Två enfasladdare på trefasuttag? Blåser överspänningsskydd.
Två enfasladdare på trefasuttag? Blåser överspänningsskydd.
Hej.
Jag har en fråga jag är lite osäker på.
Vi har två stycken batteriladdare, 230VAC in, 220VDC ut. 3200W per styck. Switchad historia. "Sekundären" är seriekopplad, för att komma upp i drygt 420VDC. Dessa laddare sitter på ett elfordon. Eftersom laddarna drar upp till 14A styck, så räcker inte ett enfasuttag. Så det blev ett trefas 16A intag. En laddare sitter på L1, den andra på L2. Bägge laddarnas nolla gå till handskens enda nolla. Detta fungerar normalt fint. Men ibland går en laddare sönder, och det är alltid varistorn som har exploderat. Jag funderar på om det kan bero på inkopplingen av laddhandsken? Sätter man i den lite snett, så att man får kontakt med två faser innan nollan, så blir laddarna helt plötsligt seriekopplade på 400VAC. Då vill det till att bägge drar exakt lika mycket ström, annars blir spänningen inte lika över bägge laddare, och en lär få för hög spänning. Men, hur tusan löser man det på ett smidigt sätt? Några bra förslag? Om det nu är det som händer, jag bara gissar.
Tacksam för alla tips! Det börjar bli dyrt att byta laddare hela tiden...
Mvh
Kent Sjögren
Jag har en fråga jag är lite osäker på.
Vi har två stycken batteriladdare, 230VAC in, 220VDC ut. 3200W per styck. Switchad historia. "Sekundären" är seriekopplad, för att komma upp i drygt 420VDC. Dessa laddare sitter på ett elfordon. Eftersom laddarna drar upp till 14A styck, så räcker inte ett enfasuttag. Så det blev ett trefas 16A intag. En laddare sitter på L1, den andra på L2. Bägge laddarnas nolla gå till handskens enda nolla. Detta fungerar normalt fint. Men ibland går en laddare sönder, och det är alltid varistorn som har exploderat. Jag funderar på om det kan bero på inkopplingen av laddhandsken? Sätter man i den lite snett, så att man får kontakt med två faser innan nollan, så blir laddarna helt plötsligt seriekopplade på 400VAC. Då vill det till att bägge drar exakt lika mycket ström, annars blir spänningen inte lika över bägge laddare, och en lär få för hög spänning. Men, hur tusan löser man det på ett smidigt sätt? Några bra förslag? Om det nu är det som händer, jag bara gissar.
Tacksam för alla tips! Det börjar bli dyrt att byta laddare hela tiden...
Mvh
Kent Sjögren
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Re: Två enfasladdare på trefasuttag? Blåser överspänningssky
Kan den ena laddaren vara inkopplad utan att den andra är det? I så fall skulle jag som första hempulslösning kopplat in dem med varsin handske/stickpropp. En litet seriösare lösning skulle vara att montera en strömbrytare/kontaktor före trefasuttaget som bara bryter de tre faserna men lämnar nollan ansluten. Dock är jag osäker på om man får göra så (d.v.s. lämna nollan obruten). Hur som helst måste en behörig elektriker göra installationen, och han eller hon vet garanterat.
- FormerMazda
Använd inte handsken som på/avslag.
Mitt tips.
Mitt tips.
det problemet finns ju alltid vad gäller 3fas om man ansluter kontakten med apparaten påslagen.
sätt dit en brytare på laddaren...
montera en modern rund kontakt i plast
slipa ner fasernas kontaktstift ngn millimeter....
men se till att de iaf är tillräckligt långa.
sätt dit en brytare på laddaren...
montera en modern rund kontakt i plast
slipa ner fasernas kontaktstift ngn millimeter....
men se till att de iaf är tillräckligt långa.
Till saken hör att det är två maskinen som för tillfället är i bruk hos vår kund, nere i Danmark. (Jag är i Kalmar, så det kostar en slant varje gång man åker dit med.) Chafförerna har vant sig vid att bara skicka i trefashandsken (rund röd, har för mig dom kallas CEE-don) när dom har parkerat maskinen. Och då ska dom antingen äta lunch, dricka kaffe eller åka hem, så dom har bråttom. Dom hinner knappt märka om laddningslampan tänds en gång. Det finns en brytare på laddstolpen, men den stängs inte av. Handsken dras bara ur traktorn. Det finns uttag med inbyggd strömbrytare, som hindrar att handsken dras ut. Men motsvarande intag har jag inte hittat! Alternativt om man kan få dit en givare på handsken, som drar ett relä som kopplar in faserna med en fördröjning. Och låtar nollan vara till konstant. Blir det en brytare på traktorn som ska slås till så kommer dom garanterat att glömma det.
Som vanligt är det ont om plats också...
Slipa ner kontaktsiften var ingen dum idé egentligen...
En fundering var någon form av spännignsdelare som skapar en virtuell nolla en stund, men det blir svårt med de effekterna.
Som vanligt är det ont om plats också...
Slipa ner kontaktsiften var ingen dum idé egentligen...
