Det här med GND? Vad betyder det?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Claustrofob

Det här med GND? Vad betyder det?

Inlägg av Claustrofob »

Som automationselektriker har jag alltid jobbat med starkström, vi snackar 120-230 V AC. Där snackar man fas, nolla, jord (plus, minus, jord).
Men på senare tid har jag halkat in på elektronik och där stöter man på begreppet GND.
Direkt översatt så tycker jag det ska vara Jord, men att koppla plus + till jord på ett kretskort känns lite ologiskt.

Kan någon hjälpa mig och reda ut saken?
sodjan
EF Sponsor

Re: Det här med GND? Vad betyder det?

Inlägg av sodjan »

Oftast är det analogt med "0V" eller liknande.
Det har inte något med begreppet "jord" i starkströmssammanhang att göra.
Claustrofob

Inlägg av Claustrofob »

sodjan skrev:Oftast är det analogt med "0V" eller liknande.
Det har inte något med begreppet "jord" i starkströmssammanhang att göra.
Så GND är minus (nollpunkt)?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Denna sida ger dig en kort övergripande inblick i likströmslärans fantastiska värld. Där kan du skapa dig en liten uppfattning om vad som menas med GND.
xxargs

Inlägg av xxargs »

GND är samma som referensjordplan eller 0 Volt referensplan - men jord är inte alltid kopplad till minus!!!

Problemet är att vi är så vana att tänka plus och jord (jord som minusanslutningen till batteriet då), men i fallet OP-ampar har man ofta plus, jord, minus på matningen - och då blir förstås jorden positiv relativt minus-sidan.

48-Volt system inom telekom är nästan alltid +(plus)-jordade av historiska orsaker, troligen från tiden man körde med rör, liksom äldre bilar och traktorer med Lucas elsystem [1] och ursprungligen sägs det att det hade med korrosion att göra vilket som bekant alltid startar på pluspolen på ett batteri och i fordonstillämpning förmodligen var en nackdel med plus-jord när man kör med chassie-jordade system, fast man tänkte troligen att det skulle vara tvärt om... en plus-jordad system har alltså ingen +(plus) kabeln utan den har en jord och en minus-sladd att koppla sina prylar emot och om det blir ett problem eller inte beror på om om utrustningen internt har kopplat sig mot chassiet och i så fall på vilken sida och om chassiet i sin tur är kopplad mot jord...

dom flesta 48-volt telekom-prylar har en isolerad omvandlare i sig vilket gör att det internt kan köra med plus som matning och minus som jord inne i boxen - håller man på med radioprylar så är tex mekaniken och de olika jordplanen på kretskorten alltid kopplad mot jord vare sig man vill eller inte.

[1] mannen som felaktigt benämns ha uppfunnit mörkret, vilket Lucas förnekade, men de hade patent på kortslutning och glappkontakten!

Mycket av Lucas Eletrics problem beror till stor del på Joseph Lucas själv och hans attityd till problemet samt oviljan att modernisera på sedvanlig Brittiskt sätt. Han påstås ha sagt att "en gentleman inte kör bil efter mörkrets inbrott" och tog helt enkelt inte kvalitetsproblemen på allvar.
Senast redigerad av xxargs 2 februari 2012, 13:20:47, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Så GND är minus (nollpunkt)?

Nej! "minus" är normat mindre/lägre än "noll".

Noll är noll.

(Bortsätt då från att batterier är märkta med "+" och "-", men det är det det...)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

victorclausson skrev:Som automationselektriker har jag alltid jobbat med starkström, vi snackar 120-230 V AC. Där snackar man fas, nolla, jord (plus, minus, jord).
Men på senare tid har jag halkat in på elektronik och där stöter man på begreppet GND.
Direkt översatt så tycker jag det ska vara Jord, men att koppla plus + till jord på ett kretskort känns lite ologiskt.
Du kan inte blanda in plus och minus i AC sammanhang. Plus och minus anslutningar finns bara i likströmskretsar, såvida man inte pratar om positiva och negativa halvperioden. Men att göra likhet mellan fas och plus ledare samt nolla och minusledare är helt felaktigt.

Även begreppet jord är luddigt. Är det skyddsjord ("PE" Protective Earth), eller "PEN" Protective Earth Neutral, eller analog jord eller potentialutjämningsjordning eller någon annan jord.

