Skruvplint vs Torix
Skruvplint vs Torix
Hej.
Jag har sett flera uppeldade dosor med kopplingsplint, men inte ett enda problem i en dosa med torix.
Hur ser era erfarenheter ut?
Varför inte förbjuda de där värdelösa skruvplintarna?
Tänk vad lite du kan dra åt innan du drar sönder plinten jämfört med kraften det sitter med i en torix (och liknande).
Edit: Kanske ska lägga till att det handlar om kopplingar där flera ledare ska sammanfogas.
Otroligt att plintskiten är tillåtet.
Jag har sett flera uppeldade dosor med kopplingsplint, men inte ett enda problem i en dosa med torix.
Hur ser era erfarenheter ut?
Varför inte förbjuda de där värdelösa skruvplintarna?
Tänk vad lite du kan dra åt innan du drar sönder plinten jämfört med kraften det sitter med i en torix (och liknande).
Edit: Kanske ska lägga till att det handlar om kopplingar där flera ledare ska sammanfogas.
Otroligt att plintskiten är tillåtet.
Senast redigerad av mjv 3 februari 2012, 20:11:34, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Skruvplint vs Torix
Torix är trevligt för man får plats med fler i varje... Sitter som berget dessutom!
Elfirman som gjorde nyinst. i mitt hus för 3 år sen använde bara torix i kopplingsdosorna.
Elfirman som gjorde nyinst. i mitt hus för 3 år sen använde bara torix i kopplingsdosorna.
I infälld installation kör man nog ofta med torix. Ibland "ubåtar".
Men vid utanpåliggande så ingår ofta en plint i dosan, en helt värdelös plint. Det är främst detta jag syftar på.
Men vid utanpåliggande så ingår ofta en plint i dosan, en helt värdelös plint. Det är främst detta jag syftar på.
Jobbar som elektriker och torix är nog inte så vanligt i nyinstallationer, återfjädrande toppklämmor t.ex wago fungerar bra eller öppningsbara om det ska kopplas RK/MK.
Torix är väl snabbt och billigt och bra, ganska svårt att göra fel. Men de kräver att man har lite volym i dosan om det skall vara enkelt att använda och värdelös om man skall felsöka. Därför tror jag att det är vanligare med skruvplint i utanpåliggande små dosor. Men du kan köpa utanpåliggande dosor med eller utan plint så det är upp dig. Samma sak med skitplint som sitter i skit-billiga dosor, men det finns bättre.
Tittar du på maskiner och industrianläggningar som kostar pengar om det står still så hittar du inga torix i skåpen.
Tittar du på maskiner och industrianläggningar som kostar pengar om det står still så hittar du inga torix i skåpen.
Visst torix håller ihop kablarna men helt värdelöst om en till kabel ska dit eftersom man då får stå och försöka göra alla kablar raka igen eller en fullösning med dubbla torix till en och samma kopplingpunkt om längden på ledarna tillåter det. Wago är bättre då som går att återanvända och dra bort.
Ang skruvplint är det inge fel på dom så länge installationen blir korrekt men på ett vibrerande underlag kommer skruvarna lossna tidsnog och kanske därför inte helt lämpligt. Med andra ord har man då gjort fel från början eller om man ska säga att ett felaktigt val har gjorts.
Ang skruvplint är det inge fel på dom så länge installationen blir korrekt men på ett vibrerande underlag kommer skruvarna lossna tidsnog och kanske därför inte helt lämpligt. Med andra ord har man då gjort fel från början eller om man ska säga att ett felaktigt val har gjorts.
- Klas-Kenny
Har man kvalitetsdosor är det inga problem. De vi kör med på jobbet drar jag för allt jag är värd och de har då aldrig gått sönder. Förutsatt att man använder rätt skruvmejsel dvs, annars kan man klart runda skruvarna.
Känner lite att philips och pozidriv fanskapet borde förbjudas.. Ge mig torx och insex 
Sant, miljön spelar in. Jag jobbar på en industri, och där förekommer det ju en del vibrationer och skit. Handlar om belysning, så allt annat är naturligtvis snyggt ihopsytt i skåp.
Nog för att det finns säkringar, men jag gillar inte att det är återkommande att kopplingsdosor innehåller förkolnade delar...
Nog för att det finns säkringar, men jag gillar inte att det är återkommande att kopplingsdosor innehåller förkolnade delar...
Som sagt, fjäderbelastade kopplingsförband är mkt säkrare än något med skruv.
Dessa wago:r ger mycket bra, stadig känsla tycker jag.

EDIT: På tal om dåliga plintar, de blå kretskortmonterade skruvplintarna SUGER! När man spänner åt vrids ju hela höljet...

EDIT: På tal om dåliga plintar, de blå kretskortmonterade skruvplintarna SUGER! När man spänner åt vrids ju hela höljet...
De är mkt bra men dock dyra. Används med fördel till kablar som inte fungerar med vanlig wago.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag har dosor med skruvplintar i på ett par ställen här. Bl.a till spisen som jag var tvungen att flytta på... Har hållt fint i 12 år nu. 
Ubåtar är oslagbart när det är plattsbrist i en dosa. Men okej man får vara noga att dra skruven. Fjäderbelastade kopplingsklämmor och torix har sina fördelar och går oftast snabbare att montera.
Köper aldrig dosor med fast kopplingsplint.
Köper aldrig dosor med fast kopplingsplint.
Plintarna som följer med (billiga) utanpåliggande dosor går väl nästan alltid att lyfta ur och "slarva bort", och sen köra med wago, torix eller u-båtar?