Trådlös PIC kommunikation

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
RocketRoger

Trådlös PIC kommunikation

Inlägg av RocketRoger »

Är det någon som har testat trådlös kommunikation med en eller fler PIC(ar) :?:

Och vad kan ni rekommendera, ZigBee eller MiWi :?: Vad är mest kostnadseffektivt, räckvider och fördelar mot problem. :humm:
sugarman64

Re: Trdålös PIC kommunikation

Inlägg av sugarman64 »

Jag använder denna modulen som Swech här på forumemet säljer http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=614

Funkar bra och bra pris. Inget extra behövs, bara att koppla in och skicka data seriellt. Dock verkar de vara slut för tillfället.
RocketRoger

Inlägg av RocketRoger »

Jag har kikat på ZigBee-modul, MRF24J40MA-I/RM, https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 3-73&toc=0

Vilken är billigare och är supportad ifrån microchip och har ett SPI interface. Samt att den stödjer både MiWi och ZigBee.

Nu är jag inte insatt i vare sig MiWi eller ZigBee... ännu. Men jag tänkte på om någon har testat någon av dessa trådlösa protokoll ?
choppertony

Inlägg av choppertony »

Jag pillar lite med en BTbee, Där är ju räckvidden inte så lång. Och jag har fortfarande inte hittat något billigt eller gratisprogram för att
göra en app till telefonen. Jag kör med android just nu. Jag skall göra 8 knappar i APPen där fyra sätter på 4 olika kanaler och 4 st stänger av dem.
Ex, Jag skickar '1' från telefonen. Diod nr 1 på Pickit tänds. Jag skickar 'a' så släcks denJag skickar '2' och diod nr 2 tänds, Jag skickar 'b' och den släcks
och så vidare. Men jag vill hitta ett program där jag kan göra denna Appen med knappar i stället för programmet som man kan hämta hem där man skriver
tecknen som skall skickas.

Ursäkta min stavning, men hoppas ni förstår.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Om du berättar lite mer vad det ska användas till tror jag blir det lättare att svara.

Zigbee är komplext men har stöd för så kallade mesh-nätverk där meddelanden kan routas fram till destinationen
om inte räckvidden räcker. Vad jag förstår är MiWi Microchips egna protokoll som inte har stöd för mesh-nätverk
utan klarar bara star och point-to-point, men som är betydligt enklare och kräver inte mycket minne.
För övrigt är IEEE 802.15.4 som Microchip-modulen använder ett, i mitt tycke, mycket robust fysiskt lager.

Det du bör fundera på är:
- Typ av nätverk (point-to-point, star, mesh etc.)
- Räckvidd
- Strömförbrukning (nätansluten, batteri etc.)
- Datahastighet
- Storlek
- Kostnad
- Bygga/programmera själv eller köpa färdigt

Vilket/vilka av ovanstående är viktigast för dig?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Trådlös PIC kommunikation

Inlägg av Swech »

Jag har fler moduler på väg in nu i februari.

Kanske inte är vad TS letar efter men vi får väl se om det klarnar

Swech
RocketRoger

Inlägg av RocketRoger »

@thepirateboy

Tackar för informationen. Bara det lilla hjälpte mig enormt.

Svar på frågorna:
Typ av nätverk (point-to-point, star, mesh etc.)

Jag tänker mig först och främst ett point-to-point. Men i ett senare skede sträcka mig till ett star.
Räckvidd

100m är i nuläget helt ok. Men längre fram mycket längre... typ 1000 km eller "anywhere on earth".
Strömförbrukning (nätansluten, batteri etc.)
Både nätansluten och batteri.
Datahastighet
Är i nuläget inte kritisk. Att skicka kanske ett par bytes (10-50st) med start bitar, cheksum och stopbitar i taget, i loppet av en timme.
Storlek
Fysiskt ? Kanske 10x10x10 cm till 20x20x20 cm.
Kostnad
Runt 1000kr.
Bygga/programmera själv eller köpa färdigt
Bygga och programmera själv.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Ok, det gav en del svar.

När det gäller räckvidd så beror det enormt mycket på om det är inomhus eller utomhus. Dom moduler
du länkar till har ungefär 15m räckvidd inomhus och kanske max 100 meter utomhus i öppen terräng.

Eftersom du inte har några krav på att grejerna ska vara små eller krav på hög datahastighet skulle jag
nog välja ett lägre frekvensband t ex 868 MHz eller ev. 433 MHz för att öka räckvidden utan att öka effekten.

1000m är svårt att åstadkomma inom något ISM-band (möjligtvis 169 MHz) utan att bryta mot reglerna. Kolla då istället på GSM-modem.

Det finns mängder med moduler på marknaden inkl. mina egna moduler.

Det viktigaste tycker jag är att välja någon modul med RF-chip som sköter pakethantering, CRC, "listen-before-talk", ACK osv. vilket brukar göra systemet mer tillförlitligt.

T ex Farnell och Mouser har även en del moduler:
http://se.mouser.com/Embedded-Solutions ... =1&FS=True
http://se.farnell.com/jsp/search/browse ... allpartial
RocketRoger

Inlägg av RocketRoger »

Mycket intressanta svar ! :)

Jag kollade genast dina tre länkar. Ska sova lite på saken å kika vidare i morgon... blir kanske en PM till dig sen.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> 1000m är svårt att åstadkomma inom något ISM-band

Han skrev 1000 *km*...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

1000km är enkelt att fixa! GPRS kallas det... När man har tillgång till internet har man kontakt.
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

Kan priset på 60 kr verkligen stämma på en GSM modul (eller vad det är) som denna på Elfa 78-405-40 ? Eller har jag missat nåt? Övriga moduler på ELFA ligger på runt 700 kr.

Kanske går att slakta en mobil annars.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Tja, "Artikeln utgår ur sortimentet" och enbart 72 moduler på centrallagret.
De kanske bara vill bli av med dom. Det saknas också fabrikat och datablad.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är ett gammalt modul men det fungerar nog ganska bra för det. Så ja, priset är nog ganska rätt - om man är snabb...
RocketRoger

Inlägg av RocketRoger »

Så för upp till ca 500m så gäller ISM-band ?

Hur långt sträcker sig GSM ?

GPRS, vad är det ?

Jag antar att jag har en del att plugga på här. Men i runda slängar, vad är det för ca priser på detta ? Och hur kommunicerar man med GSM och GPRS ?

Rätta mig om jag har fel på detta:

ISM och GSM är olika frekvensband vars ända uppgift är att ha en bärvåg för datan man tänker sända ? Och modulerna till dessa kan både omvandla och "handskaka" med UART protokollet ? Varav jag kan ta emot data via en PIC, och vidare kommunicera med SPI till andra IC kretsar ?

GPRS ? Liknande som ovan ?

Har någon ett bra tips på antingen faktaböcker, datablad å liknande lektyr för ovanstående ?

(Jag är först och främst intresserad av att kommunicera med PICen på långt avstånd, utan att spendera för mycket tid åt det trådlösa. Sen får jag lov att djupdyka i ämnet för att alternativa vägar). Har ju min skattkarta med kretsar att bygga både sändare och mottagare. Att ta emot vanlig radio var ju relativt enkelt. Men att sända information och omvandla till läsbar data för en PIC har jag aldrig satt mig in i.
Skriv svar