Få bort krom?
Få bort krom?
Hur göra för att få bort krom? Har en pistol som är kromad men vill ha bort det. Finns det nåt hempularsätt att lösa det på?
Re: Få bort krom?
Det beror på hur bra kromet är..... På mina fälgar har kromet börjat krackelera av bromsvätska.... så om du badar pickan i det i några dagar så skulle det kanske funka 

det ska inte vara speciellt dyrt att lämna på avkromning heller... vad jag har hört så ska det kosta runt en tusenlapp för 4 st fälgar... och dom är ju bra mycket större än en pistol 

- DW
- Kontakt:
Kemisk finns bara ett bra sätt vad jag vet. Använd ett bad av natriumhydroxid eller än bättre med kaliumhydroxid + vatten.
Ju högre % halt och ju varmare dess bättre. Räkna timmar i badet om det är hårdkromat.
Ligger det nickelplättering under kommer du undan med 15 minuter kanske.
Tipps innan du blandar. Inget av dessa är bra för ögonen, KOH fräter dessutom snabbt igenom huden om den är varm!
Ju högre % halt och ju varmare dess bättre. Räkna timmar i badet om det är hårdkromat.
Ligger det nickelplättering under kommer du undan med 15 minuter kanske.
Tipps innan du blandar. Inget av dessa är bra för ögonen, KOH fräter dessutom snabbt igenom huden om den är varm!
- MarcusUmeå
- Kontakt:
Natriumhydroxid (NaOH) saluföres ofta som "Kaustiksoda". När det blandas ner i vatten så utveckals en hel del värme så ta minst lika mycket vatten som NaOH (alltså i vikt, inte volym). När det sedan svalnat lite så kan du pytsa i mer om du vill ha starkare koncentration.
För att neutralisera om det nu skulle komma spill någonstans så är en syra bra att ha. Men använd skyddsglasögon och handskar samt långärmade kläder. Jag har blandat med bara en t-shirt på överkroppen och det var ingen bra ide. En pytteliten droppe hamnade på ena armen och det sved som fan. Burka kanske är ett lämpligt klädesplagg för dessa lekar.
För övrigt: blandar man valfritt fett med NaOH så får man tvål.
För att neutralisera om det nu skulle komma spill någonstans så är en syra bra att ha. Men använd skyddsglasögon och handskar samt långärmade kläder. Jag har blandat med bara en t-shirt på överkroppen och det var ingen bra ide. En pytteliten droppe hamnade på ena armen och det sved som fan. Burka kanske är ett lämpligt klädesplagg för dessa lekar.
För övrigt: blandar man valfritt fett med NaOH så får man tvål.

Efter som de är kromat så borde delarna vara allt annat än syrafast rostfritt och då bör man väl inte doppa de i syra??
Har själv erfarenhet av vad som händer med zink och alu i kaustiksoda blir aldrig sig likt igen...
Blästring, ja då får man nog nöta på ett tag, mins mina kromade skärmar till en moped jag lämna på blästring man kunde nästan spegla sig i dom efter.
Blästraren sa: "drar jag på mer så kommer de inte vara nått kvar av skärmen istället"
Men de räckte för att pulverlackas.
Har själv erfarenhet av vad som händer med zink och alu i kaustiksoda blir aldrig sig likt igen...
Blästring, ja då får man nog nöta på ett tag, mins mina kromade skärmar till en moped jag lämna på blästring man kunde nästan spegla sig i dom efter.
Blästraren sa: "drar jag på mer så kommer de inte vara nått kvar av skärmen istället"
Men de räckte för att pulverlackas.
Många bra ideer men inga svar som är stensäkra. Blästring går bort då det nöter på materialet för mycket och sliden kommer nog glappa efter det. Kaustiksoda, äter det verkligen på materialet? Har jobbat med hårdförkromning och då hade vi soda i badet för avkromning men det var ju mest valsar å större grejer.
- Mizzarrogh
Jag med!blueint skrev:Jag vill ha en burka.. alltså en kinky i gummi!

Nå, Till er andra, gissar TS redan vet det i detalj, men Det brukar ju fungera som så att man först lägger ett tunnt kopparskikt över stålytan, sedan ett mycket tunnt kromskikt på detta så kromskiktet skall fästa, problemet är nu då att koppar och järn inte går vidare bra ihop om kromskiktet blir skadat genom surkopprings skiktet.
Blästring är nog ingen hit i detta fall.
Tänk på att kromföreningar är mycket giftiga att få i sig, i synnerhet om de innehåller sexvärt krom, som utfälls tex vid elektrolys.
(något jag dock antar TS redan är medveten om men fall andra läser tråden och tänkt labba)
Det fungerar med vanlig ättiksyra och liknande att neutralicera kaustiksoda, praktiska försök jag gjort förut med knivblad visar att det tar en bra stund innan järnet påverkas av syran (jag har inte provad soda dock) men det blir svart och strävt om syra blir kvar länge på någon fläck tex innuti delar.
Caswell Metal Stripping Kit: http://www.caswelleurope.co.uk/Stripping%20Kits.htm
Det sas inget om kostnad.
Det sas inget om kostnad.

-
krom är inte lösligt i kaustik soda med någpn nämnvärd hastighet. rostfria stål är mycket resistenta mot lutlösningar. men om det är järn(stål) under löser det inte sig i luten.
oxiderande syror löser inte krom. saltsyra löser, men tar metallen under också.
oxiderande syror löser inte krom. saltsyra löser, men tar metallen under också.
Var in på gamla jobbet idag och han var inte säker om det går i dom baden men vi ska prova. Annars trodde han svavelsyra skulle kunna funka.
-
inte på krom, den passiviseras av väteperoxiden men saltsyran löser upp oxiden ...
kan bli jämnt skägg...
kan bli jämnt skägg...