Intressant video: A swarm of nano quadrotors
Re: Intressant video: A swarm of nano quadrotors
riktigt ballt, synd bara att dom som vanligt har all intelligens liggande utanför robotarna...
Hur små quads kan man bygga själv? Jag skulle vara intresserad av att bygga en liten en med ungarna, inget livsfarligt 1-metersmonster.
En minimalt liten med en liten kamera på, behöver inte vara realtid/videolänk utan det räcker med en "keychain"-kamera som spelar in.
En minimalt liten med en liten kamera på, behöver inte vara realtid/videolänk utan det räcker med en "keychain"-kamera som spelar in.
Har för mig att dadde (rcexplorer.se) byggt nån mini variant.
Annars finns ju denna
Länk
Om det blir bygge så glöm inte projekttråden här på EF bara!
/DeVille
Annars finns ju denna
Länk
Om det blir bygge så glöm inte projekttråden här på EF bara!
/DeVille
Coolt, tack! Det dröjer nog ett tag till, ska köpa slowflyer till ungen i sommar först (han är 5) 
Undra vem som har härmat vem =)
http://www.jeromedemers.com/blog/2011/0 ... opter-pcb/
http://www.jeromedemers.com/blog/2011/0 ... opter-pcb/
Det är ju inte svårt att se potentialen iaf. MEN det ska nog till att de är autonoma till rätt stor grad för att det ska funka för tex jordbävningseftersök osv.
Nu har jag ingen aning egentligen men jag tror att åtminstone måste flygningen vara helt autonom sånär som på destination/mönster etc. sen måste quad:en klara sig själv och bara skicka tillbaka något den upptäckt (tex en människa/bomb/mina etc) till en operatör för verifikation.
Det fanns ju något projekt där de hade en stor radiostyrd helikopter som flög autonomt men som ändå fotade/kontrollerade misstänkta saker vad jag minns så var det gifttunnor och det hela var en tävling. (kanske någon kommer ihåg och kan länka?)
Användningarna är ju väldigt stora även till vardags, tänk en senildement/barn etc som drar till skogs tex. kan man skicka upp en svärm för att snabbt söka av ett stort område med värmekamera. (Hittar man inget får man ju såklart gå skallgång).
Tror att vi kommer få se mycket av dessa i framtiden!
Nu har jag ingen aning egentligen men jag tror att åtminstone måste flygningen vara helt autonom sånär som på destination/mönster etc. sen måste quad:en klara sig själv och bara skicka tillbaka något den upptäckt (tex en människa/bomb/mina etc) till en operatör för verifikation.
Det fanns ju något projekt där de hade en stor radiostyrd helikopter som flög autonomt men som ändå fotade/kontrollerade misstänkta saker vad jag minns så var det gifttunnor och det hela var en tävling. (kanske någon kommer ihåg och kan länka?)
Användningarna är ju väldigt stora även till vardags, tänk en senildement/barn etc som drar till skogs tex. kan man skicka upp en svärm för att snabbt söka av ett stort område med värmekamera. (Hittar man inget får man ju såklart gå skallgång).
Tror att vi kommer få se mycket av dessa i framtiden!
Problemet med de du ser i denna video (den TS postade) är att de inte alls är autonoma, utan liksom ett flertal/största delen av de riktigt imponerande quad-videos som gjorts senaste året så använder de ett externt mocap-system (du ser ett par av kamerorna till det i början av videon) för positionering, beräknar detta i en stor dator som står på marken och sen skickar det till quaden.
Tyvärr är det avsevärt svårare om allt ska ske lokalt, vilket behövs om du ska ut och flyga ute t.ex...
Tyvärr är det avsevärt svårare om allt ska ske lokalt, vilket behövs om du ska ut och flyga ute t.ex...
-
bildgravyr
Största problemet är väl flygtiden, skulle gissa att de inte kan flyga speciellt många minuter per laddning.
thebolt:Jo det är ju som sagt inte mycket intelligens i quadarna.
10 minuter räcker ju rätt gott det hinner man en bra bit på. Jag kan iofs tänka mig en lösning med metanolmotor och någon slags magnetkoppling ute vid rotorerna på så sätt kan man säkert flyga 3x längre.
Dock tror jag man tar sig ganska långt med optimerad acc-ESC-motor-propeller så det ligger optimalt. Kan man sen producera quaden så den är lättast möjligt så har man en väldigt bra kombo.
10 minuter räcker ju rätt gott det hinner man en bra bit på. Jag kan iofs tänka mig en lösning med metanolmotor och någon slags magnetkoppling ute vid rotorerna på så sätt kan man säkert flyga 3x längre.
Dock tror jag man tar sig ganska långt med optimerad acc-ESC-motor-propeller så det ligger optimalt. Kan man sen producera quaden så den är lättast möjligt så har man en väldigt bra kombo.