Enklare Interface bygge

pavan

Enklare Interface bygge

Inlägg av pavan »

Hej
Jag undrar om någon kan tänka sig att ta sig an ett enklare Radio interface bygge. Själv kan jag inget om sånt här. Men har pratat med folk som kan sånt här och enligt dom är inte detta något jätteprojekt precis. Jag har alla komponenter som behövs och kretskort mm.
Jag har även såklart ett schema som är bra och lättläst. Relativt generös betalning utgår givetvis till den som tar sig an detta bygge.

Schemat ses på denna länk:

http://www.bilddump.se/bilder/201202012 ... .53.48.jpg

Lista över komponenterna som behövs och som jag redan har:

Antal & Benämning:
8 st
Ellyt 1 µF
3 st
Ellyt 10 µF
1 st
Ellyt 100 µF
1 st
Motstånd 4K7
2 st
Motstånd 100 K
2 st
Motstånd 240 R
2 st
Trimpot 5 K
2 st
Reg LM317L
1 st
Reg 7805
2 st
MAX 232
1 st
40106
1 st
Omkoppl 1 pol, On-On
1 st
Omkoppl 2 pol, On-Off-On
1 st
DSUB9 hon
1 st
DSUB9 han
1 st
RJ45 8 pol
1 st
Exp. kort 3-hål banor

Om någon skulle kunna tänka sig att ge sig på detta bygge så vore jag tacksam, och som sagt, en summa utbetalas givetvis till vederbörande. Tack på förhand.

//Pavan.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Enklare Interface bygge

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag skulle absolut kunna tänka mig att ta på mig projektet.

Fast då skulle jag nog hellre vilja rita och etsa ett "riktigt" kretskort, experimentkort är tråkiga.. :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej Pavan!

På vilken frekvens skall du sända med radion och har du sändartillstånd för denna frekvens?
pavan

Inlägg av pavan »

Hej
Självklart har jag tillstånd på den frekvensen jag ska progga. Men man ska ha i åtanke att man kan använda radios till att lyssna bara om man inte har tillstånd, man kan till och med spärra sändning i programvaran. Men som sagt, jag programmerar det jag har tillstånd för, inget annat. För mej är det självklart.
Labmaster, är du sugen på bygget eller varför undrade du?? :wink:

P.S Om det är någon som verkligen är intresserad så får ni gärna höra av er på PM.

//pavan.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ja, jag skulle kunna göra jobbet till dig men jag vill först se ditt sändartillstånd eller om du har ett amatörradiocertifikat så vill jag veta vilken signal du har. Detta krav bör även andra ställa som erbjuder hjälp med detta projekt.

Har du inget sändartillstånd men bara skall använda mottagaren vill jag inte hjälpa dig med mindre än att sändaren sätts ur funktion genom att plocka ur vitala delar som innebär att det inte går att sända med apparaten.

Bakgrunden är att jag inte vill medverka till brott mot Lagen om Elektronisk kommunikation. LEK som den också kallas.

Skicka gärna ett PM till mig om du vill ha hjälp så kan vi komma överens om hur du kan visa upp ditt sändningstillstånd.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Fats nu är det ju numera fullt tillåtet att INNEHA sändarutrustning, så man begår inget brott oavsett, om nu TS mot förmodan skulle sända på fel frekvens är han ensamt skyldig till detta.

Sen kan man ju ha egna personliga krav bäst man vill då.
pavan

Inlägg av pavan »

Hej
Oj. Jag efterfrågar ett helt lagligt bygge som används till att programmera en radio apparat. Det krävs inga sändningstillstånd varken för att tillverka interfacet eller för att använda interfacet, Som jag sa i tidigare inlägg att spärr på sändning kan läggas in i mjukvaran om man vill så, men att börja plocka bort "vitala delar" i en radioapparat, det gör man inte.
Men för att förtydliga, jag har sändningstillstånd på dom frekvenserna jag kommer att programmera, det ser jag liksom till själv att jag inte använder frekvenser som man inte får, så det behöver ingen oroa sig för. Och skulle en radio användare sända på frekvenser han inte får så är det han som begår ett fel, inte den som byggt intefacet. Men som sagt erfoderliga tillstånd finns. Om någon trots allt skulle haka upp sig på den saken så kan tillstånd uppvisas för den som verkligen är seriös med att vilja bygga interfacet.
PM vid intresse.

//pavan
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Du har PM
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Har inte SM7GYT byggt den redan då?

Intressant hemsida må jag säga!
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det har han nog gjort och det är inte helt omöjligt att han redan har en mönsterkorlayout. Sannolikt använder han interface:et till att lägga in kanaler för amatörradioanvändning där han har rättighet att sända.

TS är sannolikt inte radioamatör ty då hade han antingen haft tillräcklig kompetens själv för att löda ihop komponenterna eller så hade han haft andra kontakter än via EF som kan hjälpa honom.

Anledningen till att jag frågade efter sändningstillståndet är att jag har som policy att inte hjälpa andra med sändare om de saknar sändningstillstånd. Det är naturligtvis upp till var och en att verka efter sin egen moral och policy men jag brukar passa på att nämna detta i syfte att påverka andra här i EF.
pavan

Inlägg av pavan »

Nej det stämmer jag är inte radioamatör, jag är radio användare med tillstånd på dom frekvenser jag sänder på, och frekvenser jag inte har tillstånd på sänder jag inte på, enkelt. Det är liksom inte förbjudet att programmera in frekvenser i sin radio som man inte har tillstånd på, det som är förbjudet är att trycka in PTT knappen och prata. Det är ej heller förbjudet att bygga ett interfce eller att programmera en radio med ett interface. Dessutom finns det frekvensband som inte behövs något tillstånd på, eller så använder man radion att lyssna med. Kan tillägga att många stora radiofirmor programmerar ens radio på dom frekvenser man vill, det är liksom på eget ansvar att inte sända på dom. Men vilken tur att man har sändningstillstånd så slipper man det bekymret. :)
Men åter till ämnet.

//pavan.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Som sagt, ett interface inte en komplett sändare eller ens i närheten så varför göra en big deal av detta?

När jag reparerar en ECU till en personbil frågar jag aldrig föraren/ägaren om han/hon tänker använda bilen för att köra rattfull. Men det kanske gör mig till moraliskt förfallen, men isf får det vara vilket som.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Känner igen hela frågeställningen. Finns inte en likadan tråd sedan tidigare?

Håller för övrigt med labmaster.
Skriv svar