En fundering var någon form av spännignsdelare som skapar en virtuell nolla en stund, men det blir svårt med de effekterna.
Det är ju generellt en dum ide att dra ur och sätta i en kontakt när det är full belastning. De är inte gjorda för det, det är därför man har brytare.
Just det aktuella problemet kan kanske lösas med tillslagsfördröjning på laddarna?
Just det aktuella problemet kan kanske lösas med tillslagsfördröjning på laddarna?
- prototypen
Mitt förslag är en fördröjning och om man kunde få till det så att den kräver 120 graders fasvridning mellan faserna, dvs om den upptäckt att nollan finns med då drar kontakten eller relä.
Protte
Protte
Man borde nog kunna använda ett 3-fas övervakningsrelä som kollar att alla faser + nollan är ok i spänning m.m. och först då drar en kontaktor som kopplar in laddarna.
//B1N4RY
//B1N4RY
Det räcker med en kontaktor som man drar men en knapp och har självhållning på sedan. Lämpligen har en off knapp också. Det kan ju vara när man drar ur den som man får felet också. Går det att har brytaren i en lucka eller liknande så går det ju inte att fuska.
Håller med danei.
Annars finns det huvudbrytare som man kan montera ett magnetisk underspänningsskydd som brytare vind spänningsbortfall. Detta är vanligt i maskiner som inte får starta av sig själva efter ett strömavbrott tex.
Annars finns det huvudbrytare som man kan montera ett magnetisk underspänningsskydd som brytare vind spänningsbortfall. Detta är vanligt i maskiner som inte får starta av sig själva efter ett strömavbrott tex.
Om du kan hitta någon form av specialkontakter istället för vanlig trefashandske så är en lösning att ha separat ledare för nollan till varje laddare.
Jag vet dock inte vilken sorts kontakt det skulle vara. Det verkar både dumt och farligt att använda "fas 3" i en vanlig trefaskontakt som "extra nolla".
Enligt wikipedia på holländska (!!, använd google translate) så verkar det som att holländarna ibland kör två enfasgrupper på det sättet i perilexkontakter.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Perilex
Det verkar som sagt inte bra att göra så.
De här kan kanske vara nåt?
http://www.harting.se/products/products ... inder-han/
AVAB använder dem för multikablar för scenljus. Jag har själv använt dem för multikablar för portabla discoanläggningar och har aldrig haft strul med dem.
Jag vet dock inte vad kontakterna tycker om att dra igång två feta switchade nätagg. Läs specarna!
De finns att köpa på Elfa ifall harting inte är sugna på att sälja enstaka direkt. Med lite tur kanske den här direktlänken fungerar:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... ageSize=25
Jag vet dock inte vilken sorts kontakt det skulle vara. Det verkar både dumt och farligt att använda "fas 3" i en vanlig trefaskontakt som "extra nolla".
Enligt wikipedia på holländska (!!, använd google translate) så verkar det som att holländarna ibland kör två enfasgrupper på det sättet i perilexkontakter.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Perilex
Det verkar som sagt inte bra att göra så.
De här kan kanske vara nåt?
http://www.harting.se/products/products ... inder-han/
AVAB använder dem för multikablar för scenljus. Jag har själv använt dem för multikablar för portabla discoanläggningar och har aldrig haft strul med dem.
Jag vet dock inte vad kontakterna tycker om att dra igång två feta switchade nätagg. Läs specarna!
De finns att köpa på Elfa ifall harting inte är sugna på att sälja enstaka direkt. Med lite tur kanske den här direktlänken fungerar:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... ageSize=25
Om man ska byta till specialkontakter så måste man ju in och ändra i den fasta installationen, då kan man lika gärna göra rätt och byta till vanliga CEE-uttag med brytare som låser fast kontakten.
Annars kanske ett alternativ är att montera ett rejält överspänningsskydd i trucken som clampar spänningen tillräckligt snabbt för att skona laddarna. Eller ännu bättre skippa dom två enfasladdarna och istället ta en tvåfas eller trefasladdare som ej kräver nolla.
Annars kanske ett alternativ är att montera ett rejält överspänningsskydd i trucken som clampar spänningen tillräckligt snabbt för att skona laddarna. Eller ännu bättre skippa dom två enfasladdarna och istället ta en tvåfas eller trefasladdare som ej kräver nolla.
Ändrar du i din fasta installation för att det inte är ett standard don på motorvärmaren.....
Det medför en speciell laddsladd inget mer. Men det förutsätter ju att man ansluter och kopplar ur i rätt ände.
Det medför en speciell laddsladd inget mer. Men det förutsätter ju att man ansluter och kopplar ur i rätt ände.
Varför inte två kontaktorer en på L1-nolla och den andra på L2-nolla och L1 och L2 genom bägge kontaktorerna innan laddaren?
Det är ju oftast vid inkoppling det kan vara lite fibblit, när man drar ut går det oftast lättare och den ska bara rakt ut.
Det är ju oftast vid inkoppling det kan vara lite fibblit, när man drar ut går det oftast lättare och den ska bara rakt ut.
De kommer ju att dra även om du har två faser men ingen nolla.