När vi talar om GND menar vi den referens som utgör 0V potential. Om du tar ett batteri, t.ex ett 9V batteri och låter + pol och - pol vara oinkopplade. Så "flyter" dessa poler i förhållande till omgivningen. De vill säga har inget elektrisk samband med omgivningen eller är galvaniskt skild från omgivningen.

Har du en bil i närheten. Så är dess batteri (12V) oftast kopplat med - pol till chassit. Det kallar vi då GND, dvs vår referens 0V. När vi ansluter en multimeter ansluter vi dess - ingång (ofta märkt "com" för common). Gamla engelska bilar var + jordade, dvs hade + pol kopplat till chassi.

Den - jordade bilen kopplar vi ihop med vårt lösa 9V batteri. Låt säga att vi kopplar - pol på 9V batteriet till 12V batteriets - pol. Nu har vi två olika spänningar med en gemensam referens, chassit 0V, eller om vi säger GND. Mäter vi med en multimeter från GND till bilbatteriets + pol mäter vi någonstans i närheten +12V (beroende på laddning i batteriet). Mäter vi från GND till 9V batteriets + pol mäter vi runt + 9V.

Låt säga vi tar lös 9v batteriet igen så att det inte har någon kontakt med bilen. Sedan ansluter vi dess + pol till bilens chassi. Mäter vi nu från GND till bilbatteriets + pol får vi samma resultat som tidigare dvs +12V. Mäter vi från GND till 9V batteriets - pol, får vi nu -9V.

När bilen står där är dess elektriska anläggning skillt från omgivningen, pga att hjulen isolerar den från omgivningen. Om vi nu vill koppla in en motorvärmare, måste vi koppla in skyddsjord till chassit för att ingen ska få sig en stöt om det blir något fel i motorvärmarkretsen. Nu är alltså bilens GND och (PE) skyddsjord sammankopplade och skyddsjord och GND är på samma potential, vi säger 0V.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

PE kan man också se, speciellt om man caddar i Eagle.
PowerEarth kanske? eller Erde, Eagle är ju tyskt från början tror jag.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag har lite svårt för Vcc och Vdd och lär mig aldrig vilket som är vilket...
Samma sak med anod och katod. Fast det är ett handikapp jag kan leva med :)
klarar mig rätt bra ändå.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

PANK lärde jag mig på gymnasiet.
Bra minnesregel.
En annan var för LED,
kapad katod.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Vcc kollektor
Vee emitter
Vss source
Vdd drain
Och de kan egentligen vara både positiva och negativa, beroende på om det är NPN/PNP eller n/p-kanal.
I förhållande till GND då...
:wacko:
Edit: Rättelse
Senast redigerad av bit96 3 februari 2012, 07:56:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Ah Vss och Vdd var det... source och drain... så source är positivt då rimligtvis.
Well well, danke! Sova!
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Databladen på CMOS4000-serien ger en del ah-ha.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

adent skrev:Ah Vss och Vdd var det... source och drain... så source är positivt då rimligtvis.
Well well, danke! Sova!
För p-kanal, ja.
Men nu för tiden tror jag att Vdd alltid är positiv och Vss negativ, oavsett p/n-kanal.
Och på samma sätt är Vcc positiv och Vee negativ oavsett om det är NPN eller PNP.
Och så blandar man i GND där det behövs också.

Edit: Försök till förtydligande.
Claustrofob

Inlägg av Claustrofob »

Mindmapper skrev:
victorclausson skrev:Som automationselektriker har jag alltid jobbat med starkström, vi snackar 120-230 V AC. Där snackar man fas, nolla, jord (plus, minus, jord).
Du kan inte blanda in plus och minus i AC sammanhang. Plus och minus anslutningar finns bara i likströmskretsar, såvida man inte pratar om positiva och negativa halvperioden. Men att göra likhet mellan fas och plus ledare samt nolla och minusledare är helt felaktigt.

Även begreppet jord är luddigt. Är det skyddsjord ("PE" Protective Earth), eller "PEN" Protective Earth Neutral, eller analog jord eller potentialutjämningsjordning eller någon annan jord.

När vi talar om GND menar vi den referens som utgör 0V potential. Om du tar ett batteri, t.ex ett 9V batteri och låter + pol och - pol vara oinkopplade. Så "flyter" dessa poler i förhållande till omgivningen. De vill säga har inget elektrisk samband med omgivningen eller är galvaniskt
Tusen tack! Nu klarnade saker och ting verkligen upp. Mycket bra förklarat! Tack
Skriv svar