bild jag länkade till var bara hur den ser ut eftersom det finns fler som kallas E-Scooter:)

Min spec:
Lite fakta om den.
Motor: 100W
Batteri: 24, 3,5 Ah
Toppfart 18-20 km/h
Drift: REM
Den går ca 8-10 km på en laddning


Så att den går längre beror på dubbla Ah.
Den borde väl va "strypt" så den inte ska "gå för snabbt".
Men din borde vara starkare på 250w iaf.


Dreva ner min går inte då jag ju har rem.
Verkar inte som detta går att lösa så speciellt säkert.
Byta motor + batterier är enda rätta verkar det som.

Förtändning på en ELMOTOR? Har jag ALDRIG hört :D

/B
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24615
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Den delen som släpkolen till rotorn sitter fast i kan man ändra i olika vinklar i förhållande till magneternas position. På vissa motorer, som tex många billiga små varianter, är kolen satta i precis samma vinkel som magneterna är i alltså 0 grader. Men om man vill ha ut lite av motorn så kan man sätta dessa kol några grader innan magneterna vilket gör att magnetfältet i rotorn skapas lite innan det är helt framme vid magneten.
benring
Inlägg: 900
Blev medlem: 18 januari 2005, 19:35:25

Inlägg av benring »

Ahaa, ok. På samma vis då som med förbrännings-spisen:)

/B
Skriv svar