En del av projektet är iaf. klar, val av låda/chassi.
För ett tag sedan sålde
wiklis en del prylar på tradera, bla. en testmojäng för GSM-telefoner. Jag googlade fram en bild från insidan och såg direkt att den skulle passa perfekt till mitt projekt.
Mycket fint chassi med allt jag behöver för frontpanelen. Display, softkeys, numerisk keypad och en skön optisk pulsgivare.
Display med 640x200 pixlar och några nivåer gråskala.
Baksidan med div. krafs.
Modulärt uppbyggd och ett antal RF-kablar/kontakter på köpet som jag säkert kan använda i mitt bygge.
Plats för för fem instickskort.
Insidan av fronten. Styrning av displayen ser lovande ut med få ett fåtal signaler.
Första kortet är Base Band Processor. Skickar Q/I-modulering via RF-kontakterna till nästa kort.
Andra kortet är RF-mixer/modulator (TxRx) som får lokaloscillatorsignal från tredje kortet.
Utfräst ram med ett antal rum för skärmning. Dessa ska jag nog återanvända och designa eget mönsterkort till.
Utfräst skärmning som sitter på baksidan av kortet.
Matchande front till skärmramen.
Programmerbar dämpning 50Ohm, DC till 4GHz, 70dB i steg om 10,20,20,20dB.
Tredje kortet är frekvenssyntes som fixar lokaloscillator till TxRx-kortet.
Ytterligare skärmram som går att återanvända.
Frekvensreferens till synteskortet.
Moderkortet i botten av chassit.
LCD:n, Citizen G6201H-BF. Hittade datablad till den och den är ganska simpel. Inget eget bildminne utan tar bara emot kontinuerlig pixeldata och klockar in i styrkretsarna. Det blir till att bygga en ordentlig kontroller med bildminne till denna.
Bör inte vara några problem att driva denna LCD:n. Den tar in FRAME, LOAD (line), CLK och 4 bitar data. Fyra pixlar per klocka.
DF-signalen är jag osäker på. Den växlar mellan hög och låg varannan linje. Databladet säger bara "A.C. signal for LCD driving".
Nån som vet?
Övrigt användbart i lådan är en schysst nätdel med 5V 8.8A, 18V 2.5V, 7V 1.8A, 12V 0.65A.